به گزارش تسنیم به نقل از پرس‌تی‌وی، نیروهای ارتش سوریه و یگان های کرد درباره برقراری آتش بس و توقف درگیری در شهر حسکه در شمال شرق این کشور به توافق رسیده‎اند.

به گفته یک مقام کردتبار و بر اساس گزارش تلویزیون دولتی سوریه، این آتش بس ساعت ۱۴:۰۰ روز سه شنبه (۲ شهریور) به وقت محلی به اجرا در آمده است.

شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک (یگان های مدافع خلق/ی.پ.گ) مورد حمایت آمریکا است و در آنچه واشنگتن ائتلاف مبارزه با داعش می نامد، به عملیات در استان حسکه می پردازد.

گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» در گزارشی ادعا کرد نیروهای کرد که بخشهایی از شمال شرق سوریه را در اختیار دارند، در نبرد با نیروهای دولتی در چند روز گذشته، تقریبا بر کل شهر حسکه سیطره یافته است.

این در حالی است که درپی برقراری آتش بس، راه ارتباطی حسکه - قامشلی و راه‌های منتهی به مواضع نیروهای ارتش سوریه در داخل و خارج حسکه باز شده است.

دولت سوریه نیز در بیانیه ای از تلاش خود برای حل مشکل با کردها خبر داده است.

بر اساس توافق آتش بس میان نیروهای کرد و دولت سوریه، موضوع اخراج کارمندان از نهادهای دولتی در حسکه هم بررسی خواهد شد.

در همین حال عشایر عرب منطقه نیز مخالفت خود را با تحرکات اخیر یگان‌های مسلح کرد در حسکه اعلام کرده و از اعضای خود خواسته‌اند یگان‌های مسلح کرد را ترک کنند.

هزاران نفر از اعضای قبایل عرب به منظور مبارزه با تروریسم با یگان‌ «آسایش» و یگان «مدافع خلق» کردها همکاری دارند.

سران قبایل عرب، استان حسکه را بخشی از خاک سوریه دانسته و تاکید کرده اند، نبرد و عملیات نیروهای مشترک کرد و عشایر عرب باید بر مبارزه با تروریسم متمرکز باشد.

سلیمان العیدان، هماهنگ کننده شورای عشیره‌های سوریه در حسکه، نیز گفته است: «این شورا در پیامی به فرماندهی حزب اتحاد دموکراتیک، مخالفت خود را با درگیری در استان حسکه ابراز کرده است.»

این نخستین بار بوده است که عشایر عرب طرفدار و مخالف دولت سوریه در راستای حفظ وحدت در این کشور با یکدیگر متحد شده اند.

بر اساس گزارشهای منتشر شده، بیش از سه هزار تن از اهالی حسکه در درگیری با داعش جان باخته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.