به گزارش انتخاب، بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، می‌گوید اتحاد آمریکا و ترکیه باید فراتر از ضوابط قانونی باشد و ایالات متحده باید فتح‌الله گولن را به آن کشور پس بدهد. ییلدریم می‌گوید واکنش آمریکا به این موضوع «قلب ما را شکست».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آقایی ییلدریم، پنجم مرداد ماه، تاکید کرده که «مدارک (در مورد دست داشتن فتح‌الله گولن در کودتای نافرجام ترکیه) کاملا واضح است».

او در بخش دیگری از سخنان خود بدون اشاره به جزئیات گفته «ما اعترافات از مظنونین به دست‌داشتن در کودتا داریم، که گفته‌اند از این فرد (گولن) دستور گرفته‌اند».

ییلدریم در عین حال افزوده است آمریکا برای استرداد گولن دائما خواستار ارائه مدرک از سوی دولت ترکیه است: «ولی شهیدانی که در بمباران هواپیماها کشته شده‌اند و تانک‌ها از روی آن‌ها رد شده‌اند، به عنوان مدرک کافی بودند».

موضوع استرداد گولن، واعظ ساکن آمریکا که از منتقدان اصلی دولت رجب طیب اردوغان به شمار می‌رود، به تنش‌هایی در روابط آنکارا و واشینگتن انجامیده‌است.

دولت ترکیه، اندکی پس از کودتای نافرجام ده روز پیش در آن کشور، خواستار پس‌فرستادن گولن شد.

ایالات متحده در واکنش گفت اگر آنکارا مدارک دقیق و قابل بررسی‌ای را ارائه کند، واشینگتن می‌تواند به تصمیم‌گیری در مورد آن بپردازد. از سوی دیگر از رئیس‌جمهوری تا وزیر خارجه ایالات متحده، از موضع‌گیری ترکیه در مورد آمریکا و مرتبط کردن این کشور با موضوع کودتا انتقاد کرده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه در سخنان پنجم مرداد ماه خود گفته از نظر ترکیه، موضوع «اتحاد» دو کشور باید مهم‌تر از ضوابط و روند قانونی معمول تلقی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.