به گزارش مهر، مهدی سنایی در همایش تجاری ایران و روسیه، گفت: ارتباط ایران و روسیه در زمینه سیاسی و منطقه ای در حال توسعه است و گواه توسعه روابط این است که کمتر از سه سال روسای دو کشور ۷ بار با هم دیدار داشتند که به زودی هشتمین دیدار برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید بگویم در سال ۲۰۱۵ و نیمه اول سال ۲۰۱۶ همه اسناد مورد نیاز برای رشد روابط دوجانبه امضا شده است و سندی برای امضا نداریم، افزود: تمامی اسناد برای توسعه روابط دو کشور به امضا رسیده است. اسنادی که در زمینه سرمایه گذاری مشترک و تسهیل صدور روادید گمرک کریدور سبز و ویزا در حال اجراست.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه نه تنها در زمینه روابط دو جانبه و فروش پدافند ضدهوایی اس ۳۰۰ بلکه در زمینه منطقه و خاورمیانه هم تمامی مذاکراته به نتیجه رسیده و در حال انجام است، اظهار داشت: تقریبا روشن ترین و نزدیک ترین دوستی از ابتدا تاکنون میان ایران و روسیه برقرار شده است.

سنایی ادامه داد: دو سال پیش فقط در هفته ۴ پرواز بین تهران و مسکو برقرار بود اما در حال حاضر در هفته ۱۵ پرواز انجام می‌شود که برنامه ای است و غیراز پروازهای چارتری برای گردشگران پرواز به آستاراخان است.

وی با بیان اینکه گمرک ایران در آخرین اخباری که اعلام شد از رشد مبادلات تجاری بین دو کشور خبرداده است، اظهار داشت: در طرف روسی هم اعلام شد که در نیمه اول سال ۲۰۱۶، ۶۸ درصد رشد روابط تجاری را شاهد بودیم.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: اگر در این جمع بپرسید که آیا ما از این حجم مبادلات راضی هستیم باید بگویم ما راضی نیستیم و می خواهیم این تجارت بیشتر شود و امکانات خوبی وجود دارد.

سنایی تصریح کرد: ما باید تمامی این اسناد را اجرا کنیم زیرا یک طرف امضا اسناد و طرف دیگر اجرای آنهاست. ما می خواهیم در زمینه استاراخان برگردیم به سال ۱۹۱۷ که در آن ساله تجار زیادی از ایران در آستاراخان حضور داشتند و تعداد زیادی تجار روسی در شهر انزلی بودند و فکر می کنم باید روابط را به آن حد برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر روسیه قدرتمند است و ایران هم از پتانسیل خوبی دارد. ما ابزارهای اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال جنوب را داریم و جاده ابریشم که از طریق استاراخان عبور می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.