مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ابتدای این گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه بسته تشویقی جدید با چهار رویکرد تنظیم شده است گفت: رویکرد نخست مبتنی بر حداکثر هماهنگی با سیاست های عمومی دولت در راستای کنترل تورم تنظیم و تلاش شده با موارد مطرح شده در بسته تشویقی قیمت تمام شده ساخت و ساز مسکن در بافت فرسوده کاهش یابد.

عبادالله فتح اللهی خاطرنشان کرد: براساس نظر کارشناسان قیمت تخریب و نوسازی بافت فرسوده در بسته تشویقی جدید با توجه به قطعه بندی و دانه بندی از ۲۵ درصد تا ۴۵ درصد کاهش می یابد.
وی افزود: از آنجایی که از گذشته مشوق های تصویب شده در نهادهای مختلف تصمیم گیری از جمله مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران براساس دانه بندی اعطا می شد و همه دانه بندی ها نمی توانستند به صورت متعادل از بسته های تشویقی بهره مند شوند بنابراین محور دوم بسته تشویقی بر توزیع عادلانه مشوق های قانونی در بافت فرسوده متمرکز شد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه محور سوم بسته تشویقی ارتقا کیفیت زندگی در بافت فرسوده است اظهار کرد: در بسته تشویقی جدید به جای مشوق های شهرسازی و تراکمی بر مشوق های مالی و اقتصادی توجه شده است.
وی استفاده از ظرفیت نهادهای دولتی و شهرداری را به عنوان محور چهارم مورد تأکید در بسته تشویقی جدید عنوان کرد و گفت: برای اولین بار بسته تشویقی مورد وفاق دولت، نهادهای نظارتی، شهرداری و شورا شهر تهران و حتی نهادهای قضایی، حقوقی، نظامی و امنیتی قرار گرفت.
فتح اللهی افزود: در ستاد بازآفرینی شهر تهران ۳۲ دستگاه اجرایی عضو هستند که هر یک از بخش های بسته تشویقی در یکی از پنج کمیته اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی- مالی، حقوقی -امنیتی، کالبدی - زیرساختی و هماهنگی - برنامه ریزی تدوین و تبیین شده و در نهایت به تصویب ستاد رسیده و با ابلاغ شهردار تهران عملیاتی شد.
به گفته وی این بسته تشویقی از 23 خرداد سال جاری در سیستم اتوماسیون شهرداری تهران اعمال شد و از تاریخ مذکور هیچگونه پروانه دستی در بافت فرسوده صادر نشده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران رایگان شدن هزینه انشعابات آب، برق و گاز را یکی از نکات شاخص این بسته ذکر و خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه ها موظف هستند موارد پیش بینی شده در بسته تشویقی را در منابع مالی و بودجه خود لحاظ و آن را اجرا کنند؛ خوشبختانه هیچگونه اختلاف نظری در این زمینه میان دستگاه های مختلف وجود ندارد.
وی هماهنگی دولت، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران را از جمله نقاط قوت این بسته برشمرد و ادامه داد: پرداخت وام به واحدهای بافت فرسوده یکی از مؤلفه های تأثیرگذار بسته تشویقی است و با توجه به هماهنگی های صورت گرفته میان دولت و شهرداری، 9 و در بعضی موارد 10 درصد نرخ وام توسط دولت و 9 درصد آن از سوی شهرداری پرداخت خواهد شد؛ بنابراین نرخ وام برای ریزدانه های زیر 100 متر قرض الحسنه لحاظ می شود.
فتح اللهی ابراز امیدواری کرد با ابلاغ بسته تشویقی جدید، نوسازی بافت فرسوده نسبت به سال نخست ۴۰ درصد رشد داشته باشد.
وی درخصوص سایر تسهیلات در نظر گرفته شده در بسته تشویقی جدید عنوان کرد: حذف کلیه هزینه ها و عوارضی که منشأ آن شورا و شهرداری است، صفر کردن نرخ سود، کمک به نما و معماری ساختمان از 100 میلیون ریال تا 200 میلیون ریال (با توجه به مساحت و نوع مصالح)، طراحی نما به صورت رایگان، ارائه خدمات حقوقی، مدنی و اجتماعی، تنظیم قرارداد و اخذ پروانه، پیگیری و اخذ وام توسط دفاتر خدمات نوسازی که تمامی این خدمات بدون دریافت هزینه انجام می شود از دیگر موارد پیش بینی شده در بسته تشویقی جدید است.

* 19 درصد جمعیت شهر تهران در پنج درصد بافت فرسوده شهر زندگی می کنند
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون مساحت بافت فرسوده پایتخت گفت: سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در پایتخت وجود دارد که پنج درصد از مساحت کل شهر تهران را در برمی گیرد.
وی با بیان اینکه این مساحت 22 درصد از پارسل ها و قطعات تهران را به خود اختصاص داده و 19 درصد از جمعیت شهر در آن ساکن هستند تأکید کرد: این اعداد حاکی از این است که جمعیت فشرده ای در بافت فرسوده زندگی می کنند و ریزدانگی در بافت پدیده غالب است.
فتح اللهی عنوان کرد: ۵۰ دفتر خدمات نوسازی و مشاور شهرسازی در بافت فرسوده در ۱۱۴ محله تهران مشغول فعالیت هستند تا با تجمیع ریزدانه ها به کمک مردم بتوانند سه نقیصه ریزدانگی، نفوذناپذیری و استحکام نداشتن را برطرف کنند.
به گفته فتح اللهی سال گذشته تجمیع در بافت فرسوده به سه قطعه ارتقا داده شد و نسبت به سال 93 رشد 48 درصدی در نوسازی بافت فرسوده اتفاق افتاد که به تبع آن بازگشایی معابر و استحکام بناها با نظارت جامع فنی ارتقا یافت.
وی با تأکید بر اینکه رویکرد شهرداری تهران در نوسازی بافت فرسوده محله محور است گفت: هنگام نوسازی یک محله هدف ارتقا خدمات زیرساختی در یک محله است که حدود ۳۲ دستگاه از جمله آب، برق، گاز، بهزیستی، کمیته امداد، آموزش فنی و حرفه ای و وزارت بهداشت در آن دخیل هستند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یکی از مشکلات این سازمان هنگام ورود به محله ای برای نوسازی را مسأله عدم ثبات شغلی یا نداشتن شغل رسمی ذکر کرد و افزود: در بعضی مواقع شهروندان 50 متر از زیرزمین خانه خود را به کارگاهی تجاری تبدیل کرده و به کار بازیافت ضایعات می پردازند و طبیعی است زمانی که تخریب و نوسازی اتفاق می افتد دیگر امکان ادامه چنین شغلی وجود ندارد بنابراین نخستین دغدغه ساکنان بافت فرسوده پایدار شدن شغل ناپایداری است که به آن مشغول هستند.
وی تصریح کرد: در چنین مواقعی با معرفی این افراد به سازمان آموزش فنی و حرفه ای و رسمی کردن مشاغل آنها تلاش می شود مشکل معیشت آنها حل شود.
فتح اللهی با اشاره به اینکه در سطح کشور 77 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد گفت: هشت درصد از این مساحت در کل کشور نوسازی شده در حالیکه روند نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران چهار برابر کل کشور است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی هر ساله باید از ۱۰ درصد از بافت فرسوده نوسازی شود که امیدواریم این میزان با توجه به وجود هماهنگی و همدلی گسترده میان نهادهای عضو ستاد بازآفرینی شهر تهران به صورت محله محور در طول برنامه ششم توسعه انجام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.