محمد حسین عزیزی رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گوشت چرخ کرده اغلب با مقداری از چربی‌های دام مخلوط می‌شود و گاهی شرکت‌هایی که اخلاق کاری را رعایت نمی‌کنند تقلبات قابل پیگیری در این زمینانجام می دهند.

وی درباره قرمزی بیشتر برخی از گوشت‌های چرخ کرده بیان داشت: در برخی موارد، رنگ قرمز واقعاً به علت استفاده بیشتر از گوشت است. اما تقلباتی هم ممکن است توسط برخی شرکت‌های بسته بندی غیرمتعهد انجام شود. مثلاً با افزودن پودر خون، مواد رنگی یا نیتریت سدیم، رنگ گوشت را برای القای تازگی، سلامت و جلب توجه مشتری قرمزتر می‌کنند که می‌تواند تهدید کننده سلامت مصرف کننده باشد و چنین اقدامی پیگرد قانونی دارد.

عزیزی ادامه داد: خون دام های کشتاری که در کشتارگاه ها ذبح می شود پس ازجمع آوری و خشک کردن به عنوان آرد خون مصرف می شود که منبع خوبی از پروتئین است.آنچه که تولید آرد خون مهم است و کیفیت آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد،جمع آوری خون و روش تهیه آرد خون است که مستلزم وسایل و تجهیزات کافی بوده و باید در شرایط کاملا بهداشتی انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: از همه حیوانات خون گرم، می توان پودرخون تهیه کرد ولی معمولا خونی که در ایران از کشتارگاه های دام جمع آوری می شود،از گاو ، گوسفند ، بز و شتر است و رنگ آن از قرمز تا قهوه ای تیره متغیر است.

عزیزی تاکید کرد:این محصول نسبت به بقیه منابع پروتئین های حیوانی ازسطح اسیدآمینه پایین تری برخوردار است. پودر خون به دو نوع دامی و طیوری تقسیم بندی می شود.

به گفته این رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی، در برخی از گوشت‌های چرخ کرده مقداری از چربی‌های بدن دام با گوشت مخلوط شده و چرخ می‌شود و میزان چربی افزوده شده به وجدان کاری شرکت تولید و بسته بندی کننده و همچنین نحوه نظارت بهداشتی دکتر دامپزشکی که ناظر فنی-بهداشتی شرکت گوشتی است بستگی دارد.

وی اظهار داشت: ورود گره‌ها یا غدد لنفاوی در گوشت چرخ کرده، ممکن است به طور ناخواسته اتفاق بیفتد اما اگر سایر اعضا مانند طحال، لوزالمعده به گوشتی که قرار است چرخ شود اضافه شود تقلب محسوب می شود که معمولا شرکت های دارای اخلاق و معتبر از انجام چنین کارهایی پرهیز می کنند.

عزیزی، یاد آور شد: گاهی گوشت های نامرغوبی چون قلوه گاه یا گوشت کله را به علت قیمت ارزان تر با گوشت تازه مخلوط کرده و به قیمت بالاتری می فروشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.