به گزارش تسنیم، براساس خبر منتشر شده در خبرگزارى‌ها، انور عشقى، افسر پیشین سازمان اطلاعات عربستان هفته گذشته در صدر هیاتى عالى‌رتبه به تل‌آویو سفر کرد و با برخى مسؤولان سیاسى و نمایندگان کنست (پارلمان) اسرائیل دیدار و گفت وگو کرد.

روزنامه اسرائیلى‌ هاآرتص، نوشت انور عشقى در جریان سفر به تل‌آویو، با «دورى گولد»، مدیرکل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستى و شمارى از اعضاى کنست دیدار و گفت‌وگو کرده است. شمارى از دانشگاهیان و سرمایه‌گذاران عربستانى، انورعشقى را در سفر به فلسطین اشغالى همراهى کردند. عشقى و دورى گولد در سال ۲۰۱۵ نیز پس از چند دور ملاقات غیرعلنى در واشنگتن، در برابر رسانه‌ها با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند. انور عشقى، هماهنگ‌کننده دیپلماسى عربستان با رژیم اسرائیل، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستى یدیعوت آحارونوت، اعلام کرد ریاض و تل‌آویو مى‌توانند دشمنان مشترک خود را تعیین کنند.

تحولات به‌وجودآمده در روابط اسرائیل و عربستان سعودى نشان مى‌دهد، انور عشقى، با سفرهاى متناوب به فلسطین اشغالى و دیدار با مسؤولان صهیونیست، لایه‌هاى پنهان دیپلماسى آل سعود و تل‌آویو را آشکار کرده است. تقویت روابط اسرائیل و عربستان سعودى با توجه به وضعیت کنونى منطقه و جهان اسلام و نقش پررنگ محور مقاومت در جنگ با تروریسم، هدفى جز مقابله با این محور ندارد. عربستان سعودى در شرایطى براى پشبرد اهداف خود در منطقه، دست دوستى به رژیم اسرائیل داده که این رژیم، خود عامل اصلى مشکلات منطقه و دشمن سرسخت محور مقاومت است.

عربستان سعودى درحالى مسیر رسیدن به اهداف خود در منطقه را در همکارى آشکار با رژیم صهیونیستى جست وجو مى‌کند، که این رژیم، دشمن مشترک امت اسلامى است و اقدامات نژادپرستانه آن در حق مردم فلسطین و لبنان، دل هر انسان آزاده‌خواهى را به درد مى‌آورد.

در همین راستا؛ تشدید رفتارهاى سازشکارانه عربستان در برابر رژیم صهیونیستى موجى از انتقادات فلسطینى‌ها و افکار عمومى را در پى داشته است.

در این‌زمینه یک عضو دفتر سیاسى جبهه مردمى براى آزادى فلسطین درباره پیامدهاى خطرناک دیدار هیأت سعودى با مقامات رژیم صهیونیستى هشدار داد. «کاید الغول»، عضو دفتر سیاسى جبهه مردمى براى آزادى فلسطین دیدار هیأت سعودى با مقامات رژیم صهیونیستى را حاوى پیامهاى منفى براى منطقه خواند. کاید الغول با اشاره به دیدارهاى «انور عشقى»، ژنرال پیشین عربستانى و رئیس مرکز تحقیقات راهبردى ریاض، با «دورى گولد» مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل و برخى دیگر از مقامات صهیونیستى در فلسطین اشغالى تصریح کرد، تل آویو هرگز نگاه مثبتى به منافع عربى، فلسطینى ندارد.

«خالد البطش» از اعضاى ارشد جهاد اسلامى فلسطین اعلام کرد سفر هیأت عربستانى به فلسطین اشغالى به ضرر آرمان فلسطین است و پوششى براى شهرک‌سازى و یهودى‌سازى بیشتر قدس است.

گفتنى است که انور عشقى، مشاور پیشین «بندر بن سلطان»، رئیس وقت سازمان اطلاعات عربستان که ماموریتش آشکار کردن تدریجى روابط نزدیک سعودى - صهیونیستى است، در چارچوب خیانت‌هاى آل سعود به جهان اسلام و عرب به‌ویژه ملت مظلوم فلسطین، بعد از بارها دیدار با مسؤولان رژیم صهیونیستى در کشورهاى مختلف، هفته گذشته با آنان در فلسطین اشغالى دیدار کرد.

دور جدید رایزنى‌هاى مقامات عربستانى با مقامات رژیم صهیونیستى در حالى است که این رژیم از مدتها پیش به‌دنبال راههایى براى تعاملات بیشتر با اسرائیل و هموار کردن مسیر جهت پیشبرد سازش در منطقه در چارچوب مطامع غرب در منطقه بوده است. در این جهت مقامات عربستان طرح صلح عربى را براى عادى‌سازى روابط با رژیم صهیونیستى پیشنهاد کردند که این طرح سال ۲۰۰۲ در نشست سران عرب در بیروت پایتخت لبنان تصویب شد. طرح صلح عربى که توسط عربستان در سال ۲۰۰۲ مطرح شد به‌دلیل نادیده گرفتن بخش اعظم حقوق مردم فلسطین ازجمله حقوق آوارگان فلسطینى و بى‌توجهى به وضعیت اسراى فلسطینى و نیز موضوع به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس به‌عنوان طرح خائنانه‌اى علیه آرمان مردم فلسطین شناخته مى‌شود. طرح صلح عربى شامل معاهده صلح جامع ۲۲ کشور عربى با رژیم صهیونیستى و به رسمیت شناخته شدن این رژیم توسط کشورهاى عربى در ازاى عقب‌نشینى این رژیم به مرزهاى پیش از سال ۱۹۶۷ است.

تأکید برخى از دولتهاى عربى بر تداوم روند سازش با رژیم صهیونیستى در حالى است که این روند نتیجه‌اى جز تشدید جنایات رژیم صهیونیستى و گستاخى این رژیم در تداوم توسعه‌طلبى و اشغالگرى در منطقه نتیجه دیگرى نداشته است. وادادگى دولتهاى عربى در برابر رژیم صهیونیستى به موج گسترده همراهى و هماهنگى میان آنان انجامیده است. همکاریهاى مصر با اسرائیل در محاصره غزه و نیز همراهى‌هاى عربستان با اسرائیل در مقوله‌هاى مختلف در سالهاى اخیر ازجمله پیامدهاى چنین رفتارهایى است. همسویى‌هاى فزاینده میان عربستان و اسرائیل در پیگیرى سیاستهایى علیه مقاومت ضد صهیونیستى در منطقه جهت تضعیف آن و همکارى آنان در حمایت از تروریست‌ها در منطقه بیش از پیش ماهیت رژیمهایى نظیر صهیونیستى و آل سعود را که خاستگاه تروریسم هستند، نمایان ساخته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.