به گزارش ایرنا، این دیدار اولین حضور جمعی رهبران احزاب مخالف و حاکم ترکیه در نهاد ریاست جمهوری ترکیه است که در پی کودتای نافرجام ۲۵ دی ماه گذشته بنا به فراخوان اردوغان تحقق یافت و بیش از دو ساعت و ۴۰ دقیقه به طول انجامید.
تاریخ سیاسی ترکیه تاکنون شاهد چنین همایشی نبوده است.
این نشست در حالی به عنوان نشان دادن اتفاق نظر و همبستگی احزاب سیاسی در قبال کودتا و روش های غیر دمکراتیک برای برکنار کردن دولت حاکم در آنکارا برگزار می شود که چهارمین حزب حاضر در مجلس ترکیه یعنی حزب دمکراتیک خلق ها به آن دعوت نشده بود.
حزب دمکراتیک خلق ها از سوی اردوغان و دولت آنکارا به عنوان حزب مرتبط و حامی پ.ک.ک معرفی می شود.
حزب جمهوریخواه خلق به عنوان بزرگترین حزب مخالف در پارلمان ترکیه تاکنون به علت مخالفت های سرسختانه خود با سیاست های داخلی و خارجی اردوغان، از حضور در ساختمان جدیدی که برای ریاست جمهوری ترکیه ساخته شده خودداری می کرد و حتی این سازه را نیز غیرقانونی اعلام کرده بود.
دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی نیز به عنوان حزب ملی گرای ترکیه گرچه در بسیاری از موارد سیاست های ملی گرای حزب آک از اردوغان حمایت کرده ولی در مخالفت با وی تاکنون از حضور در نهاد ریاست جمهوری خودداری می کرده است.
محور اصلی گفت و گوهای رهبران سیاسی ترکیه و اردوغان را کودتای نافرجام و عملیات گسترده پاکسازی عناصر فتح الله گولن از دستگاه دولتی و اقداماتی تشکیل داده بود .
دولت آنکارا مدعی است سازمان تروریستی فتح الله گولن در طول سال ها با برنامه ریزی دقیق و نفوذ در عمق دستگاههای دولتی، قوه قضائیه و نظام آموزشی و نهادهای اجتماعی، مدنی و اقتصادی ترکیه، قصد داشته به طور کلی افسار سیاست، اقتصاد و اجتماع ترکیه را در اختیار بگیرد. این سازمان تنها متهم کودتای نافرجام 25 تیر ماه گذشته معرفی شده است.
هنوز نهاد ریاست جمهوری و احزاب سیاسی شرکت کننده در این نشست حساس، توضیحی از محتوای این نشست ارایه نکرده اند، ولی رسانه های ترکیه به نقل از محافل سیاسی گزارش کرده اند که نشست مفید و سازنده ای بوده است.
اردوغان به دنبال اعلام حالت فوق العاده در سراسر ترکیه در جمعه گذشته، نشست های مهمی را در خصوص فرایند دوره جدید و پاکسازی عناصر فتح الله گولن متهم به رخنه در دستگاه دولتی و دست زدن به کودتای نافرجام، در نهاد ریاست جمهوری ترکیه داشته است.
در این راستا وی شب گذشته با ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه دیدار داشت.
خلوصی آکار به همراه فرماندهان نیروهای سه گانه در شب کودتا، از سوی نظامیان شورشی دستگیر و به پایگاه هوایی آکینجیلار منتقل شده بود.
نشست اردوغان با رهبران احزاب سیاسی و رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در حالی انجام می شود که قرار است شورای عالی نظامی ترکیه پنجشنبه هفته جاری برای اولین بار در تاریخ ترکیه در خارج از ستاد فرماندهی ارتش ترکیه و کنترل نظامیان در کاخ چانکایا به ریاست بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه برگزار شود.
گمان می رود یکی از موضوعات مهم مورد بحث در دیدار سران احزاب سیاسی با اردوغان موضوع تصمیمات مهمی باشد که در خصوص تجدید ساختار ارتش به دنبال کودتای نافرجام قرار است در نشست سه روزه شورای عالی نظامی اتخاذ شود. تصمیمات شورا بعد از تصویب اردوغان به عنوان فرمانده کل قوا اجرایی می شود.
در این میان حزب جمهوریخواه خلق روز یکشنبه در میدان تقسیم استانبول همایش بزرگی را با شرکت دهها هزار نفر در مخالفت با کودتا برگزار کرد و مخالفت شدید خود را با اقدامات غیردمکراتیک در ترکیه عنوان کرد.
قلیچدار اوغلو در سخنرانی خود با اعلام مانیفست 10 ماده ای حزب متبوع خود گفت: حزب جمهوریخواه خلق هم مخالف اقدامات غیر دمکراتیک برای کنار زدن دولت های منتخب مردم است و هم با اقتدارگرایی مبارزه می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.