ابوالفضل روغنی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با تسنیم از آغاز تدوین برنامه پنج ساله صنعت کاغذ در این سندیکا خبر داد و گفت: تدوین این سند نیازمند بودجه است.در واقع برنامه مدون صنعت کاغذ کشور یک بازمهندسی در این صنعت ایجاد خواهد کرد که برای تحقق این مسئله نیازمند حمایت دولت و ورود سرمایه‌های خارجی هستیم.

وی ادامه داد: اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از بودجه اختصاصی برای سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا به منظور تعیین برنامه ۵ ساله را واریز کرده است و تحقیقات پروژه را کلید زده‌ایم. البته این موضوع زمان‌بر و نیازمند حمایت مالی بیشتری است. تصور می‌کنم حداقل یک سال و نیم تدوین این برنامه ۵ ساله به طول بیانجامد.

وی با اشاره به برنامه پنج ساله صنعت کاغذ گفت: یکی از اتفاقات بزرگی که در کشور هند در سال‌های گذشته رخ داده مطالعه پایه‌ای روی صنعت کاغذ‌سازی است. ما نیز در ایران می‌خواهیم الگوی هند را در ایران پیاده سازی‌کنیم. مقدمات تدوین برنامه پنج ساله صنعت کاغذ انجام شده و در حال بررسی و مشاوره هستیم،‌ باید از کارشناسان مختلف در زمینه بررسی بهترین نقطع جغرافیایی در کشور برای تولید کاغذ کمک بگیریم.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با بیان این مطلب که هدف از تدوین این برنامه افزایش تولید کاغذ در کشور است،‌ گفت: در حال حاضر سالانه ۲ میلیون تن کاغذ در ایران مصرف می‌شود که ۷۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن نیز از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: حاشیه سود صنعت کاغذ پایین و بین سه تا هفت درصد است،‌ بنابراین در مقایسه با سایر صنایع کمتر مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد،‌ با تدوین این برنامه می‌توان سرمایه‌گذاری‌های هدفمند را به سمت صنعت کاغذ جذب کرد.

روغنی با بیان این مطلب که تدوین این برنامه نیازمند هزینه‌ای دو تا سه میلیارد تومانی است اظهار امیدواری کرد اتاق بازرگانی نیز از تدوین این طرح حمایت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.