به گزارش ایرنا، «وال استریت ژورنال» روز سه شنبه نوشت: دیوان عالی اداری یونان ماه جاری با رد مخالفت برخی از ساکنان محلی با تقاضای ساخت اولین مسجد رسمی در آتن، راه را برای صدور مجوز احداث آن هموار کرد.

اکنون وزارت محیط زیست و کشور یونان باید ساخت این مسجد را تصویب کنند که ممکن است با توجه به نظام بروکراتیک یونان هفته ها یا حتی بیش از یک سال طول بکشد.

ورود پناهجویانی از خاورمیانه، به افزایش جمعیت مسلمانان در پایتخت یونان منجر شده است، بویژه آن که آتن در دهه های گذشته به دلیل مهاجرت از کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای آسیایی با مشکل افزایش جمعیت مواجه بوده است.

«جان دیماکیس/ John Dimakis» تحلیل گر سیاسی یونان، در این زمینه گفت: بحران پناهجویان فشارها برای ساخت مساجد را افزایش داده است.

این مسجد در یک زمین تحت مالکیت دولت در غرب آتن احداث می شود و بدون مناره و دارای نمازخانه ای با ظرفیت ۳۵۰ نفر خواهد بود.

آتن از معدود پایتخت های اتحادیه اروپا محسوب می شود که با وجود حضور تقریبا ۲۰۰ هزار نفر مسلمان، تاکنون فاقد مسجدی رسمی بوده است.

مسلمانان این شهر در اماکن غیر رسمی از جمله منازل خصوصی، زیرزمین ها و انبارهای متروکه مراسم عبادی خود را برگزار می کنند. طبق برآورد مقام های دولتی یونان، در آتن و مناطق اطراف آن حدود ۷۰ تا ۸۰ مسجد بدون مجوز وجود دارد که از این تعداد فقط به چهار مکان مجوز داده شده اما هیچ یک از آنها بصورت هدفمند ساخته نشده اند. در یونان همه اماکن برگزاری مراسم مذهبی باید مجوز رسمی داشته باشند.

ساکنان مسلمان محلی در آتن از حکم دیوان عالی این کشور در ساخت مسجد رسمی حمایت کرده اند اما برخی، درباره اندازه آن با توجه به تعداد و تنوع جمعیت مسلمان درآتن ابراز تردید کرده اند.

«طاهر علیزاده» سخنگوی جامعه مسلمانان شیعه یونان در این زمینه گفت: اندازه این مسجد کوچک است و در جشن های مذهبی بیش از ۱۵۰۰ نفر از جامعه مسلمانان شیعه گرد هم می آیند.

یکی از مقامات سابق وزارت آموزش یونان که مسئولیت رسیدگی به مسائل مذهبی را برعهده دارد با اشاره به این که تا یک دهه پیش بسیاری از ساکنان مسلمان یونان در منطقه ای در نزدیک ترکیه و در شمال شرق یونان سکونت داشتند، گفت همیشه این احساس وجود داشت که مسجد واقعا ضرورتی ندارد. اما افزایش مهاجران مسلمان، نیاز به مکانی رسمی برای عبادت آنها را افزایش داده است هر چند که به واکنش برخی گروه ها منجر شده است.

«آتنا اسکولاریکی/ Athena Skoulariki» جامه شناس دانشگاه «کرت/ Crete» یونان معتقد است مخالفت سیاسی با ساخت مسجد در آتن، تا اندازه ای به دلیل سابقه تنش در روابط این کشور با کشور همسایه اش ترکیه است.

سالها، بسیاری از افراد در جامعه مسیحیان ارتودکس که اکثریت را در یونان تشکیل می دهند، به بهانه نقش مساجد در کمرنگ کردن فرهنگ یونان با ساخت مساجد مخالفت کرده اند. آنها بعلاوه چنین استدلال می کنند که وجود مساجد به منزله سازش سیاسی در مقابل ترکیه است.

کلیسای اردتودکس یونان نیز که تا پیش از این با ساخت مسجد در آتن بشدت مخالفت کرده بود، اکنون رسما از آن حمایت کرده است.

این کلیسا اعلام کرده که مسلمانان نیز حق دارند مکان خاص خود را برای انجام مراسم عبادی شان داشته باشند.

سخنگوی کلیسای ارتودکس یونان در عین حال از ملاحظات جدی درباره ساخت مسجد در آتن خبر داده و آن را ناشی از امکان بروز تحریک خشونت بین مسلمانان شیعه و سنی دانسته است.

یونان، اکنون میزبان حدود ۵۷ هزار پناهجو است و مقامات دولتی این کشور انتظار دارند که بسیاری از آنها برای یک دوره بلند مدت به اقامت خود در این کشور ادامه دهند. بتازگی تغییراتی در قوانین مهاجرت انجام شد که به پناهجویان اجازه می داد در این کشور کار کنند.

روی کار آمدن حزب سیریزا به ریاست چیپراس و افزایش پناهجویانی که در نتیجه جنگ سوریه مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شده اند، منجر به نگرش مثبت تر درباره نیاز به ساخت عبادتگاه رسمی در یونان شده است.

احساسات سیاسی در یونان، با گذشت چند سال از ظهور جنبش فاشسیتی ضد مهاجرتی حزب «گلدن داون»، در دولت «الکسیس چیپراس» نخست وزیر چپ گرای یونان تغییر کرده است و وی ضمن حمایت از ساخت مساجد، قصد دارد هزینه یک میلیون یورویی(۱.۱ میلیون دلار) آن را تامین کند.

حزب گلدن داون که به دلیل خشونت علیه مهاجران آسیایی چندان خوشنام نیست، با ساخت اولین مسجد رسمی در آتن بشدت مخالفت کرده است. این حزب در جریان رکود اقتصادی و بحران بدهی های یونان توانست محبوبیتش را تا اندازه ای افزایش دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.