حملات مردان مسلح به یک پاسگاه پلیس در ایروان در ۱۷ ژوئیه و تصرف آن و گروگان گیری تعدادی از آنها و تکرار آن در روزهای اخیر بار دیگر این کشور را در صدر اخبار منطقه قرار داد.

گروگانگیرها که تعداد آنها بین ۲۵ تا ۳۰ نفر اعلام شد گروهی از نیروهای امنیتی این کشور را به گروگان گرفتند. مردان مسلح حتی پس از آزادی تمامی گروگان های خود، اعلام کردند تا زمان استعفای سرژ سرکیسیان رییس جمهوری، اعضای دولت و همچنین تشکیل دولت جدید بدون حضور مقام های کنونی به مقاومت خود ادامه خواهند داد و از مردم نیز خواسته بودند، تظاهرات گسترده اعتراض آمیز برپا کنند.
در روزهای اخیر نیز نیروهای پلیس ضد شورش ارمنستان بار دیگر با حامیان گروه مسلح یاد شده که اقدام به گروگان‌گیری در یک مقر پلیس در پایتخت این کشور کرده بودند، درگیر شدند. معترضان در تجمعات مکرر خود بر «ارمنستان مستقل و آزاد» و «کناره گیری رئیس جهموری» تاکید دارند. در جریان اشغال مقر پلیس سرهنگ آرتور وانویان یکی از معاونان اداره پلیس شهر ایروان کشته و دو مامور ارشد دیگر زخمی شدند.
گروگانگیران از دولت خواسته بودند ژرایر سفیلیان رهبر جنبش ضد دولتی نووایا آرمنیا را از زندان آزاد کند. گفته می شود وی در نبردهای منطقه مورد مناقشه قره باغ بین این کشور و جمهوری آذربایجان جنگیده است. وی یک ارمنی تبار است که در لبنان متولد شده است. وی به توطئه‌چینی برای ایجاد ناآرامی مدنی در ارمنستان متهم است. سفیلیان در ماه ژوئن براساس رای دادگاه به جرم نگهداری غیر قانونی اسلحه و مهمات به تحمل زندان محکوم شده است. وی در جنگ داخلی لبنان در دهۀ ۱۹۸۰ جنگید و به اتهام تلاش برای براندازی دولت در زندان به سر می برد. گفته می‌شود برخی از مقامات بلندپایه پلیس ارمنستان از حامیان «ژیرایر سفیلیان» هستند. سفیلیان و طرفدارانش دولت فعلی ارمنستان را به کوتاه آمدن در برابر آذربایجان برای حل بحران قره‌باغ متهم می‌کنند.
رئیس جمهوری ارمنستان به شهروندان توصیه کرده است که حقوق سیاسی و مدنی خود را در چارچوب قانون، صلح و آرامش تحقق بخشند و به نظرات و پیشنهادات تحریک کننده گوش فرا ندهند چرا که عواقب آن می‌تواند بسیار خطرناک و تهدیدی برای جان شهروندان باشد. معاون رئیس مجلس ارمنستان نیز اعتقاد دارد مسئولان کشور هر تلاشی می کنند تا ارمنی روی یک ارمنی دیگری اسلحه نکشد. مشکلات به وجود آمده باید به روش مسالمت آمیز حل شود. مشکلاتی که در این باره امروز صحبت می شود، در مدت سال های طولانی بوجود آمده است و در حال حاضر در این راستا می بایستی اصلاحاتی صورت پذیرد. اکنون مهم این است که مشکلات بوجود آمده بدون خونریزی حل شود. در ارمنستان هیچ کسی حق ندارد با اسلحه مشکلات را حل کند. این رویدادها هم به لحاظ توسعه آتـی کشور و هم به لحاظ حل و فصل مناقشه قره باغ نگران کننده است. وقتی در باره استرداد مناطقی صحبت می‌کنیم، باید متوجه شویم که مذاکرات بین روسای گروه مینسک و سران ارمنستان و آذربایجان چگونه صورت می گیرد. به نظرم کسی در ارمنستان فکر نمی‌کند مسئولان کشور برای بازگرداندن مناطق آزاد شده آمادگی داشته باشند.
گوستانیان، دادستان کل جمهوری ارمنستان نیز اعلام کرده است در چارچوب حقوق بشر هیچ کنوانسیون بین المللی وجود ندارد که از شورش و طغیان حمایت نماید. قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص شورش نیز حمله مسلحانه و گروگانگیری را تایید نمی کند. از دیدگاه ما تجمع مسالمت آمیز، راهپیمایی و تظاهرات نمونه های بارزی از شورش غیر مسلحانه است. در خصوص این واقعه پرونده کیفری تشکیل شده است و شرایط همچنان درحال تغییر است. موقعیت کنونی کشور بسیار حساس است. گروه مسلح دست به اقدامات جدیدی می زند و از این رو هنوز برای ارزیابی حقوقی این وقایع زود است.
بسیاری معتقدند هدف گروه مسلح از حمله مسلحانه و تسخیر واحد گشت پلیس، آغاز جنبشی برای برپایی انقلاب بود. طبق برنامه، پیش بینی می شد صدها هزار نفر از تسخیر واحد گشت پلیس به وجود آمده و به خیابان ها بیایند و رئیس جمهور کنونی را مجبور به استعفا نمایند. در نتیجه این اتفاق، یک دولت موقتی با نظارت گروه مسلح تشکیل می شد که کشور را به سوی دموکراسی و توسعه به پیش می برد.
این گروه مسلح تصمیم داشت دولت را برکنار کند و به دلیل ضعف نظام سیاسی کشور، سرنوشت کشور را خود مشخص نماید. بالطبع آن صدها هزار نفر تنها به خاطر علاقمندی به اعضای گروه مسلح یا حتی از شدت تنفر از دولت و شرایط حاکم، به خیابان ها نخواهند آمد بلکه ترجیح خواهند داد تا کینه و نفرت خود را در رسانه های اجتماعی بروز دهند. مردم تنها زمانی به خیابان ها خواهند آمد و حاضر به تظاهرات اساسی خواهند بود که از چهره های سیاسی نامی و مورد تاییدشان، رهبری این اقدام را به عهده گیرد و آن ها را فرا خواند. مخالفین معتقدند دولت کنونی طی این ۲۱ سال هیج وقت تمایل به برگزاری انتخابات عادلانه نداشته است که مسلما نظام سیاسی نیز در نتیجه همین انتخابات تشکیل و رونق می یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.