به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار، این نخستین همایش در نوع خود است و گفته می شود همپیمان عراقی آل سعود که« گروه های سنی»و« مخالفان عراقی» خوانده می شوند برای بررسی سرنوشت مناطق غرب عراق بعداز آزادسازی از سیطره داعش و تشکیل « اقلیم های سنی» و ترسیم مرزهای آن و حمایت های بین المللی از این توطئه در ریاض حضور پیدا خواهند کرد.

الاخبار تاکید کرد: این اقدام ریاض به معنای پذیرش رسمی تقسیم عراق به چند اقلیم است و درحقیقت این همان طرحی است که چند سال پیش در اربیل و امان ( پایتخت اردن) بررسی شد.
اما سعودی اکنون تلاش می کند این پرونده قدیمی را درعین حال با رویکردی جدید از نو زنده و فعال کند و البته پیشتر هم به ترویج آن و تشویق طرفداران خود برای اجرای آن متهم شده بود.
در اواخر سال ۲۰۱۱ و اوایل ۲۰۱۲ یعنی پیش از آغاز تنش های امنیتی و سیاسی در مناطق غربی عراق که منجر به ورود داعش شد، در چند استان عراق از تشکیل اقلیم سنی در این کشور صحبت شدد اما این طرح خیلی زود از دور خارج شد و حامیان آن هم از حمایت خود از آن دست برداشتند.
الاخبار به نقل از منابع آگاه درباره جزئیات همایش ریاض نوشت: در این همایش آینده چند منطقه عراق مانند الانبار، نینوی و صلاح الدین، پس از آزادی از سیطره داعش بررسی می شود.
به گفته مسئولان عراقی، حدود ۱۰% از استان الانبار بزرگترین استان کشور که یک سوم خاک عراق را تشکیل می دهد همچنان تحت سیطره داعش قرار دارد و همچنین شهر الشرقاط در نزدیکی نینوی آخرین پایگاه داعش در استان صلاح الدین به شمار می آید که عملیات نظامی گسترده ای برای آزاد سازی آن در جریان است.
الاخبار به نقل از منابع خود افزود: در همایش ریاض، تشکیل اقلیم های سنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در آینده حمایت سایر گروه های عراقی از آن جلب شود.
« علاوه بر این جلب حمایت های بین المللی و منطقه ای تحت عنوان «محدود سازی و به حاشیه راندن» این استان ها در دستور کار قرار خواهد گرفت».
منابع الاخبارخاطرنشان کرده اند که « همایش ریاض پا را از ایده تشکیل اقلیم ها فراتر می گذارد و اجرای این طرح را در دیگر استان ها و شهرهای عراق که جمعیت آنها آمیزه ای از اهل سنت و دیگر طوایف است بررسی خواهد کرد تا این مناطق نیز مانند استان دیاله به اقلیم ها ملحق شوند.
الاخبار به نقل از منابع خود نوشت: «اسامه النجیفی» رئیس ائتلاف «متحدون» و برادرش «اثیل النجیفی» رئیس گروه به اصطلاح «الحشد الوطنی»، «ظافر العانی» از ائتلاف گروه های عراقی، «رافع العیساوی» وزیر اسبق مالی که از سوی دستگاه قضایی عراق تحت تعقیب است و «طارق الهاشمی» معاون سابق رئیس جمهوری که حکم غیابی اعدامش صادر شده است جزو افراد حاضر در این همایش خواهند بود.
این روزنامه لبنانی افزود:تاکنون دولت عراق و ائتلاف گروه های عراقی حاضر در دولت هیچ اظهار نظر رسمی درباره این همایش نکرده اند، اما یک منبع دولتی تاکید کرده است که دولت عراق بشدت با برگزاری چنین همایش هایی مخالف است و آن را دخالت آشکار در امور داخلی عراق می داند.
همزمان « جماعت علمای عراق» در باره برگزاری همایش ریاض هشدار داد و آن را به منزله دام جدیدی دانست که برای اهل سنت عراق گسترده شده است.
خالد الملا رئیس موسسه جماعت علمای اهل سنت عراق که رابطه نزدیکی با « عبداللطیف الهمیم » رئیس دیوان وقف سنی دارد با انتشار بیانیه ای در صفحه فیسبوک خود، تاکید کرد که هدف از برگزاری همایش ریاض « تشکیل اقلیم صددرصد طائفه ای سنی درعراق» است.
الملا خاطرنشان کرد که همایش ریاض همزمان با آخرین مرحله از طرح آزاد سازی شهر موصل برگزار می شود و آنها که آرزوهای شیطانی خود را برای ایجاد استان به اصطلاح اسلامی موصل بر باد رفته می بینند، این بار نقشه جدیدی به نام اقلیم سنی برای عراق طراحی کرده اند.
وی تاکید کرد: اهل سن عراق هوشیارتر از آن هستند که اسیر مکر و توطئه این عده شوند و به جدایی از مردم عراق حاضر نخواهند شد.
این عالم برجسته سنی از اهل سنت عراق خواست تا با همکاری با شرکایشان در عراق این توطئه را ناکام سازند.
الاخبار به نقل از« احسان الشمری» رئیس مرکز اندیشه سیاسی عراق نوشت: همایش ریاض بخشی از توطئه ضربه زدن به روند سیاسی در عراق است بویژه اینکه بیشتر حاضران در آن افراد تحت تعقیب قضایی به اتهام تروریسم هستند.
وی با بیان اینکه سعودی به دنبال ایجاد «طائف سنی عراقی» است، تاکید کرد که وزارت خارجه عراق نقش بزرگی برای جلوگیری از این اقدامات سعودی دارد زیرا ریاض با میزبانی این همایش که با عرف و قوانین بین المللی در تضاد است، اصل حسن همجواری را زیر پا می گذارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.