به گزارش خبرانلاین چندی پیش مدل جدید قراردادهای نفت وگاز پس از ماه ها بحث و تبادل نظر موافقان و مخالفان و انجام اصلاحات لازم در بالاترین مرجع ذی صلاح یعنی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، به تصویب نهایی دولت رسید . نشست ویژه مجلس شورای اسلامی برای بررسی آخرین وضعیت مدل جدید قراردادهای نفت و گاز و اعلام حمایت عمومی و کلی از این قراردادها از سوی نمایندگان مجلس در هفته جاری و ابلاغ آن توسط دولت در روز گذشته ، زمینه‌ها و بسترهای آغاز حرکت تاریخی و سرنوشت ساز صنعت نفت وگاز کشور فراهم شد.

حرکت جدید صنعت نفت بر اساس اسناد بالادستی و کلان کشور ، صرفا جبران عقب ماندگی و آُسیب های ناشی از دوران تحریم نیست بلکه قرار است طرحی نو برای خود و اقتصاد ملی دراندازد و راهی که بیش از یک صد سال طی شده را اصلاح نماید. واقعیت این است که صنعت نفت وگاز جهانی با توجه به روند روبه افزایش این مواد حیاتی در معادلات اقتصادی و سیاسی امنیتی جهان ، به لحاظ اقتصادی ، فنی و مدیریتی به شدت پویا و سیال است .

در حال حاضر صنایع نفت وگاز بیشترین گردش مالی ، پیشرفته ترین و جدیدترین فن آوری و دانش روز و پیچیده ترین و کارآمدترین سطح مدیریتی در میان حوزه های مختلف اقتصادی دنیا را تجربه می کنند. مزیت‌های بالای اقتصادی، علمی و مدیریتی این حوزه راهبردی سبب گردیده که کشورهایی که فاقد کمترین منابع نفت و گاز هستند، به این حوزه وارد شده و با برنامه ریزی و سرمایه گذاری در سایر کشورها، توان رقابتی خود را افزایش دهند.

در این راستا می‌توان به کشورهایی نظیر کره جنوبی، مالزی و ویتنام اشاره کرد. این درحالیست که ایران به عنوان دارنده بالاترین ذخایر هیدرکربوری دنیا، پس از گذشت ۱۰۸ سال ، هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی و تاثیر گذار خود در عرصه جهانی فاصله دارد. اقتصاد ملی ایران هنوز نتوانسته طعم واقعی مزیت و قدرت نفت و گاز را بچشد و در دیگر سو ایران نتوانسته به اعتبار منابع نفت وگاز ، قدرتی تاثیرگذار بر روندها و تحولات سیاسی واقتصادی جهان باشد. تحریم های اقتصادی اخیر این واقعیت را ثابت کرد.

به نظر می‌رسد، گشایش‌های سیاسی اخیر در روابط ایران با جهان در پرتو توافق هسته ای‌، فرصتی بی نظیر برای احیای صنعت نفت و گاز و قرار گرفتن آن در مسیر درست و واقعی توسعه و پیشرفت باشد تا در پرتو آن اقتصاد ملی نیز جان تازه ای گرفته و چرخ های توسعه ای کشور به حرکت درآید.

مدل جدید قراردادهای نفتی با این انگیزه و هدف طراحی و تدوین شده تا در پیوند با روندهای جهانی، زمینه جذب و تزریق منابع کلان مالی به صنعت نفت را فراهم سازد. در حال حاضر صنعت نفت و گاز برای قرارگرفتن در ریل توسعه ای نیازمند رقمی در حدود ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است . در دیگر سو، بهره‌گیری از فن‌آ‌وری‌های جدید در مراحل مختلف اکتشاف تا تولید و استخراج، الزام دیگر صنعت نفت بخصوص در بخش بالادستی با رعایت اصل برداشت صیانتی از منابع و با اولویت میادین مشترک نفت و گاز است. نکته کلیدی در این میان ، تجهیز و بالابردن توان اقتصادی، فنی و مدیریتی شرکت ها و بنگاه های داخلی صنعت نفت و گاز است که تحقق آن در گرو مشارکت و تعامل با شرکت های بزرگ بین المللی است.

مدل جدید قراردادهای نفت وگاز که اخیرا با حساسیت زاید الوصف و تحسین برانگیز ملی نهایی شد ، افق جدیدی را برای صنعت نفت و گاز ایران ترسیم می کندکه برایند ان رونق پایدار و مقاوم است .این مهم مستلزم همراهی و اجماع ملی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.