به گزارش مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳ مرداد در سومین اجلاس سراسری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها که با حضور معاونین و مدیران ستادی این وزارتخانه در محل هتل انقلاب در تهران برگزار شد، در سخنانی گفت: هر یک از ما مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی را در سطحی که هستیم، انجام می‌دهیم. آنچه در همه این فعالیت‌ها مهم است، روح فعالیت‌هاست؛ یعنی همان عملی است که صرفاً برای جلب رضایت خداوند و تقرب به ذات باری تعالی انجام می‌شود که اگر چنین نباشد، همه ما زیانکار هستیم.

وی افزود: واقعیت این است کسانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند، نه منافع مادی زیادی از این فعالیت‌ها دارند و نه حقوق‌های نجومی می‌گیرند؛ پس اگر این فعالیت‌های خسته‌کننده و فرسایشی بدون جلب رضایت خداوند باشد، قطعاً همه ما زیانکار هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قرائت آیه شریفه «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُون» تاکید کرد: مطابق همین آیه شریفه، ممکن است بسیاری از ماها فکر کنیم که خیلی از کارهایی که انجام می‌دهیم، فقط برای رضای خداست ولی اگر در گوشه‌ای و در خلوت خود بنشینیم و تفکر کنیم، می‌بینیم که عوامل دیگری در حرکت ما مؤثر بوده است. اخلاص، روح همه فعالیت‌های ماست و می‌تواند به آنها ارزش بدهد؛ بخصوص کسانی که مسئولیت پیشگامی جامعه را بر عهده دارند، باید بیش از بقیه به این مسئله توجه کنند که قبل از ایجاد تغییر در دیگران و آموزش دادن به آنها، خودشان آموزش ببینند.

جنتی گفت: همه ما در هر سطحی که باشیم نیاز به تذکر و موعظه داریم. اگر مدیران کشور ما افراد مهذب و خودساخته باشند، قطعاً مدیران میانی هم به آنها اقتدا می‌کنند و اگر چنین نباشند، برعکس خواهد بود و فساد، جامعه را فرا می‌گیرد.

وی در ادامه به شفافیت در فعالیت‌های اقدامات این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های کار ما این است که هر اقدامی که انجام می‌دهیم شفاف و روشن است و آحاد جامعه آن را می‌بینند و نسبت به آن واکنش‌ نشان می‌دهند؛ چه واکنش‌های مثبت و چه واکنش منفی. مشکل عمده‌ای که همکاران من در وزارت ارشاد دارند، این است که بعضی‌ها فکر می‌کنند کار فرهنگ‌سازی و اصلاح جامعه فقط بر دوش این وزارتخانه است و دیگران وظیفه‌ای ندارند. در حالی که وزارت ارشاد یک وزارتخانه حاکمیتی است که نظارت و برنامه‌ریزی می‌کند و مجوزهایی را برای برنامه‌های مختلف صادر می‌کند و خودش هم کمتر تصدی‌گری کارهای فرهنگی را بر عهده دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه اضافه کرد: همه عُلما، خبرگان و افراد فرهیخته نسبت به جامعه مسئول هستند و اگر نارسایی در جامعه وجود دارد و مثلاً مشکلاتی از نظر اخلاقی در جامعه است، همه ما نسبت به آن مسئول هستیم. ما ۳۷ سال پیش و وقتی انقلاب کردیم، آرمان ما این بود که یک حکومت اسلامی ایجاد کنیم که زمینه اعتلای انسان را فراهم کند و جامعه‌ای بسازیم که در آن عدالت اجتماعی وجود داشته باشد، فقر نباشد و ... آنچه در جامعه می‌بینیم، متأسفانه آسیب‌های اجتماعی فوق‌العاده‌ای است که همه انسان‌های فرهیخته را رنج می‌دهد و این نتیجه عملکرد همه ما از ابتدای انقلاب تا الان است.

وی به مسئله بارز بدحجابی در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه عده‌ای بدون اینکه اصلاً به ریشه‌های این آسیب بپردازند و به دنبال خشکاندن آن باشند، فقط ظاهر کوچه‌ها و خیابان‌ها را نگاه می‌کنند و بعد هم می‌گویند پس وزارت ارشاد چه کار می‌کند!؟ ما هم باید بپرسیم که این همه نهادهای فرهنگی که در کشور است، چه کار می‌کنند؟

جنتی ادامه داد: ما اگر ۵۰ هزار عالم فقط در قم داریم و در بقیه شهرها هم در حوزه‌های علمیه دهها عالم داریم و در هر مناسبتی که پیش می‌آید از جمله ماه مبارک رمضان و ایام محرم، این همه مُبلغ به نقاط مختلف کشور اعزام می‌کنیم، پس چرا وضعیت این‌طوری است؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کل بودجه فرهنگی کشور ۷۱۰۰ میلیارد تومان است که به نهادهای مختلف اختصاص پیدا کرده است؛ اعم از سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و دهها مؤسسه علمی و پژوهشی دیگر. آنچه به وزارت ارشاد رسیده، مجموعاً هزار میلیارد تومان است. طبیعتاً باید دوستان مسئول در مقابل آن ۶۰۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده و فعالیت‌های فرهنگی موظف آنها، پاسخگو باشند.

