به گزارش عصر ایران، رضا هاکان تکین، سفیر جمهوری ترکیه در ایران دیروز در یک نشست خبری در محل سفارت خانه ترکیه در تهران با قدردانی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت ترکیه، این اقدام را نشانه ای از عمق رابطه دوجانبه بین تهران - آنکارا دانست.

با این حال سفیر ترکیه از برخی از موضعگیری های داخلی در ایران پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه ابراز نگرانی کرد.

او این ابراز نگرانی را در پاسخ به سوال یک خبرنگار ترک از ایراد برخی سخنان در انتقاد از رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از تریبون های نماز جمعه در ایران بیان کرد.

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه اخیر در تهران ضمن حمایت از موضع رسمی وزارت امور خارجه ایران در محکومیت کودتای اخیر ترکیه در نخستین ساعات وقوع آن ، گفته بود:" معنای مقابله با کودتا این نیست که از رئیس‌جمهور ترکیه انتقاد نداشته باشیم من از این تریبون می‌گویم که آقای اردوغان ۲ عذرخواهی دیگر بدهکار است. نخست عذرخواهی از قربانیان داعش در کل دنیا چون تنها دولتی بود که به داعش میدان داد. دفتر و بازارچه مرکزی در اختیار آنها قرار داد و نفت دزدی داعش را به تاراج برد."

او عذرخواهی دیگر اردوغان را متوجه مسلمانان جهان دانست و گفت:" چرا ترکیه در برابر رژیم صهیونیستی منافقانه رفتار می‌کند. یک بار در برابر آنان می‌ایستد و بار دیگر از ایجاد روابط حسنه سخن به میان می‌آورد. "

سفیر ترکیه درباره انتقادات از دولت ترکیه در تریبون های نماز جمعه گفت : " به طور طبیعی برخی اظهارات متفاوت با موضع رسمی دولت ایران که از سوی تریبون های نماز جمعه بیان می شود هم مورد توجه است و من در این زمینه باید بگویم که این اظهارات از این تریبون ها مایه نگرانی ماست."

سفیر ترکیه افزود دولت آنکارا نگرانی های خود از این قبیل اظهارات را با مقامات رسمی در جمهوری اسلامی ایران در میان می گذارد.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران تنها همسایه ترکیه بود که در نخستین ساعات وقوع کودتا در این کشور با محکوم کردن این اقدام از دولت ترکیه اعلام حمایت کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در شب کودتا بارها در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ضمن کسب آخرین اخبار از تحولات داخلی ترکیه حمایت ایران از دولت قانونی ترکیه در برابر کودتاگران را به همتای ترک خود ابراز کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.