به گزارش خبرآنلاین، معاون نخست وزیر ترکیه صحبت های ییلدیریم را ناشیانه خواند و ضمن ابراز نگرانی از کنترل جرابلس به دست کردهای سویه گفت آنکارا این مساله را بر نمی تابد، گفتنی است در پی کنترل این منطقه به دست نیروهای پ.ی.د صبح امروز ارتش نیروهای ویژه ترکیه وارد سوریه شده اند.


در این باره شبکه العالم گزارش داد: اظهارات اخیر مقامات ترکیه از شکل‌گیری یک تحول بزرگ در مواضع آنکارا در مورد سوریه حکایت می‌کند. به تازگی تغییرات چشمگیری در اظهارات مقامات ترکیه در مورد دولت سوریه روی داده است. دولت ترکیه که تاکنون از سرسخت‌ترین مخالفان بشار اسد بود، برای نخستین بار تصدیق کرده که نمایندگان دولت سوریه باید در مذاکرات صلح این کشور شرکت داشته باشند.

نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه به شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترک گفت، این امری بدیهی است که دولت سوریه نیز در مذاکرات صلح این کشور نماینده داشته باشد.

ترکیه پیش از این همواره تاکید می‌کرد که نخست باید اسد را از قدرت برکنار کرد تا اساسا صلح ممکن شود و با توجه به این امر، این موضع‌گیری تازه را می‌توان آغاز چرخشی در سیاست خارجی ترکیه در این زمینه ارزیابی کرد.

به گزارش دویچه وله، کورتولموش در سخنان خود افزود، اگر قرار بر آن شود که این منازعه با کمک روسیه حل شود، این امر چشم‌انداز تازه‌ای برای دستیابی به صلح فراهم می‌کند.

معاون نخست‌وزیر ترکیه همچنین پس از موفقیت‌های نظامی اخیر شبه‌نظامیان در شمال سوریه، خواهان ایجاد منطقه‌ای امن در این مناطق شد. به گفته‌ی او، این‌گونه مناطق امن را باید دوباره در نظر گرفت تا شمال سوریه فقط به منطقه‌ یک گروه خاص تبدیل نشود.

کنترل شمال سوریه توسط پ.ی.د برای ترکیه قابل قبول نیست/ تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه

به گزارش خبرآنلاین ایرنا هم در این زمینه نوشت: نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت آنکارا با تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و رضایت آنکارا برای مخاطب قرار گرفته شدن دولت سوریه در حل بحران، گفت: کنترل 911 کیلومتر مرز ترکیه با سوریه توسط پ.ی.د، امری قابل قبول نیست.، وی این مطلب را در گفت و گو با شبکه خبر ان.تی.وی اعلام کرد.

او در مورد خروج داعش از منبج و کنترل این شهر سوریه توسط نیروهای پ.ی.د و اینکه سرنوشت جرابلس از این مرحله به بعد چه خواهد شد و ترکیه برای کنترل این شهر توسط معارضان سوری میانه روی اقدامی خواهد کرد؟ گفت: ترکیه تحولات را از نزدیک دنبال می کند.

کورتولموش گفت: در دست گیری کنترل جرابلس توسط پ.ی.د به مفهوم کنترل مرز 911 کیلومتری ترکیه با سوریه توسط پ.ی.دا خواهد بود که این برای ترکیه قابل قبول نیست. آنکارا پیشتر نیز مواضع خود در این زمینه را به صراحت اعلام کرده و موضوع را با ائتلاف بین المللی ضد داعش نیز در میان گذاشته است.

وی افزود: ما هر از گاهی شاهد اصابت موشک و خمپاره از سوی مناطق تحت کنترل داعش و پ.ی.د به مناطق مرزی ترکیه هستیم. این رویدادها زندگی مردم در منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و این تحولات به صورت یک مساله امنیت ملی ترکیه در آمده است.


سخنگوی دولت آنکارا با تاکید بر اینکه حفظ تمامیت ارضی سوریه برای ترکیه اصل است، گفت: ترکیه نمی خواهد در مقابل عمل انجام شده در سوریه قرار گیرد و شاهد ساختار چند پاره در سوریه شود. ترکیه نظاره گر مساله نخواهد بود و این یک مساله امنیت ملی ترکیه است.

او با بیان اینکه بایستی با رهیافتی نوین بحران سوریه را حل کرد، به عادی سازی سریع روابط آنکارا - مسکو و رهیافت تازه آنکارا به مساله حل بحران سوریه اشاره کرد و گفت: همه گروهها برای شروع دوره گذار در سوریه باید سلاح را کنار گذاشته و بر سر میز مذاکره باشند که دولت سوریه را نیز شامل می شود.

وی همچنین در مورد اجازه ترکیه به روسیه برای استفاده از پایگاه اینجرلیک گفت: چنین چیزی با توجه به اینکه ترکیه عضو ناتو است و پایگاه اینجرلیک نیز یک پایگاه ناتو محسوب می شود، نمی تواند مطرح شود. او طرح چنین ادعایی را بسیار ناشیانه ارزیابی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.