به گزارش مهر مهدی ایزدی امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه درباره شهدای خدمت همانند محیط‌بانان گفت: آئین‌نامه تعیین احراز مصادیق شهدا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ به تصویب دولت رسید. طبق این آئین‌نامه شهید به کسی اطلاق می‌گردد که در مقابله با دشمن و گروه‌های معارض شهید شود.

وی افزود: برخی از مناطق مرزی حساس کشور نیز به عنوان مناطق عملیاتی محسوب می‌شوند چرا که به نوعی مقابله با دشمن است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: گسترش مقولات خدمت در آئین‌نامه پیش‌بینی نشده است. بسیاری از مشاغل همانند کار در معادن، پالایشگاه‌ها و آتش‌نشانی‌ها جزو مشاغل سخت هستند و از امتیازات حین خدمت برخوردار هستند. شورای شهر تصویب کرد تا شهرداری به آتش‌نشان‌هایی که در حادثه کشته می‌شوند شهید محسوب شوند و به خانواده آنان شهرداری باید خدمات ارائه دهد.

ایزدی بیان کرد: در بند ۱۴ ماده ۳ آئین‌نامه احراز مصادیق شهدا، افرادی که به سبب مأموریت محوله در پاسداری از اموال ملی و محیط‌زیست و همچنین اماکن امنیتی مورد هجوم دشمن و معارضین قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند، شهید هستند.

وی افزود: شرایط کسانی که با آئین‌نامه مطابقت داشته باشند از خدمات بنیاد بهره‌مند می‌شوند و سازمان محیط‌زیست باید مدارک و مستندات افرادی که در درگیری‌ها کشته شده‌اند را به ما برای احراز شهادت ارائه دهد.

۱۲ هزار و ۷۴۷ گلزار شهدا مناسب سازی شده است

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به مناسب‌سازی گلزار شهدا اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۹ هزار و ۷۴۴ گلزار شهدا در کل کشور وجود دارد. تعداد ۱۲ هزار و ۷۴۷ گلزار مناسب‌سازی شده است و ۴۱۲ گلزار در دست اجرا است و ۶ هزار و ۴۸۵ گلزار نیز در حال حاضر مناسب‌سازی نشده است.

وی ادامه داد: برای مرمت و مناسب‌سازی گلزار شهدا نیاز به کسب رضایت خانواده‌های شهدا است. ممکن است هنگام مناسب‌سازی شکستگی بر روی سنگ قبور ایجاد شود اما در هنگام مناسب‌سازی تمام دقت را دارند چرا که گلزار شهدا به عنوان یک اثر ماندگار فرهنگی و ارزشی باید برای آیندگان باشد.

ایزدی درباره اشتغال جامعه هدف نیز بیان کرد: طبق قانون ۲۵ درصد از سهم استخدام‌ها متعلق به ایثارگران است که از سوی دستگاه‌های اجرا می‌شود.

ایجاد ۳۸ هزار اشتغال جامعه ایثارگران طی سه سال گذشته

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار اشتغال طی سه سال گذشته ایجاد شده است گفت: هر سال ۲۰ هزار نفر از جامعه هدف را یا استخدام کرده‌ایم یا برایشان شغل ایجاد کردیم.

ایزدی درباره تسهیلات مسکن نیز بیان کرد: با مشارکت بنیاد ملی مسکن هفته گذشته ۴۵ واحد در شهر قم افتتاح کرده‌ایم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره خدمات به مدافعین شهید فاطمیون گفت: اگر ساکن و تابع ایران باشند همانند سایر شهدای جبهه و جنگ هستند و خانواده آنان از خدمات بنیاد شهید بهره‌مند هستند؛ البته اگر تابعیت نداشته باشند با موانعی مواجه می‌شوند.

۱۷۵ هزار نفر از پدر یا مادر شهدا در قید حیات هستند

وی با بیان اینکه میانگین سنی والدین شهدا ۷۹ سال است گفت: ۱۷۵ هزار نفر از پدر یا مادر شهدا در قید حیات هستند.

ایزدی درباره مطالبات جامعه هدف نیز بیان کرد: دولت تا سال ۹۱ مبلغ ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهکار بود که پرداخت کرد و مطالبات ۹۲ را نیز شش ماهه دوم سال جاری پرداخت می‌کند و در سال ۹۴ مطالبه‌ای نداشته‌ایم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران یاد آور شد: مطالبه ذخیره مرخصی خانواده شهدا که متولی پرداخت آن دستگاه‌های اجرایی هستند به مبلغ هزار میلیارد تومان باقی مانده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.