فریدون حق بین روز جمعه در گفت و گو با ایرنا درخصوص نتایج سومین دور سفر وزیر امور خارجه به آفریقا اظهارداشت: اطلاعات و دستاوردهای این سفر در دو هفته آینده درستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه مورد بررسی قرار می گیرد.

وی این ستاد را متشکل از نمایندگان دستگاه های اقتصادی دولت، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی و نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی ذکر کرد و یادآور شد: در این ستاد فرصت های جدیدی که در آفریقا با توجه به دستاوردهای این سفر و همچنین موانع و مشکلات موجود در توسعه تجارت با آفریقا مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیرکل دفتر راهبردی امور اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد:جمع بندی این ارزیابی را به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ارائه می دهیم تا قدم ها بعدی توسط دولت در راستای این گزارش برداشته شود.
وی حوزه های سلامت و خدمات پزشکی، صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه ساخت نیروگاه وسد ،ارتباطات بانکی، مسائل مربوط به همکاری های کشاورزی ،تجارت، صدور محصولات غذایی را از محورهای مذاکرات اقتصادی بین هیات ایرانی و هیات های نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی عنوان کرد.
مدیرکل دفتر راهبردی امور اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با توجه به گستردگی این سفر ما در هر کشور حدود 38 تا 40 گزارش از اعضای هیات در مورد موضوعات مختلف گرفتیم که در روزهای آینده آن را بررسی کرده و جمع بندی این موضوعات مبنای کار ما در این حوزه خواهد بود.
حق بین آشنایی فعالان اقتصادی ایران با ظرفیت های موجود در آفریقا را از دستاوردهای این سفر عنوان کرد و افزود: نمایندگان بخش خصوصی در این سفر دریافتند که آفریقا سرزمین فرصت ها است و نه تنها می توانند در آفریقا کار کنند بلکه می تواننند رقابت کنند.
وی با تاکید بر این که آفریقا موقعیت خوبی برای تجار ایرانی است، اضافه کرد: به نظر می رسد این الگو و مدلی برای فعالیت در بخش های مختلف آفریقا ایجاد شده و قدم های اولیه در این خصوص برداشته شده است و قدم های بعدی بستگی به همفکری بین دولت و بخش خصوصی دارد.
مدیرکل دفتر راهبردی امور اقتصادی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا قرارداد خاصی در این سفر امضا رسده است؟، گفت:در برخی موارد مذاکرات منتهی به قرارداد داشتیم و دربرخی موارد هم ایده های بسیار مناسبی شکل گرفته است.
حق بین با بیان این که نیازهای طرف های آفریقایی به خدمات فنی و مهندسی ایران به ویژه در حوزه انرژی اظهار داشت: نیجریه به رغم توانمندی هایی که به عنوان کشور صادر کننده نفتی و با 181 میلیون نفر جمعیت،تنها هفت هزار مگاوات برق تولید می کند در حالی که ارزیابی ما برای نیاز این کشور چیزی حدود بالای 140 هزار مگاوات است.
وی همچنین از ابراز علاقه طرف غنایی برای حضور در زمینه خدمات پزشکی خبر داد گفت: مقامات غنایی علاقمند هستند پزشکان و نیروی ماهر ایران در حوزه سلامت در بیمارستان های این کشور فعالیت کنند.
حق بین در خصوص نیازمندی ها کشور گینه کوناکری هم اظهارداشت: طرف گینه ای علاقمند به دریافت خدمات فنی در حوزه های وسیعی از احداث کارخانجات فراوری و تبدیل زباله تا کنسانتره ،احداث نیروگاه های برقی و تکمیل ظرفیت های بندری است.
این دیپلمات خاطرنشان کرد: در کشور مالی نیز عرصه خوبی برای توسعه تجارت وجود دارد، مالیایی ها اقبال بسیار خوبی نسبت به کالاهای ایرانی دارند و به نظر می رسد بازار این کشور بهترین عرصه برای فعالیت تجار ایرانی است.
محمد جواد ظریف یکشنبه هفته جاری در راس هیات سیاسی- اقتصادی به غرب آفریقا ( نیجریه،غنا ،گینه کوناکری و مالی) سفر کرد.
وزیر امور خارجه ایان پس از دیدار و گفت گو با مقامات چهار کشور آفریقایی صبح امروز به تهران بازگشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.