به گزارش ایسنا، ایران هم اکنون با چهار کشور ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان در تجارت گاز مشارکت دارد و شهروندان عراقی نیز بزودی برق تولیدی با گاز عرضه شده ایران را مصرف خواهند کرد.

راهبرد میان‌ و بلندمدت صنعت گاز ایران نفوذ به بازار گاز اروپا و ایجاد محوری فعال بر اساس تجارت گاز طبیعی با قاره سبز با هدف کسب سهمی شایسته برای نخستین دارنده ذخایر گازی جهان و کاهش آسیب پذیری اقتصاد ملی در جریان نوسانات سیاسی و افزایش تاب آوری اقتصاد ملی بر مبنای روابط مستحکم چندجانبه با اقتصاد جهانی است.

از سوی دیگر در طول فعالیت دولت یازدهم بیش از ٦٠٠ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید و پالایش شده است که این مقدار در مقایسه با عملکرد دولت گذشته، رشد ٢٨ درصدی را نشان می دهد.

در این راستا و با هدف انتقال این مقدار گاز برداشت شده از منابع و همچنین پایداری در عرضه گاز، با رشد بالای پنج درصد حدود یکهزار و ٨٣٢ کیلومتر خط انتقال گاز جدید ساخته شد و پنج ایستگاه تقویت فشار با ١٣ توربوکمپرسور نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

هم اکنون در مجموع ٣٧ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در کشور اجرا شده و تعداد ایستگاههای تقویت فشار و توربوکمپرسورها نیز به ترتیب ٧٦ و ٢٥٧ مورد افزایش یافته است.

ذخیره سازی ٤,٦ میلیارد مترمکعب گاز در مخازن زیرزمینی

یکی دیگر از فعالیتهای مهم و تاثیرگذار شرکت ملی گاز ایران در دولت یازدهم، افزایش ٤٥٤ درصدی تزریق گاز به مخازن ذخیره سازی بوده و این در حالی است که تا قبل از این دولت تنها یک میلیارد و ٣٤ میلیون مترمکعب گاز برای مصارف مورد نیاز ذخیره می شد اما به تنهایی در دولت یازدهم بیش از چهار میلیارد و ٦٨٠ میلیون مترمکعب گاز به مخازن ترزیق شده است.

اجرای ٥٢ هزار کیلوتر شبکه گاز شهری و روستایی

در دولت یازدهم، گازرسانی به شهرها و روستاها با هدف بهره مندی حداکثری جامعه از این سوخت پاک و ارزان در دستور کار قرار گرفت. در این راستا حدود ٥٢ هزار و ٥٠٠ کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی ساخته و بیش از یکهزار و ١٥٥ انشعاب نیز نصب شد.

اجرای این زیرساختها امکان بهره مندی سه هزار و ٥٠٠ مشترک شهری و روستایی جدید را فراهم کرد که این مقدار شاهد رشد ١٦ درصدی نسبت به دوره قبل بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.