به گزارش خبرآنلاین به نقل از وبسایت شورای روابط بین‌الملل روسیه، در مطلبی که به عنوان اظهار نظر کارشناسان شورای روابط بین‌الملل روسیه منتشر شده، آمده است: روند دهها سال گذشته نشان داده ملاقاتهای سران ناتو معمولاً خبر خوشی ببار نمی‌آورد. در اجلاس سران در ورشو در واقع خط مشی جدید ناتو در روابط با روسیه طراحی شد. لحن بیانیه نهایی اجلاس نسبت به روسیه فوق العاده شدید است. اتهاماتی که سابقاً ماهیت لفظی داشت اینک رسماً مطرح می‌شود.


در این سند روسیه به عنوان کشور تجاوزگر و تهدید مستقیم برای اعضای ناتو اعلام می‌شود. جالب اینکه مقامات روسیه به این اتهامات واکنش فوق العاده خوددار نشان دادند. این خودداری چند علت دارد. اولاً جریان نشست ورشو از آغاز قابل پیشبینی بود. تصمیم اتخاذ شده ماهیت جنجالی نداشت و از خیلی وقت پیش مطرح بود. ثانیاً تصمیم‌های اتخاذ شده بیشتر ماهیت تحریک آمیز دارد و طرف روس قصد تن دادن به این نوع امور را ندارد.

ضمناً در این اجلاس علاوه بر اظهارات شدید ولی مبهم ینس ستولتنبرگ دبیر کل ناتو، ما شاهد اظهارات معین ورشبو معاون وی بودیم. اظهارات ورشبو ماهیت شدیداً ضد روسیه داشته و به معنی احیای روند رویارویی با روسیه است.

سخنان وی بازتاب روند کلیدی جدید (رویارویی مشابه با دوران جنگ سرد-م) در روابط روسیه و ناتو است که باید ماهیت بلندمدت داشته باشد. حداقل اوضاع تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چنین خواهد بود. اما انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند تقریباً همه سطوح زندگی بین‌المللی را دگرگون کرده و روند کنونی را تغییر داده یا برعکس تقویت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.