به گزارش تسنیم، مهران بابا دوست ظهر امروز در جلسه کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان که در سالن جلسات دادگستری لرستان برگزار شد بابیان اینکه محور فعالیت‌های گمرک حول چهار رویه گمرکی ورود موقت، صادرات، ترانزیت و واردات در حال انجام است، اظهار داشت: در بحث قاچاق مقوله‌های که بیشتر با آن برخورد داریم ترانزیت خارجی، داخلی و واردات است.

وی بابیان اینکه گمرک در بحث ترانزیت به‌عنوان سازمان کاشف وارد عمل می‌شود، افزود: در بحث واردات، وقتی کالا از گمرک ترخیص می‌شود از ید کنترل گمرک خارج است بدین معنا که گمرک بعد از خروج کالا از گیت هیچ مسئولیتی نسبت به واردات آن ندارد و اگر محموله‌ای نیز اگر پلمپ هم داشته باشد از نظر گمرک فاقد ارزش است چراکه کالا ترخیص شده است.

معاون اداری مالی گمرک استان لرستان عنوان کرد: در بنادر جنوبی کشور مبادی غیرمجازی بسیاری وجود دارد که متأسفانه باید ریشه‌یابی و از همان‌جا کنترل شوند چراکه این مبادی بسته نشده و کالا به‌صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شود.

وی به نام‌گذاری شعار سال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره و بیان کرد: گمرک به‌عنوان دروازه‌بان اقتصاد کشور محسوب می‌شود و چرخه اقتصاد را به چرخه درمی‌آورد.

بابا دوست در رابطه نحوه ترخیص کالا از گمرک، گفت: برای ترخیص کالا از مدیریت ریسک استفاده می‌شود به‌طوری‌که ۲۰ درصد از کالاهای ترخیص شده در مسیر قرمز، ۴۰ درصد از مسیر زرد و ۴۰ درصد دیگر از مسیر سبز ترخیص می‌شود که در مسیرهای قرمز ارزیابی فیزیکی انجام و کالا روئیت می‌شود.

وی تصریح کرد: گمرک سامانه به یس اینترنت را در اختیار ارباب‌رجوع قرار می‌دهد و مراجعه‌کننده موظف است براساس اسنادی که از کشور مبدأ به آنها داده می‌شود اسناد کالای خود را اظهار کند که در این راستا قانون مسیرها را برای گمرک مشخص کرده که چه کالاهایی در مسیر قرمز، زرد و سبز قرار گیرد.

معاون اداری مالی گمرک استان لرستان اظهار داشت: در بحث شناسایی کالاها بسیاری از کالاهایی مانند خودرو، ماشین‌آلات و قطعات دیگری که بیشتر در حوزه صنعتی کاربرد دارد و وارد کشور می‌شوند دارای کد شناسایی و سریال هستند بنابراین بحث قاچاق در این زمینه کاملاً منتفی است.

وی افزود: همه شماره سریال‌های کالاها در یک پکیج فهرستی که توسط صاحب کالا به گمرک ارائه می‌شود اظهار و بر اساس شماره زنجیره مطابقت انجام می‌شود.

بابا دوست به راه‌اندازی سامانه گمرکی امور گمرکی در استان اشاره کرد و گفت: اکنون بر اساس پته الکترونیکی برای کالاها پروانه صادر می‌شود چراکه پیش‌ازاین به‌صورت پروانه سبز گمرکی بود و کالاها بر اساس آن مطابقت داده می‌شد.

داریوش عزیزی کارشناس سازمان صنعت معدن تجارت لرستان نیز در این جلسه اظهار داشت: طی سه‌ماهه نخست امسال هزار و ۵۵ بازرسی در سطح استان انجام شد که در این راستا ۹۲ هزار و ۵۰۸ قلم کشف و ۶۸ پرونده تشکیل شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.