❎یک سال و چند ماه قبل بود که حملات تندی از سوی چند کارگردان ارزشی به عباس کیارستمی شد. همان زمان هفته نامه تماشاگران امروز در وامنش به اتهام دخالت و اصرار علی اکبر ولایتی ، وزیر خارجه وقت کشور برای ارسال فیلم طعم گیلاس کیارستمی به جشنواره فیلم کن ، گفت و گویی را با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داد. سیاستمداری که بچه رستم آباد است و دوست خانوادگی کیارستمی ها. او در آن گفت و گو بار دیگر از کیارستمی تمجید کرد . کیارستمی که حالا دیگر چند ساعتی است ، در جمع ما نیست و سینمای ایران را در سوگ رفتنش نشانده است.

❎در آن مطلب تماشاگران امروز آمده بود:
همه چیز از انتشار یک فیلم آغاز می شود. ویدئویی که در آن عباس کیارستمی در بخشی از حرف هایش شهدای جنگ تحمیلی را قربانیان جنگ می داند. حرف هایی که واکنش تند ابراهیم حاتمی کیا را به همراه دارد . او در دل انتقاداتش به سال ها قبل بر می گردد و گلایه دارد. گلایه از اینکه یکی از ساخته های کیارستمی با مجوز وزارت امور خارجه وقت به جشنواره های خارجی فرستاده شده تا بتواند با محتوای ضد ایرانی اش بتواند به موفقیت برسد.

❎سال ها پس از آن اتفاق ، دکتر علی اکبر ولایتی به بهانه حرف های کیارستمی و واکنش حاتمی کیا ، در گفت و گویی اختصاصی با «تماشاگران امروز» درباره این ابهام تاریخی سخن گفته است. او در ابتدا به گفته های ساختارشکنانه کیارستمی ، بچه محل سال های نوجوانی اش خرده می گیرد و می گوید:«در مورد موضوع اظهارات آقای کیارستمی باید این را گفت حرفی که زده شده رودررویی با ملت یک ملت بزرگ مثل ایران است چرا که دفاع مقدس نماد دفاع ملی از کیان کشور است . در طول دوران این دفاع مقدس ، همه اقشار کشور از پزشکان ، دانشجویان، طلاب و...پیر و جوان فارغ از هر عقیده ومذهبی پا به پای هم جنگیدند تا از خاک کشورشان دفاع کنند. دفاع ملی ما منحصر به هیچ گروه و دسته ای نبوده و یک ملت در کنار هم از سرزمین و ارزش های شان دفاعی تا پای جان کرده اند. »


❎وزیر امورخارجه کشور در سال های جنگ تحمیلی ادامه می دهد:« حتی کسی اگر به مبانی نظام هم معتقد نباشد نمی تواند چشم برعظمت این دفاع مقدس ببندد . آقای کیارستمی که همیشه شعارشان این بوده فیلمهای هنرمندانه ای در جهت اهداف انسانی می سازند ، باید به این پرسشپاسخ دهند که آیا می توان دفاع مقدس را با تمام ارزش های یک ملت که اجازه نداد حتی یک میلیمتر از خاک این کشور به دست دشمن بیفتد را نادیده گرفت و درباره اش اینگونه سخن گفت؟اگر ایشان به فرهنگ ایرانی و ارزش های انسانی معتقد باشند نمی توان عظمت این حماسه بزرگ را نادیده گرفت. چنین موضع گیری از جانب ایشان اگر صحت داشته باشد ، حتما قابل قبول نیست.»

❎این چهره سرشناس دیپلماسی ایرانی که در سریال ها و فیلم های مختلفی مشاوره تاریخی داشته است درباره ماجراهای مربوط به فیلم طعم گیلاس هم می گوید:«اما در مورد فیلم طعم گیلاس باید بگویم در آن مقطعی که من وزیر خارجه بودم ، این فیلم برای حضور در جشنواره ای خارجی انتخاب شد. این تصمیم از سوی نهادهای متولی سینمای ایران تائید شده بود . مراجع تخصصی مثل وزارت ارشاد این فیلم را گزینش کرده بودند.»

❎اما نقش وزارت امور خارجه در این میان چه بوده است؟ دکتر ولایتی در این باره می گوید:« فیلم به عنوان نماینده ایران فرستاده شده بود اما در فاصله کمی تا آغاز جشنواره ، آقای کیارستمی برای رفتن به جشنواره با مشکل روبرو بودند. برای همین وزارت امور خارجه در این زمینه به ایشان کمک کرد و با رایزنی با کشور برگزار کننده جشنواره توانست شرایط حضور ایشان به همراه فیلمش در جشنواره را فراهم کند.»

❎این یعنی وزارت امور خارجه اصراری بر حضور فیلم در جشنواره های خارجی نداشته است؟ در پاسخ به این پرسش موکد دکتر ولایتی می گوید:« مجددا تاکید می کنم ما هیچ نقشی در نحوه فرستادن یا انتخاب فیلم برای جشنواره نداشتیم. ما اصلا کار محتوایی انجام ندادیم . کاری که وزارت خارجه در آن زمان انجام داد .آن زمان گفتند آن فیلم ، فیلم خوبی است. ما کاری به فیلم و محتوایش نداشتیم. از ما کمک خواستند برای حل مشکل کارگردان که دستگاه دیپلماسی کشوره هم در این زمینه به وظیفه اش عمل کرد. شما می توانید در این زمینه از وزیر وقت وزارت ارشاد ، آقای مهندس میرسلیم سئوال کنید.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.