به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا به ترکیه پس از کودتای ۱۵ ژوئیه در این کشور نوشت: بایدن عالی‌ترین مقام آمریکایی است که پس از کودتای اخیر به این کشور سفر می‌کند.

ترکیه اعلام کرده است که این کودتای نافرجام توسط فتح الله گولن، روحانی مسلمان که خود در تبعیدی خودخواسته به مدت ۱۷ سال در ایالت پنسیلوانیای آمریکا اقامت کرده است، انجام شده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور به دنبال استرداد وی از آمریکا است.

واشنگتن هنوز به این درخواست پاسخ نداده و اعلام کرده است که نیاز به شواهد روشنی دارد. این مساله اردوغان و رسانه‌های طرفدار دولت را خشمگین کرده است.

غرب نیز نسبت به پاکسازی‌های گسترده پس از کودتای اخیر در ترکیه که در این پاکسازی‌ها نزدیک به ۴۰ هزار نفر بازداشت موقت و ۲۰ هزار نفر دستگیر شده‌اند ابراز نگرانی می‌کند. حدود ۸۰ هزار نفر از ارگان‌های دولتی، پلیس، نظامی و قضایی تعلیق و یا برکنار شده‌اند.

ترکیه اعلام می‌کند که موسسات توسط طرفداران گولن در سال‌های گذشته توانسته‌اند در سطح دولت نفوذ پیدا کنند اما گولن این ادعاها را رد می‌کند.

بایدن در این سفر در حالی از یک سو حمایت خود را از ترکیه اعلام و از طرف دیگر نگرانی‌های فزاینده خود را نسبت به سرکوب‌های گسترده بیان خواهد کرد که در مقابل ترکیه نیز بر مساله استرداد گولن اصرار خواهد ورزید.

در همین راستا یک مقام ارشد دولت اوباما اعلام کرد، معاون رئیس جمهور آمریکا در این سفر بر این مساله تاکید خواهد کرد که آمریکا هر اقدامی را در راستای حمایت از تلاش‌های پیشروی ترکیه برای مدیریت شرایط پس از کودتا در چارچوب قانون انجام خواهد داد.

بی‌اعتنایی غربی

ترکیه هم عضو ناتو و هم بخشی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به رهبری آمریکا در عراق و سوریه است. همچنین این کشور یکی از اهداف مکرر داعش برای انجام حملات تروریستی به شمار می‌آید. به تازگی بیش از ۵۰ نفر در یک عملیات انتحاری در شهر غازی آنتپ در جنوب شرقی ترکیه کشته شدند.

روابط آمریکا با ترکیه با حمایت از نیروهای کرد حزب دموکراتیک سوریه در مبارزه با داعش پیچیده شده است. آنکارا بر این باور است که یگان‌های مدافع خلق وابسته به اتحاد دموکراتیک سوریه وابسته به نیروهای پ ک ک بوده و از پیشروی آنها نگران است. در همین راستا روز دوشنبه ترکیه مواضع این گروه را در شمال سوریه مورد هدف قرار داد.

همچنین اردوغان اعتراض کرده است که وی نوعی بی‌اعتنایی از سوی غرب را مشاهده می‌کند و معتقد است که کشورهای غربی بیشتر نگران سرکوب‌های پس از کودتا هستند و رهبران غربی حمایت کمی را از دولت ترکیه نشان می‌دهند.

از سوی دیگر اردوغان واشنگتن را به دلیل مسترد نکردن گولن سرزنش می‌کند. حتی برخی از طرفداران اردوغان تلاش می‌کنند که آمریکا را به عنوان یکی از بانیان کودتا مقصر ماجرا بدانند در همین راستا یک روزنامه چاپ ترکیه اعلام کرد که کودتای اخیر توسط سازمان سیا تامین مالی شده و توسط یک ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا مدیریت شده است.

همچنین یک روز پس از وقوع کودتای نافرجام وزیر کار ترکیه به صراحت اعلام کرد که آمریکا پشت این کودتا است.

با توجه به این شرایط بایدن قرار است در سفر یک روزه خود به آنکارا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه دیدار کند و این سفر را به دلیل قابلیت وی برای ایجاد توازن دشوار در روابط آمریکا و ترکیه انجام می‌دهد.

همچنین بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه چند روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در استانبول گفت: در سفر بایدن به ترکیه محوری‌ترین مساله استرداد گولن بوده اما در این دیدارها توسعه روابط دو جانبه نیز مد نظر خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا بایدن به ترکیه می‌آید با اشاره به قهوه ترک گفت: این سفر برای این است که روابط نیمه شیرین ما را شیرین‌تر کند.

به گفته ییلدیریم، پیش از کودتای ۱۵ ژوئیه، ترکیه ۸۴ پرونده شکایت علیه گولن و جنبش وی به مقامات آمریکا داده بود و پس از کودتا چهار پرونده دیگر ارسال کرده است.

همچنین پیش از سفر بایدن به ترکیه تیمی از آمریکا وارد این کشور شده و با مقامات قضایی ترکیه درباره استرداد گولن در حال مذاکره هستند.

به هر حال مقامات آمریکایی اعلام می‌کنند که ترکیه درخواست استرداد خود را براساس حوادث پیش از کودتا انجام داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.