به گزارش ایرنا در نشست نخست که به ابتکار« تجمع علمای مسلمان» لبنان و در مسجد امام حسن مجتبی (ع) منطقه الصفیر بیروت برگزار شد، جمعی گسترده از علما و شخصیت های مذهبی از طوایف مختلف اهل سنت و شیعه لبنان و فلسطین و دیگر کشورهای عربی و اسلامی شرکت و برهمبستگی خود با علما ، ملت و احزاب بحرین که خواستار مشارکت واقعی در اداره امور کشورشان هستند، تاکید کردند.
علمای حاضر در این نشست، در سخنانی مهم برضرورت توقف اقدامات سرکوبگرانه و سازمان یافته آل خلیفه علیه علمای بحرینی که با حمایت آل سعود صورت می گیرد به ویژه سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی تاکید کردند.

** حاکمان بحرین صدای ملت خود را بشنوند
شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی تاکید کرد: بحرین ملک و مزرعه آل خلیفه نیست بلکه کشوری است که ملت آن حق زندگی و آزادی بیان دارد.
وی خاطرنشان کرد که اگر رژیم بحرین معتقد است می تواند روش سرکوبگرانه را برای همیشه ادامه دهد، سخت در اشتباه است.
شیخ نعیم قاسم اظهارداشت: آنچه در بحرین جریان دارد صددرصد یک مشکل سیاسی بین مردم بحرین و یک حکومت مستبد است و ما همین مشکل را در فلسطین بین ملت فلسطین و اشغالگران صهیونسیت مشاهده می کنیم.
معاون دبیرکل حزب الله تصریح کرد: این مشکل بین نظام مقاوم سوریه با عناصر مسلح تروریستی است که می خواهند این نظام را به نفع اسرائیل تغییر دهند و همچنین بین ملت استقلال طلب یمن با کسانی است که می خواهند با دسیسه بین المللی مانع استقلال این ملت شوند.
وی تاکید کرد: همه مداخله های در منطقه، سیاسی و از یک سنخ واحد است و آن طرحی آمریکائی ، اسرائیلی، تروریستی، تکفیری و سعودی است که اکنون در یک جبهه واحد جمع شده اند.
شیخ نعیم قاسم اظهارداشت: اهل سنت وشیعه در مقابل اسرائیل و تروریسم تکفیری صف آرائی کرده و بر استقلال کشورهای منطقه تاکید دارند ، آنان سیطره آمریکا را بر نمی تابند ، مواضع روشن و صریح خود را اعلام می کنند و شکست تروریسم صهیونیستی و تکفیری را خواستارهستند.
معاون دبیرکل حزب الله خطاب به ملت بحرین گفت: شما گزینه و راه مسالمت آمیز را انتخاب کرده و در موقعیت درستی قرار دارید اما حاکمان مستبد که سیاست سرکوبگرانه و ظالمانه را برگزیده اند، بزودی ساقط خواهند شد.
وی افزود: حزب الله از ملت وعلمای بحرین و تحرکات و راهی را که برای جنبش خود مناسب می بینند، حمایت می کند.
شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرد: انتظار بود حاکمان بحرین صدای ملت و علما و احزاب خود را بشنوند و مطالبات برحق آنها را با هدف همکاری مشترک برای نجات بحرین محقق سازند اما متاسفانه آنها راه استبداد، سرکوب ، کشتار و اهانت به مقدسات ، تخریب مساجد، زندانی کردن علما و رهبران و صاحبان رای را برگزیدند و همه مخالفان را در مقام متهم قراردادند.
معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « رفتار حاکمان بحرین با حقوق بشر، قوانین بین المللی و قوانین شرع و احکام الهی هیچ سنخیتی ندارد»، تصریح کرد: آیا آمریکا زبانش را خورده است که رفتار سرکوبگرانه حاکمان بحرین را می بیند اما محکوم نمی کند، آیا اعضای شورای امنیت سازمان ملل کور هستند که آنچه را در بحرین رخ می دهد، نمی بینند.
وی اظهارداشت: شاهد یک کوتاهی ، بی تحرکی و بی توجهی بین المللی در قبال آنچه در بحرین می گذرد، هستیم و این رسوائی بین المللی برای نفت و منافع است که از ویژگی های کشورهای بزرگ می باشد.
شیخ نعیم قاسم با بیان اینکه چاره ای نیست باید به یک واقعیت اشاره کنیم، گفت: رژیم سعودی مسئول اصلی رخدادهای ناگوار در بحرین ، سوریه ، یمن ، لیبی و دیگر کشورهای منطقه است زیرا می خواهد با پول و دلارهای نفتی خواسته های خود را دیکته و تحمیل کند.
