به گزارش ایسنا، سه‌شنبه‌شب سفارت چین در تهران به مناسبت روز ارتش این کشور میزبان جمعی از مسئولان و وابسته‌های نظامی نمایندگی‌های مقیم و مقام‌های نظامی کشورمان بود.

هوانگ چین وابسته نظامی سفارت چین در تهران با بیان اینکه «ارتش خلق چین از زمان تاسیسش در اول آگوست ۱۹۲۷ و به ویژه از زمان تاسیس جمهوری خلق چین در اول اکتبر ۱۹۴۹، از یک ارتش تک یگانی به یک نیروی نظامی قویِ دارای طیف متنوعی از یگان‌ها و تسلیحات تبدیل شد»، گفت: «این ارتش، ماموریتی شکوهمند و وظیفه مقدس صیانت از حاکمیت ملی، امنیت و منافع مبتنی بر توسعه را پیش برده است و همچنین در حفظ صلح جهانی و ثبات منطقه‌ای مشارکتی مقتضی داشته است.»

وی ادامه داد: «ارتش خلق چین فعالانه و با شدت، اصلاحاتی را در چارچوب ضرورت‌های (مربوط به) اجرای ماموریت‌ها و وظایفش انجام داده است. اخیرا، یگان مرکزی ارتش (Central Military Commission) اصول راهنمایی درباره دفاع ملی قوی‌تر و اصلاحات نظامی منتشر کرد. بنا به این اصول راهنما، ساختار جدید ارتش به گونه‌ای اجرا خواهد شد که یگان مرکزی ارتش مسئولیت کلی اداره ارتش را بر عهده خواهد گرفت.»

وی ادامه داد: «فرماندهان نظامی، بر آمادگی رزمی تمرکز کرده و سرویس‌های مختلف ارتش توسعه پیدا خواهند کرد. اقدامات جدی‌تر از دسامبر ۲۰۱۵ با ایجاد نیروی راکتی و نیروی پشتیبانی ارتش خلق چین آغاز شد. مدتی کوتاهی پس از آن، فرماندهی سابق ارتش، واحد سیاسی و واحد توپخانه‌ای در قالب ۱۵ سرویس جدید تحت فرماندهی یگان مرکزی ارتش ساماندهی شدند. در فوریه ۲۰۱۶، پنج فرماندهی رزمی جدید تاسیس خواهند شد که جایگزین فرماندهی سابق می شوند. حرکت به سوی نیروی دفاعی قوی‌تر و اصلاحات نظامی به قصد توقف موانع سیستماتیک، ساختاری، راهبردی (در برابر ارتش) و مدرن کردن سازمان ارتش و آزاد کردن ظرفیت رزمی نیروهای نظامی انجام می‌شود. این اصلاحات و تغییرات همچنین، به هدف ایجاد یک ارتش قوی و متناسب با جایگاه بین‌المللی چین و منافع آن در توسعه و امنیت انجام شده است.»

این وابسته نظامی سفارت چین در تهران در پایان ارتش خلق چین را آغازگر و تسهیل‌کننده مشارکت و همکاری مبتنی بر امنیت بین‌المللی دانست و گفت: «این ارتش، اصول پنج‌گانه همزیستی مسالمت‌آمیز را حفظ کرده و همکاری همه‌جانبه با دیگر کشورها و توسعه مناسبات نظامی که علیه هیچ طرف ثالثی نیست را پی‌گیری می‌کند. ارتش خلق چین، تثبیت مکانیسم‌های امنیت جمعی موثر و مکانیسم‌های مبتنی بر اطمینان نظامی را ارتقا می‌دهد. همچنین تعاملات و همکاری‌ها با نیروهای مسلح دیگر کشورها را افزایش داده و همکاری در حوزه‌های گسترده‌ای را تشدید می‌کند. این ارتش برای ترویج گفت‌وگو و همکاری در زمینه امنیت نظامی، مشارکت در ماموریت‌های حفظ صلح سازمان ملل متحد، همکاری در راستای مبارزه علیه تروریسم، عملیات‌های نجات از بلایای طبیعی، مانورهای مشترک با طرف‌های خارجی، اقدام کرده و نقش فعالی در حفظ صلح امنیت و ثبات جهانی ایفا خواهد کرد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.