به گزارش ایسنا، علی عابدینی در مراسم افتتاح باشگاه کشاورزان استان لرستان بیان کرد: اطلاعات هواشناسی در زمینه بهره‎وری و توسعه پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به این مهم اقتصاد کشور را از هر نظر بیمه می‎کند.

وی اضافه کرد: خدمات هواشناسی طیف وسیعی را شامل می‎شود که یکی از این موارد در بخش کشاورزی است.

عابدینی ادامه داد: کشور ما جزء مناطق کم بارش بوده و میانگین بارش سالیانه آن حدود ۲۴۷ میلی‎متر بوده و این در حالیست که متوسط جهانی ۸۵۰ میلی‎متر و در آسیا این آمار ۴۸۰ میلی‎متر است.

این مسئول بیشترین بارش جهان را مربوط به آمازون با ۱۲ هزار میلی‎متر دانست و گفت: باید به این مقدار بارش در کشور بسنده کرد و خود را با آن سازگار کنیم. می‎بایست با برنامه‎ریزی‎های خود کشور را به لحاظ امنیت غذایی بیمه کنیم.

وی یادآور شد: پیش‎بینی شده است که تا سال ۲۱۰۰ یک تا یک و نیم درجه به دمای هوا افزوده شود و البته بعضی افراد این افزایش دما را حدود ۵.۵ درجه دانسته‎اند.

عابدینی ادامه داد: هواشناسی کشاورزی می‎تواند با پیش‎بینی وضعیت، بهره‎وری را بالا و آسیب از افزایش دما را کاهش دهد. این مقوله در ارائه زمان کوددهی، دمای هوا، حفاظت از زنبورها و جابجایی کندوها و... نیز نقش مهمی را ایفا می‎کند.

معاون توسعه و پیش‎بینی هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: فائو توصیه کرده که رشته هواشناسی را توسعه دهیم و برای همین در این راستا برنامه داریم. در حال حاضر ۳۲۶۸ ایستگاه هواشناسی در سطح کشور وجود دارد که ۳۸ مورد از آنها اطلاعات مربوط به کشاورزی را ارائه می‎دهند.

وی به طرح توسعه هواشناسی کاربردی(تهک) اشاره کرد و گفت: در این طرح شناسایی کاربران کشاورزی، نیازسنجی آنها، تولید محصول براساس نیاز، سیستم‎های توزیع اطلاعات، آموزش استفاده از اطلاعات، نظرسنجی و مستندسازی بازخوردها تعبیه شده است.

عابدینی با بیان اینکه ۹۵۰ هزار کاربر عضو این طرح هستند، افزود: همه ما در سفره کشاورزان ارتزاق می‎کنیم و باید هر چه در توان داریم برای خدمات‎دهی به آنان به کار ببریم.

این مسئول اضافه کرد: استان در زمستان ۸ روز یخبندان از سال‎های گذشته بیشتر داشت و سال گذشته پدیده مخرب سیل را داشته‎ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۲۱۹ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد آمد و با پیش‎بینی‎هایی که شد امسال این آمار تنها ۶۴ میلیارد تومان بود چرا که امسال کشاورزان به هشدارهای هواشناسی توجه کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.