به گزارش نکته آنلاین گاز یکی از محصولات استراتژیک در اقتصاد ایران است که با توجه به ظرفیت های غنی در کشور، چشم انداز مثبتی در بازار صادرت و فروش در جهان دارد.

در حال حاضر سالانه ۴۳۰ میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشت می شود که تا پایان امسال (۹۵) و با بهره برداری کامل از میدان پارس جنوبی به ۵۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

ظرفیت های گازی ایران مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته و آنها به خوبی از توان و چشم انداز صنعت نفت و گاز ایران در بازارهای جهانی با خبرهستند به طوری که مجله آمریکایی فوربس طی گزارشی به طور مفصل به نقش ایران در صادرات ال ان جی اشاره کرده است.

این مجله آمریکایی در گزارش خود آورده است: صادرات ال‌ان‌جی ایران به اروپا تا سال ۲۰۱۸ بعید به نظر می‌رسد اما پس از سال ۲۰۲۰ کاملا واقع‌بینانه است و این زنگ خطری است برای آمریکا که بیش از نیمی از ال‌ان‌جی‌اش را به اروپا صادر می‌کند.

فوریس به نقش تحریم ها علیه ایران و توان ایران در صنعت گاز اشاره می کند و آورده است: صنعت گاز طبیعی ایران در سال‌های گذشته هدف تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار گرفته است و این امر سبب شده ورود سرمایه‌ مستقیم خارجی و انتقال فناوری به این بخش محدود شود اما ایران دارای ذخایر عظیم گازی است و می‌خواهد در صادرات بین‌المللی این کالای اساسی به صادرکننده بزرگ تبدیل شود.

این اولین بار نیست که مجله اقتصادی فورس از ظرفیت های کلان در صنعت نفت و گاز ایران گزارش داده و این نشریه قبلا نیز به مانند سایر نشریه های معتبر اقتصادی در جهان از چشم انداز مثبت گاز ایران سخن گفته است.

استخراج ۱۰ تریلیون فوت مکعب تا ۲۰۳۰
تولید سالانه ایران هم اکنون حدود ۶ تریلیون فوت مکعب است که بر اساس پیش بینی ها این میزان در مجموع میدان های فعال گازی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ تریلیون فوت مکعب خواهد رسید که علت آن کسب موفقیت های اکتشافی گاز در ایران است.

به گفته مسعود انصاری؛ مدیر برنامه ریزی و کنترل طرح های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، به طور رایج، شرکت های نفت و گازی تمایل دارند که به تناسب تولید، اکتشاف هم داشته باشند و از حجم ذخایرشان هم کم نشود. که خوشبختانه در ایران در بخش گاز کماکان می توان این امیدواری را داشت که بیش از آنچه که تولید می شود، اکتشاف داشت.

میزان افزایش گازهای تولیدی، استفاده از روش های متنوع صادراتی را پیش روی ایران قرار می دهد که یکی از این روش ها پیوستن ایران به کلوپ بین المللی ال ان جی است که آمریکا نیز عضو آن است.

هم اکنون آمریکا بیش از نیمی از ال ان جی تولیدی خود را به اروپا صادر می کند که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ که موج جدیدی از پروژه های ال ان جی و تقاضا برای ال ان جی ایران به راه می افتد، صادرات آمریکا به اروپا تحت الشعاع قرار یگیرد و زنگ خطر برای آمریکا به صدا درآید.

هم اکنون شرکت های توانمند خارجی زیادی به منظور انجام سرمایه گذاری مشترک در پروژه ایران ال ان جی اعلام آمادگی کرده اند.

چندی پیش معاونت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران کارگروهی با عنوان کارگروه ال ان جی در وزارت نفت تشکیل داد که بر اساس آن مقرر شد تمامی پروژه های ال ان جی، پس از ارائه به شرکت ملی صادرات گاز در این کمیته مورد ارزیابی قرار بگیرد.

با توجه به ظرفیت های عظیم در صنعت گاز کشور، اران می تواند به یکی از بزرگترین تولید کننده گاز در جهان بدل شود و بازار های اروپایی را در اختیار بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.