به گزارش مهر، مهران مقصودی مسئول تهیه پرونده ثبت جهانی بیابان لوت در نشست خبری معاونت میراث فرهنگی که پیش از ظهر امروز شنبه دوم مردادماه به مدت ۳ ساعت در محل این معاونت برگزار شد، بیان کرد: برای کویر و بیابان لوت اسم‌های مختلفی وجود دارد از جمله دشت، بلوک، حوضه، کویر، بیابان و غیره. اینها اسم‌های مختلفی است که برای لوت استفاده می‌کنند. تدوین پرونده ثبت جهانی بیابان لوت از دو سال و چند ماه قبل شروع شده بود تا اینکه بهمن ۹۳ به یونسکو رفت و کارشناسان برای بازدید از آن به ایران آمدند. آنها طرح مدیریتی از ما می‌خواستند که آن را هم فرستادیم. بیابان لوت شاید بزرگترین اثر جهانی باشد که در یونسکو به ثبت رسیده چون ۴۰ هزار کیلومتر مربع مساحت عرصه آن است.

در ادامه این نشست خبری، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور درباره برنامه‌هایی که از این به بعد برای ۱۱ قنات ایرانی و بیابان لوت دارند، گفت: پس از ثبت جهانی این دو اثر، برنامه‌هایی برای حفاظت از آنها داریم. دو برنامه مدیریتی نوشته شده که در حوزه بیابان لوت وظایف دستگاه‌های محیط زیست، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی در آن بیان شده است. برنامه‌ای از جمله ایجاد یک پایگاه دائمی با هدف حفاظت، توانمندسازی جوامع نیز ایجاد شده است. حریم‌های حفاظتی آنها نیز ابلاغ شده است. به‌عنوان مثال حریم بیابان لوت ۱۷ هزار کیلومتر مربع است. اما حریم قنات‌ها متفاوت است. هر قنات عرصه و حریمی دارد. برخی از این عرصه، زمین‌های کشاورزی سازه و بسترهای آبی است. با نهادهایی از جمله جهاد کشاورزی همکاری در زمینه لایروبی قنات‌ها داشته‌ایم و البته برنامه مدیریتی هر اثر توسط دستگاه‌های مرتبط امضاء شده است.

وی همچنین درباره امنیت بیابان لوت برای ورود گردشگر به آن نیز گفت: در نصرت آباد بزرگانی بودند که به ما می گفتند تمام امنیت این بیابان را مردم برقرار می کنند. این پیغام را به دولت بدهید که ما این امنیت را برای گردشگران فراهم خواهیم کرد.

وی گفت: بر اساس یک برنامه مشترک ما از ۷ سال پیش مرمت قنات ها را آغاز کرده ایم اما تاکنون اطلاع رسانی نشده بود.

ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در سال آینده

وی همچنین درباره آثاری که قرار است از این به بعد در فهرست میراث جهانی قرار گیرد، گفت: سال آینده شهر تاریخی یزد به عنوان اولین شهر تاریخی ثبت خواهد شد. ارزیابان یونسکو در شهریورماه برای بازدید به ایران می آیند. تلاش می کنیم که جنگل هیرکانی را با مشارکت آذربایجان به ثبت جهانی برسانیم. بخشی از مطالعات پرونده راه ابریشم نیز انجام شده ولی چون سهمیه ندارد، می‌تواند به پرونده جهانی راه ابریشم بپیوندد.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین درباره تخریب خانه تاریخی توران نیز گفت: زمانی که درباره این اتفاق شنیدم، اعلام کردم که در هفته آتی باید جلسه ای درباره آن برگزار کنیم و باید از آن بازدید شود تا شرایطش مورد بررسی قرار گیرد. به محض روشن شدن وضعیت، برای حفاظت از آن تصمیم گیری می‌کنیم.

وی همچنین درباره عمارت مسعودیه گفت: من در جریان واگذاری این عمارت نبوده ام. موضع ما حفاظت و مرمت از این بنای تاریخی است. باید اعتباری برای مرمت اضطراری آن کنار بگذاریم.

طالبیان در ادامه پیرامون رای یکی از دادگاه های شیکاگو درباره الواح هخامنشی نیز گفت: این موضوع هنوز از طریق مراجع رسمی در ایران به ما ابلاغ نشده است. دوشنبه این هفته جزئیات آن مشخص خواهد شد.

ایجاد فهرست میراث ملی در انتظار

در ادامه این برنامه فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی نیز بیان کرد: از اول فروردین ۹۲ تا ۲۵ شهریورماه همان سال و زمانی که من به دفتر ثبت آمدم، حتی یک اثر ثبت نشده بود. ولی از سال ۹۳ تا الان، هزار اثر تاریخی در فهرست منقول، ناملموس و طبیعی ثبت شده است. حتی برای اولین بار فهرست آثار منقول ایجاد شد. ما می دانستیم که چه تعداد آثار ثبتی در کشور داریم اما نمی دانستیم چه تعداد آثار ما ارزشمند هستند و قابلیت ثبت دارند. به همین دلیل، از اداره‌های میراث فرهنگی استان ها خواستیم در حد دو برگه آثار ارزشمند خود را معرفی کنند. بدین ترتیب در مدت یک سال و نیم ۵ هزار نفر اثر شناسایی شد تا در فهرست میراث در حال انتظار قرار گیرند.

فرهاد عزیزی مدیر کل دفتر پایگاه‌های جهانی نیز گفت: شاید ما تنها حوزه‌ای هستیم که اعتباراتمان ۱۰ برابر شده اما با توجه به اینکه این اعتبارات از محل اعتبارات عمرانی تامین می شود و چون تخصیص ها را دیر می دهند، با مشکل روبرو هستیم. حتی برخی از مواقع ۹ ماه طول می کشد که کارکنان پایگاه‌ها، حقوق نگرفته اند. متاسفانه مشکل اعتبارات همیشه وجود دارد ولی راه حل کلی باید برای پایگاه های میراث جهانی وجود داشته باشد تا یا اعتبارات آنها مستقل شود و یا درآمدشان به خودشان تخصیص یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.