به گزارش فارس، سودابه پاک‎نژاد عصر امروز در سمینار مدیریت مصرف انرژی برق اظهار داشت: دنیا با دو تهدید همزمان در زمینه انرژی مواجه است که شامل محدودیت در منابع تأمین کننده انرژی مانند نفت و گاز و تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی می‎شود.

وی با تأکید بر اینکه باید به طور عاجل تقاضای سوخت‌های فسیلی و تشعشع‎های مربوط به‌ آن‎ها را کاهش داد، بیان داشت: محدودیت سوخت‎های فسیلی مانند نفت و گاز و رو به پایان بودن آن‎ها یکی از چالش‎های عمده در تأمین مطمئن منابع انرژی است.

پاک‎نژاد با اشاره به اینکه طی ۲۵ سال آینده تقاضای کلی نیاز به انرژی در دنیا بیش از ۵۰ درصد افزایش می‎یابد، تصریح کرد: ایران تنها یک درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده در حالی که دو درصد مصرف انرژی دنیا را دارا است.

وی افزود: مدیریت در مصرف برق استفاده بهینه و به جا از انرژی الکتریکی است که موجب می‎شود با کاهش در مصرف انرژی الکتریکی، رفاه کاهش نیابد.

پاک‎نژاد با اشاره به پیامدهای زیاده‎روی در مصرف برق عنوان کرد: مصرف بی‎رویه برق و بی‎اعتنایی به صرفه‎جویی به ویژه در ساعت‎های اوج مصرف موجب می‎شود، دیگر هموطنان نتوانند از این نعمت بهره ببرند.

کارشناس ارشد دفتر مدیریت مصرف برق ادامه داد: آثار منفی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خاموشی در روشنایی بر همگان آشکار است، همچنین با قطع برق، آب نیز پس از اندک زمان قطع می‎شود و در بیمارستان‎ها و مراکز پزشکی با قطع برق جان بیماران به خطر می‎افتد.

وی با بر شمردن موارد اهمیت انرژی برق گفت: کشورها برای پیشرفت نیاز به ذخایر انرژی مطمئن دارند و توسعه زیربنایی کشور در گرو استفاده صحیح از انرژی است، بنابراین باید در مصرف بهینه برق دقت کرد.

پاک‎نژاد با اشاره به منافع حاصل از صرفه‎جویی در مصرف برق اضافه کرد: با انجام این کار پول کمتری پرداخت، نفت کمتری مصرف، فرصت رشد صنایع فراهم و آلودگی کمتری ایجاد می‎شود، هزینه توسعه شبکه‎های برق و بیکاری کاهش و رشد اقتصادی و رضایتمندی افزایش می‎یابد، همچنین ذخایر انرژی کشور دیرتر تمام می‎شوند.

مشاور معاون هماهنگی شرکت توزیع برق در بخش مصارف خانگی برق اظهار داشت: با توجه به اینکه ساختمان‎های ایران ۶ برابر کشورهای اروپایی انرژی مصرف می‎کنند، بانوان به عنوان مدیران داخلی منازل می‎توانند، نقش اساسی در مدیریت مصرف انرژی، کنترل هزینه‎ها و در نهایت رشد و توسعه کشور داشته باشند.

پاک‎نژاد با اشاره به اینکه حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‎های مصرف انرژی در ساختمان مربوط به گرمایش و سرمایش است، خاطرنشان کرد: با انتخاب سیستم گرمایش و سرمایش مناسب و استفاده از تجهیزات کنترلی، مصرف سوخت تا میزان ۳۰ درصد کاهش می‎یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.