به گزارش ایسنا سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که آقای عراقچی در جریان مذاکرات هسته‌ای کشورمان و ۱+۵ در چارچوب کمیسیون برجام درباره درز اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران به کشورهایی که اقدام به این کار کرده‌اند، تدکر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بهروز کمالوندی شنبه شب در بخش خبری ساعت ۲۱ درباره تذکر ایران به کشورهایی (برخی کشورهای عضو گروه ۱+۵) که اقدام به درز اطلاعات برنامه بلندمدت هسته‌ای ایران کرده‌اند، اظهار کرد: این تذکر و اعتراض حتما انجام می شود و آقای عراقچی در جریان مذاکراتی که با گروه ۱+۵ دارد این مساله را مطرح می‌کند چرا که این اطلاعات اگر به طور خام در اختیار قرار گیرد، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم‌چنین در برنامه «متن و حاشیه» که عصر روز شنبه از شبکه سوم سیما پخش شد، درباره کارنامه یک ساله اخیر برنامه هسته‌ای ایران توضیحاتی ارائه داد.

بنا بر گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: می‌توانیم در مدت یک سال و نیم به ۱۰۰ هزار سو برسیم و طرف مقابل در این زمینه مدعی است که همین ظرفیتی که ایران دارد با بمب اتم یک سال فاصله دارد و ظرفیت قبلی ایران با بمب ۲ ماه فاصله داشته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره درز اطلاعات محرمانه کشورمان، عنوان کرد: آژانس گفته که درز اطلاعات از جانب او نبوده است. وی افزود: ما به افشای بخش‌هایی از سند آژانس اعتراض کردیم و خود آژانس نگرانی هم دارد.

کمالوندی تصریح کرد: باید برای این موضوع که اطلاعات درز کرده راه‌حلی پیدا کنیم و تذکر هم دادیم.

وی با اشاره به این که در خبر آسوشیتدپرس توضیحاتی درباره طول برنامه غنی‌سازی داده شده و البته در سند محرمانه که آنها ادعا دارند به کنگره نیز تحویل گردیده است، نکاتی وجود دارد، گفت: تلقی ما این است که سه کشور در افشای این اطلاعات نقش دارند و ما نیز به این موضوع اعتراض کردیم که البته اگر همه این اسناد هم افشا شود، ترسی نداریم اما نباید این قدر سریع در اختیار رسانه‌های بین‌المللی قرار بگیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره این که چگونه می‌توان در آینده به آژانس اعتماد کرد، گفت: سند همکاری ایران و آژانس که درباره نحوه کارکرد برنامه اتمی ما است، فوق‌العاده محرمانه بوده و این اسناد در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و مراجع ذی‌ربط هم از آن اطلاع دارند و اگر شورای امنیت صلاح بداند آن را در اختیار نمایندگان مجلس نیز قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: این که بخشی از اطلاعات همکاری ایران و آژانس بیرون آمده، ما به آن اعتراض کردیم و باید در این زمینه راه‌حلی پیدا کنیم. درز اطلاعات تنها در ارتباط با ایران نیست و درباره سایر کشورها هم وجود دارد و اگر این اطلاعات بخواهد به بیرون درز کند، آنها هم ناراحت خواهند شد.

کمالوندی ادامه داد: اگر همه سند همکاری ایران و آژانس هم بیرون بیاید، نمی‌تواند به امنیت و فعالیت‌های هسته‌ای ما ضربه بزند و به اندازه‌ای که لازم بوده تذکرات لازم داده شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که رسانه‌هایی با اهداف سیاسی به دنبال انجام اقداماتی هستند، گفت: مشخصا دولت آمریکا با توجه به شرایط انتخاباتی که دارد، این اقدامات را انجام می‌دهد. البته آژانس هم برای حفظ اطلاعات محرمانه خود در قراردادها، منشورها و پروتکل‌ها ساز و کار خاص خود را دارد اما این نهاد همچون شورای امنیت تحت تاثیر قدرت‌های سیاسی است.

کمالوندی با اشاره به این که جمهوری اسلامی در راستای تغییر نظام ناعادلانه نظام بین‌المللی حرکت می‌کند و در این راستا وارد حوزه غنی‌سازی شده و راهی طولانی را باید طی کند، عنوان کرد: البته اگر آژانس در طول ۶۰ سال گذشته نبود بسیاری از کشورها به سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کردند.

وی با بیان این که رژیم صهیونیستی به طور علنی اعلام نکرده که چه تعداد بمب اتم دارد و کشورهای عضو شورای حکام توانایی هسته‌ای اسرائیل را مورد اعتراض قرار می‌دهند، یادآور شد: متاسفانه به دلایل سیاسی گاهی اوقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ است.

