به گزارش همشهری آنلاین براساس گزارش بی بی سی، میانگین قد مردان هلند ۱۸۳ سانتیمتر و میانگین قد زنان لتونی۱۷۰ سانتیمتر اعلام شده‌است. در این پژوهش که نتایج آن در نشریه eLife منتشر شده‌است، روند رشد قد افراد در ۱۸۷ کشور مختلف جهان از سال ۱۹۱۴ تاکنون مورد بررسی قرار گرفته‌است.

براساس نتایج این پژوهش، مردان ایرانی و زنان کره جنوبی بیشترین میزان جهش در رشد قد را داشته‌اند و میانگین قد آنها در این دوره به ترتیب بیش از ۱۶ و ۲۰ سانتیمتر افزایش داشته‌است.

در بریتانیا میزان افزایش قد در میان زنان و مردان در دوره زمانی مورد مطالعه ۱۱ سانتیمتر بوده است و اکنون میانگین قد در مردان ۱۷۸ و در زنان ۱۶۴ سانتیمتر است. در مقابل قد مردان و زنان آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ آغاز به کوتاهتر شدن کرد. در طول یک قرن، میزان افزایش قد مردان و زنان آمریکایی به ترتیب ۶ و ۵ سانتیمتر بوده‌است.

در حقیقت آمریکایی‌ها جایگاه خود را در رتبه‌بندی قدبلند‌های جهان از دست داده‌اند،‌ در سال ۱۹۱۴ آمریکایی‌ها سومین مردان قدبلند جهان و چهارمین زنان قدبلند جهان را داشتند. امروز این جایگاه‌ها به ترتیب به سی و هفتمین و چهل و دومین سقوط کرده‌است.

لیست جدید قد اکنون در سلطه اروپایی‌ها است اما به طور کلی داده‌های به دست آمده نشان از آن دارد که روند رشد قد در غرب دچار توقف شده‌است.

کوتاه‌‌قدترین مردان جهان مردان تیمور شرقی هستند که میانگین قد آنها ۱۶۰ سانتیمتر است و قدکوتاه‌ترین زنان جهان نیز در گواتمالا زندگی می‌کنند که میانگین قد آنها در یک قرن پیش ۱۴۰ سانتیمتر بوده‌است و امروز به ۱۵۰ سانتیمتر رسیده‌است.

بیشترین میزان افزایش قد در آسیای شرقی قابل مشاهده است، ژاپنی‌ها،‌چینی‌ها و کره‌ای‌ها امروز نسبت به ۱۰۰ سال گذشته بسیار قدبلندتر شده‌اند. همچنین بخش‌هایی از جهان که طی این ۱۰۰ سال دچار افزایش قد نشده‌اند مردمان آسیای جنوبی، هندوستان، پاکستان و بنگلادش و همچنین کشورهای آفریقایی مانند بنگلادش هستند. در این مناطق افزایش قد بیش یک تا ۶ سانتیمتر بوده‌است.

در حقیقت در بخش‌هایی از جنوب صحرای آفریقا،‌میانگین قد از دهه ۱۹۷۰ تا کنون دچار کاهش شده‌است. کشورهایی مانند اوگاندا و سیرالئون نسبت به قد یک مرد دچار چندین سانتیمتر کاهش قد متوسط شده‌اند.

برخی از نوسانات قدی در جهان به واسطه ژنتیک قابل توضیح است،‌اما نویسندگان این گزارش معتقدند دی‌ان‌ای نمی‌تواند اصلی‌ترین عامل به شمار رود.

مجید عزتی محقق ایرانی کالج امپریال لندن می‌گوید ژن تنها یک سوم از بار افزایش قد را به دوش می‌کشد،‌اما نمی‌تواند اصلی‌ترین عامل باشد زیرا تغییرات ژنتیکی در گذر زمان نمی‌توانند به این سرعت و گستردگی باعث تغییر قد شوند. از این رو می‌توان نتیجه‌گرفت که اصلی‌ترین دلیل، عامل محیطی است. به گفته عزتی استاندارد‌های درست سلامت از قبیل مراقبت از سلامت، بهداشت، تغذیه از اصلی‌ترین عوامل افزایش قد به شمار می‌روند و البته نباید بهداشت و تغذیه مادران در دوران بارداری را نیز نادیده گرفت.

تحقیقات مختلف زوایای متفاوتی از خوبی‌ها و بدی‌های قدبلند بودن را آشکار ساخته‌اند، برای مثال قد بلند‌ها طول عمر بیشتری دارند و کمتر دچار سکته قلبی می‌شوند اما بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان قرار دارند.

نتیجه این پژوهش جدید با کمک گروهی ۸۰۰ نفره از دانشمندان و با همکاری سازمان بهداشت جهانی گردآوری و منتشر شده‌است.

براساس این گزارش، بلند قدترین مردان و زنان جهان در سال ۲۰۱۴ به این ترتیب در این کشورها زندگی می‌کنند:

بلند قدترین مردان
1- هلند

2- بلژیک

3- استونی

4- لتونی

5- دانمارک

6- بوسنی و هرزگوین

7- کرواسی

8- صربستان

9- ایسلند

10- جمهوری چک

بلند قدترین زنان
۱- لتونی

۲- هلند

۳- استونی

۴- جمهوری چک

۵- صربستان

۶- اسلوواکی

۷- دانمارک

۸- لیتوانی

۹- بلاروس

۱۰- اوکراین

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.