به گزارش آنا، یکی از دغدغه‌های پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری انتخاب رشته و دانشگاه است. سال‌های گذشته به خاطر کمبود ظرفیت دانشگاه‌ها و دسترسی مناطق دورافتاده به مراکز آموزش عالی این دغدغه بزرگ‌تر بود و گاهی دردسرهایی هم ایجاد می‌کرد.

امروز با گسترش آموزش عالی، تاسیس و گسترش دانشگاه‌های غیردولتی، انتخاب رشته و دانشگاه آسان‌تر شده، اما بحث دیگری که ذهن داوطلبان تحصیل در آموزش عالی را به خود مشغول کرده، کیفیت آموزشی است.

دانشگاه آزاد اسلامی ۳۴ سال پیش توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با حمایت امام خمینی(ره) به عنوان اولین دانشگاه غیردولتی بعد از انقلاب تاسیس شد. این دانشگاه امروز با حدود ۴۰۰ واحد در سراسر ایران می‌تواند گزینه مناسبی برای پذیرفته‌شدگان کنکور باشد.

مهاجرت تحصیلی و ناهنجاری‌های اجتماعی

دانشگاه یکی از اولین محیط‌های اجتماعی است که افراد با آغاز جوانی تجربه‌اش می‌کنند. محیطی که بخش بزرگی از آینده فرد را می‌سازد و تاثیر زیادی بر شکل‌گیری شخصیت اجتماعی آن دارد. این محیط اجتماعی گاهی تبدیل به نگرانی بزرگی برای خانواده‌های جوانان می‌شود.

افرادی که مجبور می‌شوند برای ادامه تحصیل به شهرهای دیگر مهاجرت کنند علاوه بر متحمل شدن هزینه‌های گزاف، ممکن است در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گیرند وگویی قربانی کمبود امکاناتی شوند که آینده آنها را تغییر می‌دهد.

امروز می‌توان گفت، دانشگاه آزاد اسلامی این مسئله را حل کرده. این دانشگاه با تاسیس حدود ۴۰۰ واحد در سراسر ایران امکان دسترسی به آموزش عالی برای جوانان را آسان‌تر و نگرانی خانواده‌هایشان را کاسته است.

دانشگاه آزاد اسلامی در مرکز هر استان یک واحد بزرگ یا جامع و در شهرستان‌های دورافتاده و کوچک نیز واحدهای متوسط، کوچک و مراکز آموزشی دارد. این واحدها نه تنها در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مناطق خود نقش زیادی داشتند بلکه تحصیل در همه مقاطع آموزش عالی را برای همه افراد فراهم کردند؛ امکانی که با بودجه دولتی نمی‌‌توانست،محقق شود.

کیفیت آموزشی در گرو امکانات آموزشی

امکانات آموزشی را می‌توان به بسیاری از مسائل نسبت داد، از میز و صندلی تا آزمایشگاه، کارگاه، فضای آموزشی و استادانی که قرار است نسل آینده را تربیت کنند. حتی ایجاد رشته‌های جدید و تولید علم به این امکانات بستگی دارد و توسعه درست آموزش نیز در گرو این موضوع است.

حمید میرزاده، دو سال پیش به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد و کیفیت آموزشی را دراولویت برنامه‌های خود قرار داد. او با اجرای طرح‌های مختلف تا حد زیادی در توسعه امکانات آموزشی این دانشگاه و بالا بردن کیفیت آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نقش داشته است.

یکی از طرح‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی برای بالا بردن کیفیت آموزشی اجرا کرد؛ یکپارچه‌سازی آزمایشگاه‌های این دانشگاه تحت عنوان سامانه‌ای به نام "ساها" بود.

"ساها" بعد از تکمیل و خریداری وسایل آزمایشگاهی و تجهیز امکانات کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد. امروز همه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر ایران مرتبط و در دسترس دانشجویان و اعضای هیات علمی این دانشگاه هستند.

به گفته، علیرضا ایرانبخش، مدیر کل دفتر توسعه تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی این سامانه فقط برای دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی نشده و می‌تواند همه آزمایشگاه‌ها، مجامع علمی و دانشگاه‌ها را به عضویت بپذیرد و ارتباط علمی میان دانشجویان و استادان را فراهم کند.

"ساها" هم‌چنین قصد دارد تعمیر و نگهداری این تجهیزات را به عهده بگیرد تا علاوه بر اشتغال‌زایی برای دانشجویان، هزینه‌های آموزشی را هم‌گام با توسعه کیفیت آموزشی بالا ببرد.از طرفی این سامانه در حوزه ارتباط با صنعت فعال است و در راستای اقتصاد دانش‌بنیان نیز گام برمی‌دارد.

طرح دیگری که در دوسال گذشته برای توسعه کیفیت آموزشی در دستور کار مدیران دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشته، جذب هیات علمی است. این دانشگاه بعد از تجهیز آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و توسعه فضای آموزشی شروع به جذب هیات علمی کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی رتبه اول تولید علم در ایران را دارد

بعد از دسترسی، امکانات و کیفیت آموزشی آنچه در انتخاب دانشگاه برای داوطلبان تحصیل در آموزش عالی مهم است، رتبه و تولید علمی است. مسئله‌ای که رزومه تحصیلی دانشجو را پربار و فعالیت علمی او را آسان می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته اعلام کرد؛ دانشگاه آزاد اسلامی جز۲۰۰ دانشگاه برتر دنیاست. این دانشگاه بیشترین تولیدات علمی را در میان دانشگاه‌های ایران دارد و بزرگترین دانشگاه حضوری جهان محسوب می‌شود.

به گفته میرزاده؛ موتور پیشران تولید علمی و مشارکت ایران در تولید جهانی علم، تحصیلات تکمیلی است که ۵۶ درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایران در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند. هم‌چنین این دانشگاه حدود ۳۰ درصد پژوهش کشور را در دست دارد.

او در جای دیگر اعلام کرده: «۳ سال پیش رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در آی اس آی که زیرمجموعه تامپسون رویترز است بر اساس گزارش esi در رتبه ۷۷۰ بود که طبق گزارش همین منبع در سال ۲۰۱۵ از رتبه ۷۷۰ به رتبه ۱۸۸ ارتقا پیدا کرده و امروز این دانشگاه از نظر تولید علمی رتبه ۱۸۸ جهان را دارد و جز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان در حوزه تولید علم است.»

دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون و ۷۰۰هزار دانشجو، امکانات آموزشی در همه شهرهای ایران، دارا بودن واحد الکترونیک و امکان تحصیل مجازی، واحدهای بین‌المللی و سابقه ۳۴ ساله خود در آموزش عالی به عنوان بزرگترین دانشگاه غیردولتی ایران نگرانی بسیاری از داوطلبان تحصیل دانشگاهی را از بین برده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.