به گزارش آنا به نقل از گیزمگ، پهپاد اینترنتی فیس‌بوک به نام Aquila برای اولین بار به مدت ۹۶ دقیقه و در ارتفاع پایین به پرواز درآمد. این پهپاد با نرم‌افزار آتوپایلوت کنترل می‌شد.

هدف از ساخت این پهپاد، برقراری ارتباط کل دنیا به اینترنت از طریق پهپادهای خورشیدی مجهز به شعاع‌های لیزری متصل به قسمت سر آن است. این گروه سازنده در جست‌وجوهای خود برای یافتن مناطق دورافتاده که امکان برقراری اینترنت برای آنها مهیا باشد، توانستند اولین آزمایش موفقیت‌آمیز خود را تحت عنوان پهپاد Aquila به سرانجام برسانند. این پهپاد قرار است به مدت ۹۰ روز در هوا باقی بماند.

فیس‌بوک اولین بار در ژوئیه سال گذشته از نسخه کامل پهپاد Aquila رونمایی کردند. طول بال این پهپاد خورشیدی به ۴۲ متر می‌رسد که بزرگ‌تر از بال‌های بوئینگ ۷۳۷ است و وزن آن به بیش از سه برابر یک خودروی الکتریکی می‌رسد که حدود نیمی از وزن آن برای باتری‌های آن محاسبه می‌شود.

بدنه این پهپهاد از فیبر کربنی ساخته و بال‌های آن نیز با پنل‌های خورشیدی پوشیده شده است. Aquila طوری طراحی شده است که تمام انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تأمین می‌کند و قادر است تا چند ماه در فاصله ۱۸ تا ۲۷ متری در ارتفاع باقی بماند.

فیس‌بوک نمونه‌ای از این پهپاد را مارس سال گذشته به پرواز درآورد ولی تمام جزئیات این آزمایش را دارا نبود. اما آزمایش اخیر، آزمایش نمونه کامل این پهپاد بود که برای اولین بار در ۲۸ ژوئن پرواز کرد.

از آنجایی که مهندسان، این پهپاد را طوری طراحی کرده‌اند که وزن کمی داشته باشد، وسایل و ابزارهای صعود و فرود در آن تعبیه نشده است. آنها با مدل‌سازی‌های کامپیوتری، مقدار انرژی مورد نیاز پهپاد را برای پرواز و ماندگاری در هوا با توجه به گرم‌تر یا سردتر بودن هوای نقاط مختلف اندازه‌‌گیری کرده‌اند.

این پهپاد برای پرواز شبانه در ارتفاع ۱۸ کیلومتری به ۵ هزار وات انرژی نیاز دارد که تمام آن را در طول روز از خورشید کسب می‌کند.

این آزمایش، ۹۶ دقیقه به طول انجامید و پهپاد با سیستم آتوپایلوت کنترل شد. زمان این پرواز آزمایشی بیش از ۳ برابر بیشتر از زمان مأموریت‌های برنامه‌ریزی شده بود. محققان در نظر دارند با استفاده از لیزرهای پروازی، اطلاعات را به طور بی‌سیم انتقال دهند. این روش پهنای باند بیشتر و ظرفیت داده بالاتری را فراهم می‌کند.

فیس‌بوک در نظر دارد تا با تجهیز ناوگان پهپادهای Aquila، آنها را به لیزرهایی مجهز کند که سیگنال اینترنتی زمینی را دریافت خواهند کرد و آنها را به نقاط دوردست ارسال می‌کند.

پروازپهپاداینترنتی‌فیس‌بوک+عکس

پروازپهپاداینترنتی‌فیس‌بوک+عکس

پروازپهپاداینترنتی‌فیس‌بوک+عکس

پروازپهپاداینترنتی‌فیس‌بوک+عکس

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.