به گزارش ایرنا سیدحسین هاشمی روز شنبه در نشست تجاری و اقتصادی ستارگان مواد غذایی ایران با نمایندگان تجار کشورهای روسیه، عراق، افغانستان و آذربایجان در سالن همایش های بین المللی برج میلاد افزود: محدودیت هایی در زمینه سرمایه گذاری صنعتی در استان تهران تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری بنابه دلایل زیست محیطی وجود دارد اما در بخش صنایع غذایی آماده سرمایه گذاری در استان هستیم.

وی با اشاره به جمعیت ۱۳ میلیونی استان تهران گفت: این بازار وسیع که با احتساب تردد و جمعیت استان های همجوار به ۲۰ میلیون نفر می رسد بازار قابل توجهی برای سرمایه گذاران خارجی می تواند باشد.
استاندار تهران گفت: مواد غذایی تولیدی در ایران به دلیل کیفیت و مزه واقعی آن در جهان از ارزش خاصی برخوردار و به طبیعی بودن محصولاتش معروف است.
وی افزود: کشورهای متقاضی محصولات ایرانی از جمله نمایندگان چهار کشور حاضر در این همایش حق دارند با توجه به سلیقه خود محصول با کیفیت و با بسته بندی مورد نظرشان را دریافت کنند.
استاندار تهران گفت: با توجه به این شرایط چه بهتر که خود این کشورها با سرمایه گذاری در این بخش، ناظر بر تولید کیفی محصول با نوع بسته بندی دلخواه خود باشند.
وی با تاکید بر اینکه باید نظارت دقیق بر روی کالاهای صادراتی انجام شود افزود: در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران باید با کنترل کیفی از صادرات کالاهای نامرغوب جلوگیری شود.
هاشمی گفت: نباید به صورت مقطعی به صادرات توجه شود بلکه باید صادرات با کیفیت بالا به صورت مستمر و پایدار باشد.
وی تصریح کرد: صادرکنندگان کالاهای نامرغوب باید در فهرست سیاه قرار گیرند و از ارائه دیگر خدمات بازرگانی نیز محروم شوند و حتی در صورت لزوم جریمه هم باید بشوند.
استاندار تهران افزود: با تشکیل مرکز تجارت در استان میتوان الفبای صادرات را به تجار ایرانی که کمتر در این زمینه آشنایی دارند، آموخت.
وی با اشاره فضای پساتحریم گفت: نباید نگاه ما به تجارت مثل ده سال گذشته باشد که در این صورت درجا زدیم و این خطرناک است.
هاشمی افزود: ایران با شرایط آب و هوای چهار فصل که در جهان فقط کشور آمریکا از این شرایط برخوردار است کم نظیر است.
وی گفت: ایران با داشتن چنین پتانسیلی می تواند در صادرات محصولات غذایی به اروپا و نیز این چهار کشور همسایه جایگاه تجاری بالایی را به دست بیآورد.
استاندار تهران تصریح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده بنا است مراکز تجاری در کشورهای روسیه، گرجستان و ارمنستان ایجاد شود.
وی گفت: در این شرایط علاوه بر اینکه این کشورها در ردیف بازار هدف محصولات صادراتی ایران قرار می گیرند بلکه به عنوان سکوی صادرات می تواند محصولات خود را از این مناطق به دیگر ممالک صادر کنند.
استاندار تهران گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران باید برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدتی را تهیه کند.
وی گفت: این برنامه ریزی ها و نشست های مشترک می تواند الگوی مناسبی برای صادرات کالا به خارج از کشور برای مسئولان دستگاه های حاکمیتی بوجود آورد.
هاشی افزود: در این مسیر از اساتید دانشگاهی برای کسب تئوری های مطلوب در زمینه تجارت جهانی باید استفاده شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.