جنتی گفت: من البته قبول دارم که این سازمان‌ها و نهادها هم فعالیت می‌کنند اما بالاخره، همه باید بپذیریم و به دنبال خشکاندن ریشه‌های این آسیب‌ها باشیم. این همه اعتبارات که صرف می‌شود، اگر به صورت هماهنگ صرف شود، قطعاً ثمرات بیشتری دارد.

وی که در سومین اجلاس سراسری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها سخن می‌گفت، با دفاع از عملکرد و کارنامه مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره خطاب به آنها گفت: وزارت ارشاد به وجود مدیرانی مثل شما افتخار می‌کند که عموماً عناصر کارآمد، متدین، معتقد و مخلص هستید. شاید کمتر دوره‌ای از فعالیت وزارت ارشاد مثل این دوره، مدیران آن از نظر سطح علمی، کارآیی و تجربه، در سطح مدیران فعلی بوده باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت: البته اِشکالاتی در کار وجود دارد که ما هم به آن معترف هستیم اما چون خیلی‌ها فقط بلدند نیمه خالی لیوان را نگاه کنند، من در این جلسه به نیمه پر لیوان اشاره می‌کنم.

جنتی در ادامه به شرح عملکرد هر یک از معاونت‌ها و همچنین برخی از سازمان‌های تابعه وزارتخانه متبوعش و دفاع از این عملکرد پرداخت و در اولین مورد به سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: سازمان حج و زیارت جزو سازمان‌های بسیار فعال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به جرأت می‌گویم در هیچ دوره‌ای بعد از انقلاب، فردی با خصوصیات و تجربه آقای اوحدی، به سازمان حج و زیارت نیامده است. شما فاجعه منای سال گذشته را نگاه کنید و ببینید این فاجعه چقدر مدیریت می‌خواست تا آن را به سامان برساند.

وی در توضیح بیشتر گفت: بیش از ۴۶۰ زائر ایرانی در این فاجعه شهید شده‌اند و بدن‌های آنها که بعضاً تکه‌تکه شده بود، با پیگیری‌های شبانه‌روزی دوستان در این سازمان، به کشور منتقل شد و اکثریت قاطع پیکرهای این شهدا شناسایی و به خانواده‌هایشان تحویل شدند و خانواده‌های آنها مورد مساعدت قرار گرفتند و به آنها سرکشی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یا به عنوان مثال دیگر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در نظر بگیرید که از زمان تشکیلش تا قبل از این دوره، همه مدیران آن از خارج این سازمان می‌آمدند ولی این اولین دوره‌ای بود که کسی که ۲۰، ۲۵ سال در این سازمان فعالیت داشته، ریاست آن را بر عهده گرفت و خوشبختانه همه کسانی که با ایشان کار می‌کنند، معتقدند که در این دوره دیپلماسی فرهنگی ایران و فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور فعالتر شده‌ است.

جنتی افزود: من تأکید داشته‌ام همه کسانی که از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به خارج از کشور اعزام می‌شوند، باید از خود سازمان باشند و همچنین زبان، بلد باشند و افراد فعالی باشند. خوشبختانه هر وقت شورای عالی این سازمان تشکیل می‌شود، همه عزیزان از گزارش‌هایی که ارائه می‌شود، استقبال می‌کنند.

وی در ادامه به دفاع از عملکرد سید عباس صالحی در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد پرداخت و گفت: آیا شخصیتی بهتر از شخصیت دکتر سید عباس صالحی می‌شناسید که تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشته‌ باشند و این‌گونه به کمک این حوزه آمده باشند؟ آقای صالحی جزو شخصیت‌های نوگرای حوزه علمیه قم بوده است و از زمانی که به این مسئولیت آمد، تحولات زیادی در حوزه‌های مختلف صورت داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما تا سه، چهار سال پیش هیچ هیأت نظارتی بر کتاب نداشتیم اما در این دوره یک هیأت ۲۱ نفره تشکیل شد که به تائید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدند. در همین دوره دو ساله ۹۰ هزار عنوان کتاب جدید چاپ شده است که بررسی‌ آنها هم با دقت انجام می‌شود و عموماً هم از اساتید و پژوهشگران هستند و دقت لازم را دارند. خوشبختانه بسیاری از لغزش‌هایی که در گذشته بود، کم شده است و خرده‌گیری‌ها هم کاهش یافته است.

وی ادامه داد: البته ممکن است در این ۹۰ هزار عنوان، ۵۰ یا ۱۰۰ عنوان هم دارای اشکال باشد که این هم اجتناب‌ناپذیر است. بعضی از همان افراد که اشاره کردم، کتاب‌هایی را می‌آورند و می‌گویند چند پاراگرافش حاوی مسائل غیراخلاقی است و یا منطبق با ضوابط نشر نیست. همین اساسی می‌شود برای آنها که بگویند اصلاً عنوان «اسلامی» را از نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برداشت. ما معتقدیم کتاب، پایه اساسی برای رشد فرهنگی کشور است و بررسی آن باید به نحو مطلوبی انجام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.