کمالوندی گفت: موضوع پی ام دی و قطعنامه ۲۲۳۱ نیز با یک تصمیم سیاسی حل و فصل شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت دیپلماسی، گفت: در نظام بین‌المللی و نهادهای تصمیم گیر زور، پول و قدرت نظامی موثر است و کشورهایی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نهادهای این چنینی کمک می‌کنند، از قدرت نفوذ بیشتری برخوردارند؛ کما این که اخیرا شاهد بودیم عربستان بان کی مون را تهدید کرد که دیگر به سازمان ملل کمک نخواهد کرد و متاسفانه این تهدید سعودی‌ها موثر واقع شد.

وی درباره جواب قاطع آژانس مبنی بر اعتراض ایران به درز اطلاعات گفت: آژانس بیانیه‌ای صادر کرده و اعلام داشته که موافق اتهام‌زنی ایران به این نهاد نیست.

کمالوندی درباره برجام و اینکه بان کی مون گفته است از نتیجه برجام نه آمریکا راضی است و نه آژانس و این موضوع توسط بی بی سی مطرح شده، اظهار کرد: توصیه ما این است که رسانه‌های ما به بی.بی.سی اعتماد نکنند. رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند بین ایران و روسیه و ایران و آژانس شکاف ایجاد کنند. رسانه‌های خارجی بخش عمده کارشان برای اهداف سیاسی است و باید مراقب باشیم این نوع گزارش‌ها مستند باشد.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا ما نقض برجام کرده‌ایم یا خیر، گفت: وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رصد و پایش موضوع است و تاکنون ۲ گزارش ارائه داده و گزارش سوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ماه دیگر منتشر می‌شود.

وی درباره نگرانی رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: آقای صالحی هنگامی که دید مرکل و بان کی مون به یک موضوع اشاره می‌کنند، نگران شد که نکند توطئه‌ای در کار باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که از سوی ما نقض برجام رخ نداده اما طرف مقابل با برخوردهای سیاسی در قبال شرکت‌های بزرگ، نقض برجام کرده‌اند، گفت: آن‌ها می‌توانستند به جای این که به شرکت‌های بزرگ بگویند، جز مسأله هسته‌ای، تحریم‌های حقوق بشری و تروریسم نیز وجود دارد، اعلام کنند که تحریم‌های هسته‌ای از بین رفته است و آنها در ظاهر تحریم‌ها را برداشته‌اند اما پشت پرده به شرکت‌های تجاری توصیه‌هایی می‌کنند. این موضوع خوشبختانه بررسی شده و اروپایی‌ها نیز به این موضوع واقف هستند.

وی با اشاره به این که در سال ۶۸ نیز زمانی که برخی تحریم‌ها نبود و ما به دنبال عقد قرارداد با یک شرکت اسپانیایی بودیم، یک شرکت آلمانی به طرف اسپانیایی گفت که ملاحظات سیاسی را رعایت کند، افزود: فرض کنید اگر بخواهیم دوباره شروع کنیم طوری باید عمل کنیم که طرف مقابل اگر تعجب نکرد، پشیمان می‌شود.

کمالوندی گفت: بحث حقوق بشر و تروریسم تعریف متفاوتی دارد و باید تلاش کنیم تا این موضوع روشن‌تر شود؛ چرا که طرف مقابل گروه‌های تروریستی را سازمان‌های آزادی‌بخش می‌داند و گروه‌هایی که برای کشورشان مبارزه می‌کنند را تروریستی می‌داند و این یک برداشت اشتباه است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره باز طراحی راکتور آب سنگین اراک، گفت: طبق برجام بازطراحی باید با مشارکت کشورهای مختلف و با مدیریت ایران انجام می‌شد و از سال سوم عملیات اجرایی آغاز بازطراحی راکتور آب سنگین انجام خواهد شد و تاکنون طراحی مفهومی تمام شده و وارد مرحله جزئیات طرح شده‌ایم.

وی یادآور شد: کارخانه آب سنگین همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و راکتور آب سنگین که موضوعی جدا از کارخانه تولید این محصول است، با هدف کاهش تولید پلوتونیوم ساخته خواهد شد و هدف اصلی آن تولید ایزوتوپ برای دارو و مصارف صنعتی است.

کمالوندی درباره خرید آب سنگین نیز گفت: آمریکایی‌ها آب سنگین را خریدند و این موضوع این نکته را مطرح می‌کند که ما وارد بازار بین‌المللی فروش آب سنگین شده‌ایم و علاوه بر این آب سنگین فروخته شده به آمریکا ۹۹.۸ درصد خلوص دارد که در طراحی جدید، خلوص آب سنگین به ۹۹.۹۵ درصد می‌رسد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره کانال خرید برجام گفت: ما تاکنون از این کانال استفاده نکرده‌ایم؛ چرا که نیازی نداشته ایم و البته یکی دو مورد سفارش داشتیم تا ببینیم طرف مقابل چه عملکردی خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.