به گزارش ایرنا تلاش مقامات افغان و پاکستانی برای بازگشایی مرز «اسپین بولدک»، بازداشت دادستان خود خوانده طالبان در هلمند، عقب زده شدن حمله طالبان بر شهرستان «پسابند» غور و حضور داعش در چند شهرستان استان ننگرهار رویدادهای مهم روز چهارشنبه افغانستان است.

**تلاش مقامات افغان و پاکستان برای بازگشایی مرز «اسپین بولدک»
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که گفت وگو بین مقامات افغان و پاکستان برای بازگشایی مرز «اسپین بولدک» قندهار با بلوچستان پاکستان ادامه دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که این گفت وگوها به نتیجه برسد و مرز بولدک با پاکستان امروز بازگشایی شود.
روز چهارشنبه هفته گذشته مقامات مرزی پاکستان پس از آن این مرز را مسدود کرد که تعداد از شهروندان قندهار با برگزاری تظاهرات پرچم پاکستان را به آتش کشیدند.

**کشته و زخمی شدن ده ها تن از اعضای طالبان در هلمند
دفتر مطبوعاتی استاندار هملند در جنوب افغانستان اعلام کرد که در نتیجه چند عملیات هوایی علیه مواضع گروه طالبان در این استان، ۳۴ تن از اعضای این گروه کشته و ۹ تن دیگر زخمی شده اند.
بر اساس این گزارش، در یک حمله نیروهای ویژه ارتش در منطقه «چاه انجیر» شهرستان «نادعلی«، استان هلمند، 13تن از اعضای طالبان و عضو گروه طالبان کشته و 9 تن زخمی و در یک حمله هوائی در منطقه «باباجی»، واقع در مرکز شهر «لشکرگاه» نیز 17 تن از افراد طالبان کشته شدند.
دفتر استانداری هلمند افزوده است که در یک حمله دیگر نیز در منطقه «بشران» این شهرستان یک فرمانده ارشد طالبان کشته شد.

**دادستان خود خوانده طالبان در هلمند بازداشت شد
دفتر مطبوعاتی استانداری هلمند در اطلاعیه دیگری اعلام کرد که دادستان خود خوانده گروه طالبان با 3 تن از افرادش در این استان دستگیر شدند.
بر اساس این اطلاعیه، که روز چهارشنبه منتشر شد ملا«نعمت الله» در عملیات نیروهای پلیس در شهرستان «گرشک» با ۲ تن از افرادش دستگیر شدند.

**حمله طالبان بر شهرستان «پسابند» در استان غور عقب زده شد
«مهدی قادری» سخنگوی نیروهای ویژه ارتش افغانستان اعلام کرد که حمله طالبان بر شهرستان پسابند استان غور عقب زده شد.
قادری افزود: گروه طالبان ساعت ۱۱ شب گذشته از چند طرف بر شهرستان پسابند حمله کردند که درگیری تا ساعت ۴ صبح ادامه داشت و پس از آن مجبور شدند از منطقه فرار کنند.
وی گفت: در این درگیری ها به نیروهای افغان و غیر نظامیان آسیب نرسیده است و در رابطه به تلفات طالبان نیز اظهار نظری نکرده است.

**حضور داعش در ننگرهار
بزرگان استان ننگرهار با گردهمایی از حضور گروه تروریستی داعش در چند شهرستان استان ننگرهار اظهار نگرانی کردند.
طلوع نیوز افغانستان به نقل از این بزرگان قومی اعلام کرد که گروه تروریستی داعش در این استان بشدت سرکوب شده اند اما هنوز هم در شهرستان های «حصارک»، «اچین» و «کوت» حضور دارند و به فعالیت های خود ادامه می دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.