به گزارش مهر، سورنا ستاری در بازدید از یک شرکت دارویی استان البرز که صبح پنجشنبه انجام شد، اظهار کرد: در حوزه بیوتکنولوژی قابلیت های فوق العاده ای در کشور وجود دارد و یکی از زمینه هایی است که در آینده می توانیم کسب و کارهای نوین را در آن ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز بیش از ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید می شود، افزود: بخش عمده ای از داروهای بیوتک هستند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این داروها به سبب ارزش افزوده و قیمت های بالا قابلیت اقتصادی بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش هزینه های این داروها برای بیماران حتی بدون در نظر گرفتن بیمه تا یک هفتم نیز می رسد، بیان کرد: دانشجویان، دانشگاه ها و انجمن های فعال زیادی در این حوزه وجود دارد به طوری که قدیمی ترین انجمن علمی موجود در کشور مربوط به حوزه بیوتکنولوژی بوده و سابقه طولانی در این بخش داریم.

ستاری ضمن اشاره به اهمیت تجاری سازی این محصولات، گفت: تجاری سازی از موضوعات جدی است که در دستور کار قرار دارد، در همین راستا صادرات این داروها از دو سال اخیر به کشور های اطراف و روسیه آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات به اروپا نیز در آینده ای نزدیک انجام می شود، خاطرنشان کرد: در حوزه داروهای بیوتک قطعا این اتفاق خواهد افتاد، در حال حاضر نیز شرکت های فعال در حوزه بیوتکنولوژی و دارو میزان سوددهی آنان بیش از ۴۰ درصد است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این امر نشان دهنده قابلیت بالای این حوزه در بخش تجهیزات و دارو است، افزود: در مورد صادرات نیز اخیرا ۵ دارو در کشورهای روسیه و قزاقستان و سایر کشورهای مجموعه CIS ثبت شده و ۹ دارو نیز در عراق در حال ثبت است.

وی با اشاره به اینکه صادرات این داروها به کشورهای اطراف انجام می شود، ادامه داد: اخیرا توافق نامه هایی برای ایجاد سایت مشترک در مالزی و ترکیه منعقد شده که بر اساس آن ایران بدون صرف هزینه ای در ایجاد این سایت ها، تنها تکنولوژی ساخت داروهای بیوتک را در اختیار قرار می دهد و هزینه از سوی این کشورها تامین می شود.

ستاری با بیان اینکه این موضوع برای شرکت های داخلی نیز امری کاملا جدید است، افزود: در هر حوزه ای باید کارآزمایی بالینی انجام شود که در این راستا نیازمند استاندارد های خاص هستیم چراکه تاکنون با این فضا در بحث صادرات آشنایی نداشتیم.

وی تاکید کرد: میزان افزایش حجم صادرات نشان دهنده بازار فوق العاده در داخل و خارج از کشور است، همچنین صندوق زیست فناوری در مجموعه معاونت علمی فناوری فعال شده که شرکت های نوپا را تحت پوشش قرار می دهد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری نیز از گذشته وجود داشته و این حمایت ها را انجام می داد که امید است توسعه پیدا کند.

وی در مورد نقش استان البرز در مورد تولید داروهای بیوتک گفت: شرکت های بزرگ داروسازی در استان البرز وجود دارند که با تکنولوژی و ایده های جدید فعالیت می کنند.

ستاری افزود: تقریبا بزرگترین شرکت های دارو سازی کشور در استان البرز هستند و نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای این حوزه در کشور است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.