«لطفا گزارشی درباره قبض های آب تهیه کنید. در قسمت صورت حساب فرق بین آبونمان، عوارض، مالیات و تبصره های قانونی بودجه چیست که به عناوین مختلف از مردم پول می گیرند؟ انصافا درست نیست که این طور بی برنامه و بدون اعلام جزئیات به قبوض مردم هزینه اضافه می شود. »
«چند وقتی است که یک بند جدید در قبوض آب به چشم می خورد که گاهی میزان رقم جلوی آن حتی از مبلغ آب بهای مصرفی نیز بیشتر است. شرکت آب و فاضلاب صراحتا به مردم توضیح دهد که بند «تبصره های قانونی» چیست که رقم قابل توجهی است و در قبوض آب چند دوره اخیر به چشم می خورد و باعث افزایش رقم قبض های مردم شده است. روزنامه خراسان پیگیر این موضوع باشد و گلایه های ما از این اقدام آب و فاضلاب را منتشر کند تا مسئولان پاسخگو باشند.»
این ها تنها دو پیامک از انبوه پیامک هایی بود که مردم به سامانه تلگرامی و حرف مردم روزنامه خراسان رضوی ارسال کرده بودند و از اضافه شدن چند بند جدید به قبوض آب مصرفی مردم گلایه کردند. مردم در این پیامک ها از وجود بندی به نام «تبصره های قانونی» در قبوض آب گفتند که رقم قابل توجهی را به مبلغ قبض ها افزوده است و در تمام پیام های خود خواستار پیگیری جدی این موضوع شدند. به همین دلیل گروه پیگیری حرف مردم به بررسی این موضوع می پردازد.


چرا پول تبصره های قانونی را ما بپردازیم؟
شرکت های آب و فاضلاب در قبوض آب ردیف هایی را به عنوان تبصره های قانونی اضافه کردند که از هر قبض بستگی به میزان مصرف مشترکان رقم هایی از جمله ۱۰،۷،۵ هزار تومان و بیشتر در قبوض مسکونی گرفته تا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و بالاتردر قبض های تجاری را شامل می شود. یکی از شهروندان که به دفتر روزنامه خراسان رضوی مراجعه می کند با ارائه چند قبض خود می گوید: نسبت به موضوع اضافه شدن برخی بندهای جدید به قبوض آب انتقاد داریم و وقتی هم با شرکت آب و فاضلاب مشهد تماس می گیریم کارمندان آن پاسخ می دهند چون دو سال است قیمت آب را افزایش ندادند این تبصره ها را به عنوان افزایش آب بها آورده اند و برخی دیگر از کارمندان نیز می گویند این تبصره ها را شورای شهر تصویب کرده است.


۸۱ هزار تومان برای تبصره های قانونی قبض آب یک مکان تجاری
این شهروند می افزاید: من این قبض را پرداخت نکردم و سوالم این است که چرا مبلغ ۸۱ هزار تومان بابت تبصره های قانونی یک مکان تجاری باید بپردازم؟ در قبوض دو دوره قبل بابت این تبصره های قانونی ۴۰ و ۲۰ هزار تومان از ما اخذ شد. ۸۳۰ هزار تومان مبلغ کل قبض است ولی ۸۱ هزار و ۲۰۰ تومان بابت تبصره های قانونی در قبض محاسبه کرده اند. می‌خواهیم توضیح دهند این تبصره های قانونی چیست که پولش را از ما می گیرند.
در قبوضی که این شهروند و شهروندان دیگر به «خراسان رضوی» ارائه کرده اند علاوه بر آبونمان در ردیف صورت حساب دوره بندهایی نظیر تبصره های قانونی بند« هـ. ت 9» بودجه و بند 3 قید شده که بابت هر یک مبالغی از مشترکان اخذ می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.