به گزارش خبرآنلاین، ایجاد و توسعه بزرگراه ها در تهران، با وجودی که از انتهای دوره پهلوی دوم کلید خورد، در دوران قالیباف به اوج خود رسید. اما در این بین، حضور احمدی نژاد به عنوان شهردار در تهران، پدیده تازه ای را در حوزه تردد در بزرگراه ها به وجود آورد که آن هم مربوط به طرح ایجاد دوربرگردانها بود.
اکنون که سالهاست این دوربرگردانها در تهران به وجود آمده، عده ای می گویند باعث دسترسی خوب مردم حوالی اتوبانها شده و برخی نیز معترضند این کار باعث ترافیک و کابوس واره شدن تردد در سطح بزرگراه ها شده.
موضوع دوربرگردان بزرگراه ها بارها در سرویس مشکلات مردم پیگیری شده ولی واقعیت این است که نمی توان امیدوار بود تغییری در این دوربرگردانها به وجود بیاید. شاید اقدام قابل توجه شهرداری در دوره مدیریت جدید، ایجاد تقاطع های غیرهمسطح در بزرگراه هاست که البته بسیار هزینه بر و وقتگیر است. نمونه ایجاد این تقاطع ها را می توان در اتصال بخش شمالی بزرگراه امام علی به بزرگراه ارتش دید که ماههاست بلاتکلیف باقی مانده.
با این همه، برخی از مردمی که در سرویس مشکلات مردم، اقدام به انتشار نظرات خود می کنند، معتقدند باید فکری به حال این تقاطع ها کرد. یکی از مخاطبان در این باره نوشته: سلام . متاسفانه ایجاد سه باب دور برگردان فاقد استاندارد های فنی در بزرگراه شهید باقری در شرق تهران در دوران شهرداری اقای احمدی نژاد امروز در منطقه باعث بروز مشکلات ترافیکی شدید شده است. با کذشت بیش از ده سال از عمر دوربر گردان ها در دوره اخیر شهرداری بسیاری از این دور برگردانها به دلیل فاقد استاندارد بودن بر چیده و تقاطع غیر هم سطح ایجاد شده اند اما متاسفانه در این بزرگراه این مشکل حل نشده و تردد در بسیاری از ساعات شبانه روز از این معبر را برای بسیاری از ساکنین منطقه تبدیل به کابوس کرده است. به نظر میرسد این منطقه به دست فراموشی سپرده شده است.
در همین راستا با احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران گفتگو کردیم. او می گوید: استاندارد دوربرگردان در مسیرهایی که سرعت بالا دارد را زیر سئوال می برد.
دنیامالی معتقد است این دوربرگردانها فنی نیست، ولی باز هم معتقد است برخی از شهروندان با این بزرگراه ها، مشکل تردد خود را حل کرده اند: به همین نسبت چندین برابر شهروندان اعتراض می کنند چرا دوربرگردانها را می خوانید ببندید.
دنیامالی دراین باره توضیح می دهد: این دوربرگردانها به خاطر مشکل تملک اراضی اطراف بزرگراه به وجود آمده. اساس کار، استفاده از تقاطع غیرهمسطح است. جایی که مشکل تملک و بودجه برای تقاطع غیرهمسطح داریم، دوربرگردان ایجاد می شود. شخصا معتقدم اینها در بسیاری جاها باعث کاهش ایمنی و سرعت و افزایش ترافیک می شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شهری شورای شهر به خبرنگار ما گفت: الزاما برای بسیاری از این دوربرگردانها نیازی به تقاطع غیرهمسطح نداریم. از لحاظ اقتصاد ترافیکی، باید توجیه داشته باشد یک دوربرگردان در جایی وجود دارد امروز باید مسدود شود یا اینکه برویم چند کیلومتر جلوتر، برگردیم. در دنیا، استاندارد می گوید در هر بزرگراه به فاصله هر ۸۰۰ متر می شود یک رمپ و لوپ یا خروجی ایجاد کرد. هر قدر نظامات مهندسی و اقتصاد ترافیک را بیشتر در نظر بگیریم قطعا روی تصمیم گیری ما خیلی کمک می کند. متاسفانه معمولا راحتترین راه را انتخاب می کنیم. ما نباید بزرگراه یا مسیرهایی که سرعت در آن زیاد است داشته باشیم. معتقدم نباید در داخل شهر اینقدر سریع حرکت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.