به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقات سریالی تروریستی در اروپا و به خصوص در کشور فرانسه نشان داده که تروریست های تکفیری داعش "پاریس" را به صورت جدی برای عملیات خود در نظر دارند.

**حملات تروریستی فرانسه ؛ بازخورد سیاست های "پاریس" در منطقه غرب آسیا

در سال گذشته و اتفاقات مجله شارلی ابدو و پس از آن حملات تروریستی سریالی در اقصی نقاط فرانسه نشان داد که علاوه بر اینکه این دسته اقدامات تروریستی محکوم است ؛ اما در عین حال نشان دهنده بازخورد سیاست های "پاریس" در منطقه غرب آسیا است.

منابع رسانه ای گزارش دادند که یک اقدام تروریستی در شهر "نیس" فرانسه رخ داد و منجر به کشته شدن ده ها نفر شد. در یک حمله تروریستی در شهر نیس راننده کامیونی مسیری حدود دو کیلومتر را رانندگی کرده و در این مسیر تلاش کرده افرادی را زیر بگیرد. بر اساس منابع رسمی دست کم ۸۴ نفر تاکنون کشته شدند.

یک مقام محلی در شهر نیس فرانسه گفت کامیونی که در حمله تروریستی در این شهر شرکت داشت پر از اسلحه و نارنجک بوده است. گفته می شود در این حادثه که اخیرا در جریان مراسم بزرگداشت روز ملی فرانسه رخ داد، صدای تیراندازی شنیده شده است.

تلویزیون بی اف ام به نقل از مقامات محلی شهر نیس اعلام کرد یک کامیون به جمعیتی در این شهر حمله کرده است. آنها همچنین می‌گویند صدای شلیک چند گلوله نیز شنیده شده است.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد: یک خودروی ون اخیرا به جمعیتی که در حال ترک یک مراسم نورافشانی در شهر "نیس" فرانسه بودند حمله‌ور شد و چندین نفر را زخمی کرد. مقامات محلی این رخداد را یک حمله توصیف کردند و از ساکنان منطقه خواستند خیابان را ترک کنند. یک ون سفید با سرعت زیاد به سمت محل برگزاری مراسم نورافشانی رفت و به مردم حمله‌ور شد.


"دونالد تاسک" رئیس شورای اروپا، گفت اروپا در کنار مردم و دولت فرانسه در مبارزه علیه خشونت و نفرت ایستاده است. "دیدیه ریندرز" وزیر امور خارجه بلژیک که در کنفرانس خبری مشترک با تاسک حضور داشت، این حمله را "وحشیانه" توصیف کرد. وزارت امور خارجه انگلیس به شهروندانش که در شهر "نیس" فرانسه حضور دارند، هشدار داد. نخست وزیر چین نیز تروریسم را در همه ابعاد آن محکوم کرد.

اما سوال اینجاست که چرا تمرکز انفجارها در قلب اروپا عمدتا به فرانسه تعلق دارد؟ شاید این پرسش را دولتمردان "الیزه" بتوانند بهتر پاسخ دهند ؛ چرا که در اتفاقات 5 سال گذشته و ایجاد جنگ های نیابتی در منطقه نقش موثری داشتند.


**صدها نفر از کشور فرانسه در ۵ سال اخیر به تروریست های داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق پیوسته اند

صدها نفر از کشور فرانسه در ۵ سال اخیر به تروریست های داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق پیوسته اند و این یکی از دلایلی است که شاید حملات تروریستی در فرانسه با قدرت بیشتری نسبت به سایر نقاط اروپا پیگیری می شود.

ثانیا دخالت های "پاریس" در جنگ سوریه باعث شده تا افراط گرایان این کشور را هم مورد هجوم خود قرار دهند؛ چرا که زمانی "الیزه" معتقد بود که "بشار اسد" حتما باید برود و میلیاردها دلار پول و تسلیحات در اختیار معارضان مسلح قرار دادند و همین به اصطلاح معارضان میانه رو پس از مدتی پاریس را به عنوان مقصد حملات تروریستی خود برگزیدند.

در آمار منتشر شده سال ۲۰۱۵ میلادی از شهروندان اروپایی و آسیایی عضو داعش، در اروپای غربی فرانسه از نظر تعداد؛ و بلژیک از نظر نسبت تروریست به تعداد جمعیت، در صدر قرار دارند. در میان کشورهای عربی نیز تونس و عربستان بیشترین تعداد تروریست را به خارج "صادر" کرده اند.

این در حالی است که کارشناسان، آمار واقعی تروریست های خارجی داعش را بسیار بیشتر از این تعداد می دانند، اما توجه به آمار موجود می تواند "نسبت" تقریبی شمار تروریست های هر کشور را که عضو داعش شده اند، مشخص کند.

**دولت فرانسه دشمن ملت سوریه است

"فیصل مقداد" از مقامات ارشد سوری در این زمینه گفت: دولت فرانسه دشمن ملت سوریه است و در طول بحران سوریه به تجهیز تروریست‎های خارجی و تسهیل انتقال آنها برای کشتار مردم پرداخت.

"فیصل المقداد" ادامه داد: سوریه حمایت فرانسه از تروریست‎ها را ناقض منشور سازمان ملل و قطعنامه‎های شورای امنیت که در مورد مبارزه با تروریسم است، می‎داند؛ حمایت فرانسه از ترکیه تجاوز به سوریه به شمار می‎رود به ویژه که مقامات این کشور از آغاز تجاوز تروریست‎ها به سوریه با اتخاذ مواضع ضد سوری به افزایش رنج ملت و کشتار هزاران تن از شهروندان سوری کمک کردند.

البته "فرانسوا اولاند" هم توسط رسانه ها و فضای مجازی سرزنش می شوند به نحوی که در یک کاریکاتور مسبب اتفاقات یکسال اخیر در فرانسه شخص رئیس جمهور این کشور معرفی شده است.

نقش فرانسه در جنگ سوریه

نقش فرانسه در جنگ سوریه

نقش فرانسه در جنگ سوریه

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.