به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از نایروبی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان با صدور بیانیه ای درباره درگیری های جاری در سودان جنوبی اعلام کرد: خشونت های سودان جنوبی وارد مرحله تازه ای شده است و این موضوع بسیار نگران کننده است.
بر اساس آخرین گزارش ها، تنها در سه هفته گذشته، 37 هزار و 850 نفر از خشونت های سودان جنوبی فرار کرده اند و به کشور همسایه اوگاندا متواری شده اند.
این در حالیست که در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، حدود ۳۸ هزار نفر از بیم درگیری های سودان جنوبی خانه و کاشانه خود را رها کرده و به اوگاندا مهاجرت کرده اند.
بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اوضاع در سودان جنوبی بسیار نگران کننده است به طوری که بسیاری از کشورهای خارجی، اتباع خود را از این کشور نوپا خارج کرده اند.
همچنین چندی پیش سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد که بیش از ۸۳ هزار نفر در سودان جنوبی همچنان در شهر «واو» واقع در جنوب این کشور که در پی درگیری های اخیر بی خانمان هستند به کمک های انسانی نیازمندند.
این نهاد بین المللی در گزارش خود آورده است: درست زمانی که کمک رسانی به آوارگان در شهر واو ادامه دارد، اما کمک رسانی به افرادی که در جنوب این شهر ساکن هستند به دلیل ناامنی هیچ پیشرفتی نداشته و آوارگان در هفته های اخیر بهره ای از آن نبرده اند.
دستیابی به مناطقی که خارج از شهر واو قرار دارد بسیار حائز اهمیت است، چرا که حدود ۳۸ هزار آواره در این مناطق وجود دارند که نیازمند کمک رسانی هستند و کارگروه ها قادر نیستند خود را به مناطق واقع در جنوب شهر برسانند.
نا امنی مانع فعالیت گروه های اعزامی از سوی سازمان مهاجرت شده است تا آب آشامیدنی سالم را در اختیار آوارگان قرار دهند.
شهر جوبا در اوایل ماه جاری میلادی صحنه درگیری های شدیدی بین نیروهای دولتی و سربازان وفادار به ریک ماچار معاون رئیس جمهوری و رهبر شورشیان سابق سودان جنوبی بود که در ضمن ملاقات معاون رئیس جمهوری با سالواکر در کاخ ریاست جمهوری روی داد و بیش از ۳۰۰ نفر در جریان آن کشته شدند.
زد و خوردهای اخیر، ترس از بازگشت به دوران جنگ خونبار داخلی در سودان جنوبی را تشدید کرد. جنگ داخلی در سودان جنوبی بیش از دو سال پیش و پس از استقلال این کشور در سال 2013 آغاز شد.
درگیری ها در آن زمان پس از متهم شدن ماچار به توطئه برای کودتا علیه رئیس جمهوری، روی داد.
موارد هولناک نقض حقوق بشر از جمله تعرض به زنان، آتش زدن روستاها و وحشی گری، لکه ننگی بر این درگیری ها برجا گذاشت.
دهها هزار نفر در جریان درگیری های این کشور کشته و بیش از ۲ میلیون تن بی خانمان شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.