به گزارش ایسنا به نقل از بیزنس‌اینسایدر، ناسا در روز ۲۹ ژوئیه سال ۱۹۸۵ با تلاش کنگره و رئیس‌جمهور وقت آمریکا بنیان گذاشته شد.

مشکل می‌شد تصور کرد که در جهان حزبی بن‌بست این زمان، شاخه اجرایی و قانونگذاری ایجاد شده توسط بنیانگذاران بتواند یک سازمان دولتی بزرگ را در کمتر از یک سال بنا کند.

دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، فرمان ارائه تحقیقات در زمینه مشکلات پروازی در خارج جو زمین و اهداف دیگر را امضا کرده بود. کنگره این کشور نیز قانون ملی هوانوردی و فضایی را که پس از رویدادی تکان‌دهنده در سال ۱۹۵۷ به یکی از اولویت‌ها تبدیل شده بود، تصویب کرد.

آیزنهاور در آن زمان اظهار کرده بود: تصویب این قانون یک گام تاریخی است. من کنگره را برای سرعت عملی که در ایجاد این سازمان داشت، ستایش می‌کنم.

در اکتبر ۱۹۵۷، اتحاد جماهیر شوروی نخستین ماهواره مصنوعی جهان موسوم به "اسپوتنیک" را به فضا ارسال کرد. این پرتاب و موفقیت‌های دیگر شوروی باعث آغاز رقابت فضایی شد که یک جنگ اراده و فناوری بین آمریکا و شوروی بود.

کشور آمریکا مدتهاست که به تحقیقات و فعالیت‌های اکتشافی جدید در مورد فناوری موشک مشغول است. وزارت دفاع این کشور از زمان جنگ جهانی دوم در علوم موشکی و بالای جوی دخالت داشته است. همچنین یک سازمان جداگانه موسوم به کمیته مشاوره ملی هوانوردی (NACA)، منابع قابل توجهی داشته است.

این سازمان حدود ۸۰۰۰ کارمند، یک بودجه ۱۰۰ میلیون دلار ی و سه آزمایشگاه تحقیقاتی داشت. حدود نیمی از کار NACA با دانش هوانوردی مرتبط بود.

آیزنهاور رهبری تلاش‌های قانونی را در سمت اجرایی برعهده داشت. نلسون راکفلر میز در نقش مشاور حاضر بود. یکی از تصمیمات مهم آن‌ها، ایجاد یک سازمان غیرنظامی جدید به جای بازسازی NACA یا واگذاری تصمیمات فضایی به دست ارتش بود.

زمانی که ناسا بطور رسمی فعالیت خود را در اکتبر ۱۹۸۵ و یک سال پس از پرتاب اسپوتنیک آغاز کرد،‌ همه دارایی‌های سازمان NACA را با گروه علم فضایی آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی در مریلند، آزمایشگاه پیشرانش جت و آژانس موشک بالستیک ارتش در هانتسویل آلاباما ترکیب کرد.

افزودن تاسیسات هانتسویل از اهمیت زیادی برخوردار بود زیرا وارنر فون براون و تیم مهندسان موشکی آن در این آزمایشگاه کار می‌کردند.

توماس کیت گلنان به عنوان نخستین مدیر ناسا و هیو لاتیمر درایدن به عنوان معاون او برگزیده‌شد و فعالیت رسمی ناسا از اول اکتبر ۱۹۵۸ آغاز شد. نخستین ماهوارهٔ فضایی ناسا نیز اکسپلورر ۱ بود.

در سال ۱۹۵۹، ناسا پروژه مرکوری را آغاز کرد و یک دهه بعد موفق شد نخستین فرود را در ماه انجام دهد. همچنین پس از آن توانست به موفقیت‌های بیشتری از جمله آزمایشگاه فضایی اسکای‌لب، برنامه شاتل فضایی و ایستگاه فضایی بین‌المللی دست یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.