به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری دویچه وله، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در بیانیه ای جدید از شهروندان ترک تبار آلمان خواست تا «وفاداری» به آلمان را در خود پرورش دهند.

این در حالی است که اعضای حزب محافظه کار «اتحادیه دموکرات مسیحی» آلمان نیز خواستار پایان یافتن تابعیت دوگانه این شهروندان شدند.

مرکل در این بیانیه نگرانی حامیان محافظه کار خود در خصوص میزان وفاداری ترک تباران مقیم آلمان را مورد توجه قرار داد؛ موضوعی که پس از کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه در ترکیه نقل محافل داخلی آلمان شده است.

صدراعظم آلمان در گفتگو با یک روزنامه محلی گفت که «از شهروندان ترک تباری که برای مدت زمانی طولانی در آلمان زندگی می کنند، انتظار داریم که درجه بالایی از وفاداری به کشورمان را در خود رشد و پرورش دهند. در مقابل، ما نیز سعی خواهیم کرد به نگرانیهای آنها گوش سپرده و آنها را درک کنیم».

صدراعظم آلمان با اشاره به گردهمایی اخیر و جنجالی هزاران تن از ترک تباران مقیم آلمان در خیابانهای شهر «کلن» در حمایت از اردوغان و مخالفت با کودتا،‌ اظهار داشت: «تمام افرادی که در آلمان زندگی می کنند از حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات برخوردارند؛ اما همه باید اختلافات خود را به طور مسالمت آمیز بیان کنند».

شایان ذکر است در این گردهمایی که از سوی نمایندگان دولت ترکیه سازمان یافته بود، برخی از سخنگویان مخالف دولت اردوغان نیز شرکت داشتند.

گفتنی است که «گوکای سوفوغلو» رئیس بزرگترین انجمن ترک تباران مقیم آلمان در واکنش به اظهارات آنگلا مرکل از اینکه وفاداری شهروندان ترک تبار آلمان به زیر سئوال رفته است؛ ابراز تعجب کرد. وی با انتشار بیانیه ای گفت که «طرح موضوع وفاداری و به زیر سئوال رفتن حقوقی همچون تابعیت دوگانه آنهم بر پایه گردهمایی گروهی از افراد ترک تبار در شهر کلن امری پذیرفته نیست».

گفتنی است که حزب محافظه کار «اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان» طی هفته های اخیر بحث همیشگی جامعه آلمان در خصوص ادغام فرهنگی اقلیتهای ترک تبار و عرب تبار در این کشور را بار دیگر مطرح کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.