به گزارش خبرآنلاین، آنچه از بررسی آمار بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران بدست می آید نشان می دهد، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان طی چهارماهه سال ۹۳ حدود ۴ میلیون و ۲۹ هزار تومان بوده که این قیمت در سال ۹۴ به ۴ میلیون و ۴۸ هزار تومان و در سال ۹۵ به ۴ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان رسیده است.

تعداد معاملات انجام شده اما طی ۴ ماهه نخست این سه سال از فراز و فرود برخوردار بوده است؛ در چهار ماهه اول سال ۹۳ بالغ بر ۶۲ هزار و ۷۴۰ واحد معامله شده که این تعداد در چهار ماهه نخست سال ۹۴ به ۴۶ هزار ۵۷۳ واحد کاهش پیدا کرد ولی در چهار ماهه اول امسال با جهشی قابل ملاحظه به ۵۱ هزار و ۱۸۸ واحد رسید.

در چهارماهه نخست سال 1395، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 51.9 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11.4 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 41.7 میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.0 درصد افزایش نشان می دهد.

در تیرماه سال 1395 ، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 15 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 27.6 درصد افزایش نشان می دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران42.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.1 و 4.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

تعداد معاملات مسکن

در تیر ماه سال 1395 ، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به 14969 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 27.6 درصد افزایش نشان می دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در تیرماه سال 1395 حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 52 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در تیر ماه سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۶ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴، ۲ و ۸ به ترتیب با سهم ۱۱.۳ درصد، ۹.۹ درصد و ۶.۴ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

۷۳.۶ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران صرفاً مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵ ، ۴ ، ۲ ، ۸ ، ۱۴ ، ۱۰ ، ۱۵ ، ۷ ، ۱ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه دیگر تنها ۲۶.۴ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

تحولات قیمت مسکن

در تیر ماه سال 1395 ، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 42.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.1 و 4.4 درصد افزایش نشان می دهد.

بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 9 معادل 10.6 درصد و کمترین تغییر قیمت به مناطق 1 و 8 تعلق دارد.

در تیرماه سال ۱۳۹۵ از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۸۹.۴ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۱.۳ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب ارزش هر واحد مسکونی

در تیر ماه سال 1395 توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش " 1300 تا 1600 " و " 1600 تا 1900 " میلیون ریال هر یک با اختصاص سهم مشابه 8.5 درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند. واحدهای دارای ارزش "بیش از 9800 " و " 1000 تا 1300 " میلیون ریال نیز به ترتیب با اختصاص 7.5 و 7.4 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه، حدود 49 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 2800 میلیون ریال اختصاص داشته است.

تحولات اجاره بهای مسکن

در تیرماه سال ۱۳۹۵ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۵ و ۱۰.۳ درصد رشد نشان می دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.