از زمان اولین شیوع ویروس زیکا در ماه می 2015 در برزیل سر و صدا به پا کرد، به زنان باردار هشدار داده شد که از سفر به کشورهای مرکزی و جنوبی خودداری کنند و مراقبت‌های شدیدی در برخی مناطق انجام گرفت. پس از مدتی کوتاه پس از شیوع ویروس زیکا، این ویروس در مناقط مختلفی از جمله برزیل نقائص هنگام تولد را در نوزادان به شدت افزایش داد و علاوه بر والدین مقامات دولتی را نیز نگران کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیماری زیکا از طریق نیش پشه ناقل به نام آئدس آجیپتی منتقل می‌شود. تب، درد مفاصل، درد ماهیچه، قرمز شدن چشم‌ها، تهوع، خارش و تحریکات پوستی از جمله علائم این بیماری به حساب می‌آیند.

زنان باردار و نوزادان آن‌ها بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. این پشه ناقل علاوه بر این بیماری موجب بیماری‌های خطرناک دیگری همچون تب دنگی و چیمونگونیا نیز می‌رود.

بیماری‌هایی که از طریق پشه منتقل می‌شود به شدت نگران‌کننده هستند زیرا خطر نیش پشه در میان افرادی که در شرایط آب و هوایی و مناطق خاصی زندگی می‌کنند امری متداول است و ممکن است برخی بیماری‌هایی که از این طریق به افراد منتقل می‌شود غیر قابل درمان باشد. در اینجا به برخی از بیماری‌هایی اشاره می‌کنیم که از طریق پشه به انسان منتقل می‌شود و می‌تواند حتی خطرناک‌تر از ویروس زیکا باشد.

بیماری مالاریا
مالاریا بیماری کشنده است که از طریق انگلی که در نیش پشه وجود دارد منتقل می‌شود. تب، لرزش، احساس سرما و لرز و بیماری‌هایی شبیه آنفولانزا از علائم ابتلا به مالاریا محسوب می‌شوند. حدود ۱۵۰۰ مورد از ابتلایان به بیماری مالاریا در آمریکا شناسایی شده‌اند که بیشتر این افراد مسافران و مهاجرانی از مناطقی مختلف از جمله کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا بوده‌اند که بیماری مالاریا در آنجا شایع بوده است. مالاریا نیز مانند ویروس زیکا کشنده و خطرناک است.

ویروس های خطرناک تر از زیکا را بشناسید+ تصاویر

بیماری تب زرد
یکی دیگر از بیماری‌هایی که از طریق نیش پشه منتقل می‌شود تب زرد است. البته این بیماری در میان مسافران و مهاجران به آمریکا کمتر دیده می‌شود. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری همچون آفریقا و آمریکای جنوبی به چشم می‌خورد. بر خلاف بیشتر بیماری‌های عفونی که علائم قابل توجهی با خود به همراه دارند، بیماری تب زرد علائم مشخصی ندارد. به طور کلی، این بیماری با تبی خفیف شروع می‌شود و به تبی کشنده همراه با خونریزی ختم می‌شود.

ویروس های خطرناک تر از زیکا را بشناسید+ تصاویر

تب دانگ
تب دانگ که اخیرا در هاوایی شیوع پیدا کرده است نگران کننده است زیرا بیشتر جمعیت جهان در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که خطر ابتلا به این عفونت وجود دارد.

در واقع حدود ۴۰۰ میلیون نفر در هر سال به این بیماری مبتلا می‌شوند و به همین دلیل این بیماری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به یکی از بیماری‌های مهم و کشنده در جهان تبدیل شده است. تب دانگ نیز مانند بیماری تب زرد می‌تواند شدت یابد اما اگر افراد همان ابتدا تحت درمان‌های پزشکی و دارویی قرار ‌گیرند امکان این که بر اثر این بیماری جان خود را از دست دهند کمتر است.

ویروس های خطرناک تر از زیکا را بشناسید+ تصاویر

ویروس چی‌کوگونیا
چی‌کوگونیا بیماری است که از طریق پشه منتقل می‌شود و علائم دردناکی از قبیل درد مفاصل، سردرد، درد ماهیچه، تورم مفاصل و جوش دارد. در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار این بیماری در آمریکا اتفاق افتاد و احتمال دارد در آفریقا، آسیا، اروپا و اقیانوس آرام شیوع پیدا کند.

ویروس های خطرناک تر از زیکا را بشناسید+ تصاویر

ویروس نیل غربی
با وجود اینکه ویروس نیل غربی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که از طریق پشه منتقل می‌شود اما خیلی خطرناک نیست. کمتر از یک درصد از بیماران مبتلا به آن آسیب جدی عصبی می‌بینند یا جان خود را از دست می‌دهند. حدود یک نفر از هر ۵ نفر مبتلا به این بیماری دچار تب طولانی و علائم خطرناک دیگر می‌شوند.

ویروس های خطرناک تر از زیکا را بشناسید+ تصاویر

آنسفالیت لاکراس
بیماری آنسفالیت لاکراس بیماری است که از طریق نیش پشه منتقل می‌شود و بیشتر در غرب میانه، اقیانوس اطلس و مناطق جنوب شرقی آمریکا اتفاق میفتد. بیشتر بیماران مبتلا به آن علائم خاصی را از خود نشان نمی‌دهند اما در برخی از بیماران این بیماری خود را با تهوع، سردرد و تب نشان می‌دهد. پیشرفت این بیماری می‌تواند منجر به بیماری‌های عصبی شدید شود که بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و ممکن است منجر به تشنج و به کما رفتن فرد یا فلج شدن او ‌شود.


ویروس های خطرناک تر از زیکا را بشناسید+ تصاویر


آنسفالیت ژاپنی
این بیماری که از طریق نیش پشه منتقل می‌شود بیشتر در آسیا و غرب اقیانوس آرام در ماه‌های تابستان و پاییز شیوع پیدا می‌کند. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند هیچ گونه علائمی از خود نشان نمی‌دهند اما اگر این بیماری در آن‌ها پیشرفت کنند برخی علائم همچون تب، خستگی، سردرد و حالت تهوع خود را نشان می‌دهند. در شدیدترین حالت خود، این بیماری منجر به تورم در مغز و تشنج می‌شود.

ویروس های خطرناک تر از زیکا را بشناسید+ تصاویر

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.