به گزارش آنا رحیم میدانی در نخستین کنفرانس ملی اقتصاد آب که امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه ۷۵ درصد نزولات آسمانی تنها در ۲۵ درصد پهنه کشور جاری می‌شوند، افزود: برای بررسی شاخص آب در دسترس اگر ۱۱۶ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر و ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور را در نظر بگیریم، سرانه ما در محدوده کشورهای دارای تنش آبی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اکنون میزان آب قابل برنامه‌ریزی در ایران ۸۰ میلیارد متر مکعب است که با در نظر گرفتن جمعیت ۸۰ میلیونی سرانه این بخش به هزار متر مکعب می‌رسد که باز هم در مرز تنش آبی قرار داریم.

میدانی ادامه داد: در چنین وضعیتی ۹۰ درصد اراضی کشاورزی به صورت غرقابی و۱۰ درصد به صورت دیم آبیاری می‌شوند که این امر نشان از وابستگی امنیت غذایی کشور به کشاورزی آبی دارد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود جمعیت کشور تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۰۵ میلیون نفر برسد که در صورت محقق شدن این آمار با محدودیت فیزیکی آب مواجه خواهیم شد و در زمره کشورهایی قرار می‌گیریم که با وجود صرفه‌جویی آب کافی نخواهند داشت.

میدانی عنوان کرد: هر چند نمی‌توان تأثیر اقلیم،فرهنگ و عادات مصرف جامعه را نادیده گرفت اما اگر وضع کنونی مصرف آب شهری و روستایی ادامه داشته باشد یقینا میزان آب در دسترس کاهش می‌یابد و بدین ترتیب با کم شدن سرانه آبی مهاجرت از روستاها و تنش آبی در استان‌ها به بحران تبدیل می‌شود.

به گفته وی همچنان قالب بهره‌برداری‌های کشاورزی در ایران بهره‌برداری سنتی از منابع آبی است. از طرفی استقرار صنایع در شهرها با توزیع منابع آبی در مناطق تناسب ندارند و بر این اساس با وجود تغییر بنیادی عرضه و تقاضای آب در جهان ما خود را با شرایط جدید تطبیق ندادیم.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو خاطر نشان کرد: موفقیت کشورهای پیشرو در بهره‌مندی مناسب از آب می‌تواند خطوط راهنمای ما باشد،بررسی تجارب این کشورها نشان می‌دهد که سیاست دولت بر پاشنه محورهای غیردولتی و مدیریت منابع آب چرخیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.