به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری العربی الجدید، قرار است یعقوب نیغل، جانشین مشاور امنیت داخلی اسرائیل این هفته به واشنگتن رفته و با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا دیداری سرنوشت ساز داشته باشد.

همچنین قرار است در این دیدار یادداشت همکاری مربوط به بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل برای مدت ۱۰ سال امضا شود.

روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت: به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از برخی شروطش برای امضای یادداشت همکاری مذکور عقب‌نشینی کرده و تمایل دارد شروط آمریکا را بپذیرد. از جمله شروط آمریکا توقف تدریجی بندهای توافق‌نامه‌ای است که به اسرائیل اجازه می‌داد تا بخشی از این کمک‌ها را برای خرید سلاح و تجهیزات ساخت اسرائیل نه ساخت آمریکا به کار گیرد.

نتانیاهو خواهان افزایش کمک‌های نظامی آمریکا طی ۱۰ سال آینده از ۳۱ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار است اما دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با این مبلغ مخالف است. دولت اوباما با اختصاص یک چهارم این مبلغ برای خرید سلاح و تجهیزات نظامی ساخت اسرائیل مخالف است و پافشاری می‌کند که تمامی کمک نظامی به خرید تجهیزات و سلاح ساخت آمریکا اختصاص یابد.

هاآرتص اعلام کرد که نتایناهو از شروط خود عقب‌نشینی کرده است و احتمال دارد میزان کمک‌ها در نهایت به جای ۳۷ میلیارد دلاری که آمریکا از آن صحبت می‌کند به ۴۰ میلیارد دلار برسد. در مقابل نیز نتانیاهو باید شرط خود را برای اختصاص ۴۰ درصد از این کمک‌ها به خرید تجهیزاتی که در اسرائیل تولید می‌شود، کنار بگذارد.

قرار بود مذاکرات میان آمریکا و اسرائیل درباره کمک‌های نظامی اوایل سال جاری میلادی به پایان برسد اما نتانیاهو بارها گفته که ترجیح می‌دهد در صورت پذیرفته نشدن شروط اسرائیل منتظر پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما می‌ماند و بر روی دولت آتی حساب باز می‌کند اما نهاد نظامی اسرائیل و وزرای اسرائیلی ترجیح می‌دهد این خطر را به جان نپذیرند و چنین ریسکی نکنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.