به گزارش مهر، محمد حاج رسولی ها با اعلام اینکه تاکنون ۴۴ سد در برنامه پنجم توسعه به بهره برداری رسیده است، گفت: حجم کل ذخیره این سدها افزون بر ۱۲ میلیارد مترمکعب است و تا پایان سال جاری بهره برداری از ۶ سد دیگر در دستور کار است.

مشاور وزیر نیرو افزود: بهره برداری از مجموع ۵۰ سد در برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور تا پایان امسال برنامه ریزی شده و مجموع حجم این سدها افزون بر ۱۳ میلیارد و ۲۷۸ میلیون مترمکعب است. پیش از این بیشترین حجم مخازن سدها در برنامه پنجساله سوم توسعه (۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳) و به حجم ۱۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده بود.

وی بیان داشت: ۶ سد باقیمانده شامل «کوچری» در استان قم، «سیلوه» در استان آذربایجان غربی، «عباس آباد» و «سیازاخ» در استان کردستان و «غلامان» در استان خراسان شمالی است. کار مهمی که در برنامه پنجم توسعه و با کمک شورای عالی آب انجام شده، اولویت بندی طرح های آب کشور است تا در هزینه کرد منابع و اعتبارات حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: هم اینک ۱۳۰ سد در دست اجرا در کشور وجود دارد که با تمرکز روی ۹۰ مورد آنها، بقیه را مورد بازنگری قرار دادیم و عجله ای در بهره برداری از آنها نداریم. حاج رسولی ها با بیان اینکه ۶۰ مورد از این سدها مربوط به تامین آب شرب مناطق مختلف است، ابراز امیدواری کرد این ۹۰ سد در برنامه ششم توسعه به بهره برداری برسند.

مشاور وزیر نیرو اضافه کرد: وزارت نیرو هیچ سد جدیدی را در برنامه پنجم توسعه شروع نکرده و اولویت خود را بر اتمام طرح های نیمه تمام قرار داده است. وی ادامه داد: یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح های نیمه تمام کشور در بخش آب اعم از سدها، شبکه های آبیاری و پروژه های آبرسانی مورد نیاز است که با اعتبارهای فعلی اتمام آنها دستکم ۴۵ سال زمان می برد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۴) تاکنون میانگین بارش های کشور ۲۳۳ میلیمتر به ثبت رسیده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۳ درصد افزایش و در مقایسه با میانگین درازمدت ۴۷ ساله دو درصد کاهش نشان می دهد.

حاج رسولی ها خاطرنشان کرد: بارش های جوی در مقایسه با میانگین درازمدت در حوزه آبریز دریای خزر ۲۲ درصد رشد، خلیج فارس و دریای عمان یک درصد کاهش، حوزه دریاچه ارومیه ۲۴ درصد رشد و در فلات مرکزی ایران به عنوان بحرانی ترین نقطه کشور ۱۹ درصد کاهش داشته است.

مشاور وزیر نیرو گفت: حوزه فلات مرکزی کماکان با شرایط خشکسالی مواجه است و امسال برای نهمین سال پیاپی از این مسئله رنج می برد. وی میزان ورودی نزولات جوی به سدهای کشور را تاکنون ۴۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: حجم موجود آب در مخازن سدها هم اینک ۳۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با پارسال ۳۲ درصد افزایش دارد.

وی خروجی آب از سدهای کشور را در سال آبی جاری ۳۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد که نسبت به پارسال ۲۸ درصد رشد دارد. دو تا سه میلیارد مترمکعب از این خروجی مربوط به سرریز از سدها و مابقی آن مربوط به آب های تنظیم شده ای بود که خارج شدند.

حاج رسولی ها گفت: انتظار می رود تا پایان سال آبی جاری (پایان شهریور ماه)، آمار آب خروجی تنظیم شده سدها به ۳۳ میلیارد مترمکعب برسد. مشاور وزیر نیرو سدهای مسئله دار کشور که از نظر منابع آبی در محدودیت به سر می برند را شامل سدهای «درودزن»، «ملاصدرا»، «زاینده رود» و سد «دوستی» برشمرد و اطمینان خاطر داد سدهای پنجگانه تامین آب شرب تهران با حجم آب مخازن یک میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعبی در شرایط نسبتا مطلوبی به سر می برند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.