به گزارش ایرنا به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، در چهار ماهه نخست امسال ۴۱ میلیون و ۱۶۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که در همسنجی با پارسال از نظر وزن ۳۶.۳۷ درصد و از لحاظ ارزش ۲۱.۱۱ درصد افزایش داشت.

در همین مدت ۹ میلیون و ۹۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال، از نظر وزن ۱۲.۷۹ درصد و از لحاظ ارزش ۷.۱۲ درصد کاهش یافت.
با توجه به این میزان واردات و صادرات، تراز تجاری کشور با افزایش چهار میلیارد دلاری بهترین عملکرد تجارت خارجی در سال های اخیر را به ثبت رسانده است و همچنان به روند مثبت خود ادامه می دهد.
مهمترین کالاهای صادراتی کشور در چهار ماهه نخست امسال، محصولات پتروشیمی با ۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزار تن و ارزش پنج میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار و سهم ارزشی سایر کالاها ۶۵.۱۸ درصد بود.
متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت 396 دلار و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک هزار و 292 دلار بود.
در این مدت مهمترین اقلام وارداتی شامل برنج به ارزش ۴۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۷ درصد، ذرت دامی به ارزش ۳۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۶ درصد و لوبیای سویا به ارزش ۳۱۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۴۵ درصد بود.
کنجاله سویا به ارزش 240 میلیون دلار و سهم ارزشی 1.87 درصد و قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری ردیف 8703 بنزینی با حجم سیلندر دو هزار سی سی با ساخت داخل 14 درصد تا کمتر از 30 درصد به استثنای لاستیک به ارزش 227 میلیون دلار و سهم ارزشی 1.77 درصد در رده های بعدی واردات قرار داشت.
همچنین در این مدت چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و هند بزرگ ترین صادرکنندگان کالا به ایران بودند.
به گزارش ایرنا، معاون اول رییس جمهوری چهارم مردادماه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: در چهار ماهه نخست سال میزان صادرات غیرنفتی کشور چهار میلیارد دلار از واردات بیشتر بود.
بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در فصل بهار ۱۳۹۵ نشان داد در این دوره ۲۷ میلیون و ۷۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.