به گزارش ایسنا، دکتر «حسن قاضی‌زاده هاشمی» بعدازظهر امروز ۶ مردادماه در نشست خبری در حاشیه گردهمایی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در محل دانشکده پزشکی مشهد، اظهار کرد: از وعده‌ای که استاندار خراسان رضوی برای ساخت بیمارستانی در شرق مشهد هم‌چنین تأمین منابع مالی این بیمارستان از محل زمینی که با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی این استان موافقت شده، داده است، بسیار خرسندیم و امیدواریم با احداث این بیمارستان بخشی از مشکلات کمبود تخت‌های بیمارستانی و کاستی‌های بخش‌های درمانی برطرف شود.

وی ادامه داد: آرزوی ما این است که در مشهد حداقل ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی به تخت‌های فعلی اضافه شود و به وعده‌هایی که داده‌ایم وفاداریم و اگر تاکنون تأخیری ایجاد شده به علت کمبود اعتبارات مالی بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به طرح تحول سلامت و چالش‌های عمده‌ای که در آن وجود دارد افزود: مطالباتی از سوی بیمارستان‌ها هم در بخش خصوصی و هم دولتی از بیمه سلامت و سایر بیمه‌ها وجود دارد که در راستای برطرف کردن این مشکل دولت اصلاحیه‌ای در راستای بودجه بیمه سلامت در سال‌جاری به مجلس ارائه کرد که مجلس نیز رأی مثبت داد و امیدواریم با این اصلاح بودجه و تأمین اعتبار بتوانیم بخشی از مطالبات را بپردازیم.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص حاشیه‌های موجود در وزارت بهداشت، گفت: حاشیه در همه دستگاه‌ها وجود دارد، اما این حاشیه‌ها برای وزارت بهداشت بیش از بقیه است و ذکر علت این موضوع ضروری نیست، اما آن چیزی که مهم است این است که حاشیه‌سازی نکنیم و موضوع اصلی در این وزارتخانه که سلامت است را فراموش نکنیم.

وی تصریح کرد: برخی از این حاشیه‌ها به‌علت بداخلاقی‌هاست، اما بهتر این است که از مدار اخلاق خارج نشویم و خویشتن‌دار باشیم و مسیر را با قوت و اعتماد به نفس تا پایان دولت ادامه دهیم.

وزیر بهداشت در خصوص مشکلات و نابسامانی‌های بیمارستان قائم(عج)، خاطرنشان کرد: از آخرین باری که از بیمارستان قائم بازدید شد و شاهد برخی از کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش‌های مختلف از جمله اورژانس بودیم، اقدامات مناسبی شده است و امیدواریم همواره به این بیمارستان که بخش اصلی از بیماران مشهد و استان به آن مراجعه می‌کنند، توجه جدی شود و در راستای ارتقای خدمات درمانی که به بیماران ارائه می‌شود، گام برداشته شود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: هم‌اکنون اولویت و تمرکز اصلی در میان بیمارستان‌های مشهد بر بیمارستان امام رضا(ع) است و امیدواریم با اعتباربخشی که در این زمینه صورت خواهد گرفت کار ساختمانی این بیمارستان به اتمام برسد و خیران نیز در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.

وی در خصوص آمار خطاهای پزشکی، تصریح کرد: آمار مربوط به این بخش در دست معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگاه رسیدگی به مسائل پزشکی، سازمان نظام پزشکی و دیگر ارگان‌های مرتبط است و باید از این بخش‌ها پرسیده شود، اما اخیراً هیچ افزایشی در زمینه خطاهای پزشکی مشاهده نشده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگر اکنون مردم و جامعه بیش از پیش شاهد گزارش‌هایی از خطاهای پزشکی هستند این امر به علت افزایش اطلاع‌رسانی در این زمینه است هم‌چنین سخت‌گیری‌هایی که در این زمینه شاهد هستیم نیز به‌علت برنامه‌هایی است که در برنامه تحول سلامت در این راستا دیده شده است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: البته در این موضوع جای گله‌مندی نیز وجود دارد، چون برخی از اخبار صحت ندارد.

وی در خصوص سلامت روان، گفت: یکی از موضوعاتی که خیلی کمتر از سایر موارد به آن توجه شده است بحث سلامت روان و تخت‌های بیمارستانی مربوط به این بیماران است به‌طور مثال طی بازدیدی که از استان البرز داشتیم علی‌رغم ارتقای کیفی بسیاری از بخش‌ها متأسفانه در مقابل جمعیت سه میلیونی آنجا تنها شاهد چهار تخت بیمارستانی برای بیماران بخش روان بودیم و واقعاً این موضوع جای تأمل دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از بخش‌هایی که در این حوزه در حال پیگیری است و بسیار ارزشمند بوده، به‌کارگیری کارشناسان مراقبت سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت بوده که در این راستا به ازای هر ۳۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت دیده شده است.

مساله اعصاب و روان در ایران جدی است

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: متأسفانه مسأله اعصاب و روان در کشور ایران جدی بوده و لازم است که بیش از پیش به آن توجه شود و نباید هرگز اجازه دهیم که این موضوع جدی به فراموشی سپرده شود، چون وجود یک بیمار در بخش روان مشکلات عدیده‌ای برای مجموع خانواده ایجاد می‌کند و از این‌رو این بیماران علی‌رغم افزایش امکاناتی که باید برای آنان در نظر گرفته شود حتماً نیازمند پوشش‌های حمایتی از جمله بیمه نیز هستند که متأسفانه این امر خیلی محدود است.

وی درباره اقداماتی که در حوزه بهداشت در این وزارتخانه انجام شده است، گفت: اقدامات عدیده‌ای در این حوزه از جمله به‌کارگیری مراقبان سلامت،‌ توجه ویژه به بحث بهداشت دهان و دندان برای دانش‌آموزان و ... انجام شده که این اقدامات در طی سالیان اخیر واقعاً بی‌سابقه بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در مجموع بودجه بهداشت از مجموع بودجه سلامت در دولت فعلی از ۶ به ۹ درصد افزایش یافته و این امر نشان‌دهنده توجه این وزارتخانه به امور ضروری در حوزه بهداشت است.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص نقدهایی که به حقوق و دریافتی‌های پزشک می‌شود، تصریح کرد: برخی از این نقدها واقعاً منصفانه نیست به طور مثال متخصصان بخش‌های مغز و اعصاب و داخلی به‌ترتیب در ابتدای کار تنها دو میلیون و ۴۰۰ تومان دریافتی دارند که این معادل یک دریافتی کارگر ساده در تهران است و از این‌رو برخی از نقدهای وارد شده منصفانه نیست، البته این دریافتی‌ها برای پزشکانی که در مراکز دولتی فعالیت می‌کنند، است.

وی با بیان این‌که بخش دیگری از دریافتی برخی از پزشکان مربوط به امور دیگری از جمله اداره بیمارستان‌ها که از سال ۷۴ به پزشکان و گروه پیراپزشکی سپرده شده، است، یادآور شد: این اقدام که ۲۱ سال پیش عملیاتی شد، بسیار درست بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.