معاون دبیرکل حزب الله افزود: سعودی درصدد است تا مسیر منطقه را برمبنای روابطش با اسرائیل ترسیم کند ودراین مسیر به کشتار و ویرانی بی حد و مرز متوسل شده است.
وی تاکید کرد: سعودی که اکنون درصدد عادی سازی روابط با اسرائیل و نابودی قضیه فلسطین است و تلاش دارد تا امور منطقه در چارچوب طرح آمریکائی - اسرائیلی پیش رود، به طور مستقیم پشت سر اقدامات استبدادی و سرکوبگرانه مقامات بحرین قرار دارد.
شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرد:آیا حاکمان بحرین فکر می کنند، می توانند با علمای بزرگ بحرین مانند شیخ عیسی قاسم برخورد و تابعیت او را سلب و یا مجاهدانی مانند شیخ علی سلمان را زندانی و یا انجمن ها و احزاب مانند الوفاق را منحل کنند و همچنان به حکومت ظالمانه و استبدادی خود ادامه دهند.
به گزارش ایرنا، شیخ « حسان عبدالله» نیز که به نمایندگی از تجمع علمای مسلمان سخن گفت، خاطرنشان کرد: ما اقدام حاکمان بحرین در نقض مستمر حقوق بشر را محکوم می کنیم.
وی تصریح کرد: مقامات بحرینی نمی خواهند به حقوق ملت بحرین احترام بگذارند بلکه اصرار دارند امور در بحرین به سوی جنگ خانگی پیش رود.
شیخ حسان عبدالله تاکید کرد: آنچه در بحرین رخ می دهد هیچ ارتباطی با درگیری مذهبی ندارد بلکه شاهد اعمال فشار و زورگوئی حاکمان بحرین بر ملت این کشورهستیم.
شیخ «ماهرحمود »عالم برجسته اهل سنت لبنان و دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت هم خطاب به ملت بحرین گفت: شما بخشی از جبهه ای هستید که در غزه با صهیونیست ها ودر سوریه و عراق با تروریسم می جنگند.
شیخ « زهیر جعید» هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی در لبنان هم تاکید کرد که آل سعود رفتارش مانند گروه تروریستی تکفیری داعش است.
در این نشست ، علاوه بر قرائت پیام تجمع علمای جنوب لبنان، شیخ « عبدالناصر جبری» دبیرکل جنبش امت و شیخ « بلال شعبان» دبیرکل جنبش توحید اسلامی هم سخنرانی کردند.

** رژیم بحرین از همه خطوط قرمز عبور کرده است
به گزارش ایرنا، جنبش امت لبنان هم که شیخ عبدالناصر جبری از علمای برجسته اهل سنت در راس آن قرار دارد، به طور جداگانه نشستی برای اعلام همبستگی با ملت و علمای بحرین برگزار کرد.
شیخ « غازی حنینه» از علمای اهل سنت و رئیس جریان نهضت وحدوی تاکید کرد که این جریان در کنار ملت بحرین قرار دارد و از حقوق آن به ویژه آزادی بیان و مبارزه های مسالمت آمیز حمایت می کند.
شیخ « حسن العصفور» عضو شورای اسلامی علمائی بحرین هم اقدامات ظالمانه مقامات بحرینی علیه ملت و علمای این کشور به ویژه شیخ عیسی قاسم را بشدت محکوم کرد.
وی تاکید کرد: مقامات بحرین با سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از همه خطوط قرمز عبور کرده اند اما باید بدانند ملت و علمای بحرین و شیخ عیسی قاسم صبورانه برای تحقق مطالبات خود تلاش می کنند و حاضر به مذاکره در باره حقوق اساسی و مسلم خود نیستند.
« یوسف ربیع» رئیس موسسه حقوق بشر بحرین هم با قدردانی از برگزاری این نشست های همبستگی در لبنان خطاب به مقامات بحرینی تاکید کرد: مطالبات ملت بحرین شامل ایجاد یک جامعه مدنی و دموکراتیک براساس عدالت و ارزش های انسانی است.
وی خاطرنشان کرد: بعداز پنج سال بحران سیاسی و قانون اساسی در بحرین، تنها گزینه پیش روی حاکمان بحرین نشستن پشت میزمذاکره و شنیدن سخنان ملت و علمای بحرین است که خواستار تحقق مطالبات برحق و قانونی خود هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.