به گزارش خبرآنلاین به نقل از ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر؛ در این نشست که حمید قبادی (رئیس جشنواره)، منصور حسینی(دبیر جشنواره) علیرضا سلمانی (دبیر اجرایی) ، علی مرادی(دبیر کمیته نمایشگاهی)، سید مصطفی قاسمی(دبیر کمیته فرهنگ و هنر)، ابوالقاسم شیرازی(دبیر کمیته اصناف)، حمید نیک طبع( نماینده کمیته صنعت)، علی اصغر زیلانی(دبیر کمیته استان‌ها و اقوام) و پاک‌بین (دبیر کمیته طراحی)، کامبیز زاهدپور (مدیر روابط عمومی) و هاشمی (مسئول دبیرخانه جشنواره) حضور داشتند؛ گزارشی از عملکرد کمیته‌های مختلف پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ارائه شد.

در ابتدای این نشست ، در ابتدای این نشست منصور حسینی با تاکید بر اهداف ترسیم شده پنجمین جشنواره گفت: تمامی کمیته با بهره گیری از توانایی صاحبنظران و متخصصان حوزه‌های ذیربط کمک کنند تا اتفاق نو که هدفگیری اصلی جشنواره است محقق و اجرایی شود.

وی افزود: از نظر حضور طیف متنوعی از دیدگاهها از یک سو و توجه به مقوله هویت ایرانی و اسلامی در تمامی کمیته ها از دیگر سو و هم‌چنین از رویکرد فرم و شکل عرضه می بایست تفاوت و تغییر در این دوره ملموس باشد.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر افزود: این تغییر جز با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه و همه سلایق و دیدگاهها ممکن نیست و باید ارتباط عملیاتی و موثر بین سه بخش دانشگاه ، طراحان و تولید و توزیع در بستر جشنواره ممکن شود.

تغییرات گسترده در جشنواره مد و لباس

در ادامه این نشست سید مصطفی قاسمی دبیر کمیته فرهنگ و هنر درباره فعالیت های این کمیته گفت: در فراخوان پنجمین جشنواره مد و لباس فجر تغییراتی بوجود آمده است، تصمیم گرفته‌ایم امسال جشنواره را محدود به قشر خاصی نکنیم تا به این طریق افراد مختلف بتوانند در جشنواره حضور پیدا کنند ، پس فراخوان را خلاصه و ۱۳ مورد را در آن لحاظ کردیم به این صورت جشنواره به دوبخش رقابتی و غیر رقابتی تقسیم شد که در بخش رقابتی علاقه‌مندان می‌توانند با ارائه آثار خود در جشنواره شرکت کنند و همچنین در بخش غیر رقابتی غرفه‌هایی را برای فعالان این عرصه که تمایل به حضور در جشنواره دارند؛در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر تغییرات زیادی انجام شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن حوزه‌های شعر ، ادبیات ، طنز، نمایشنامه و شبکه‌های اجتماعی به کمیته فرهنگی و هنری اشاره کرد. حوزه ادبیات بخش حایز اهمیت در جشنواره پنجم به شمار می‌رود که امیدواریم امسال در این حوزه با ارائه مقالات در حوزه ادبیات به اثربخشی جشنواره مد و لباس کمک کنیم.

قاسمی درباره بخش طنز جشنواره نیز عنوان کرد: طنز نیز از جمله بخش‌هایی‌ست که در جشنواره مد و لباس گنجانده شده است. از آن‌جا که طنز در حقیقت نقدی هوشمندانه است و زبانی شیرین و شیوا دارد؛ می‌تواند علاوه بر جلب مخاطبان علاقمند در ادامه مسیر تعالی مد و لباس موثر و اقع شود.

این مقام مسئول افزود: امیدواریم بتوانیم با رضا رفیع که از دانایان این حوزه است و این روزها در برنامه‌ای تحت عنوان «قند پهلو» فعالیت خود را در زمینه طنز پیش می‌برد؛ برای حضور در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر به توافق برسیم.

حضور اقتصاددان، فرهنگ‌شناس و فیلسوف هنری

در ادامه نشست محمد مهدی کریمی نماینده کمیته علمی جشنواره با تاکید بر تغییر دیدگاه کمیته علمی به گستره فعالان صنعت مد و لباس گفت: در گذشته اعضایی برای کمیته جشنواره مد و لباس فجر انتخاب می‌شدند که در حوزه طراحی لباس، تکنولوژی دوخت یا پارچه فعالیت می‌کردند. بنابراین کاستی‌ها و نقص‌هایی در محدوده فعالیت کمیته علمی و دانشگاهی احساس می‌شد. به یقین این نقض و کاستی‌ها تنها با فعالیت‌های میان رشته‌ای و حضور افرادی با نگرش میان‌رشته‌ای در عرصه مد و لباس داشته باشند؛ از بین خواهد رفت. ما نیاز به یک اقتصاد‌دان، فرهنگ‌شناس، فیلسوف هنری داریم که در کنار فعالان عرصه مد و لباس به پیشرفت این روند کمک خواهند کرد.

وی درباره ساماندهی کمیته علمی و دانشگاهی نیز خاطرنشان کرد: کمیته علمی به بخش‌هایی تقسیم شده است که هر کدام از اعضاء آن که در مباحث علمی و نظری به صورت میان‌رشته‌ای فعالیت می‌کنند ، اعضای کمیته علمی شامل بدنه دانشگاهی کشور و مشتمل بر اعضاء هیات علمی و اساتید دانشگاه‌های الزهرا، علم و فرهنگ، شریعتی و دانشگاه هنر هستند.

کمیته علمی قصد دارد در جشنواره موضوعات مقالات علمی را با نگاهی تخصصی تدوین کند که به این صورت می‌توان شاهد تولید مقالات تخصصی در زمینه مد و لباس بود .هم‌چنین این کمیته در تلاش است تا برنامه‌هایی از جمله تقدیر از مقالات برتر حوزه مد و لباس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی، نشست‌‌های تخصصی، فعالیت‌‌های نمایشی دانشگاهها و ... را در جشنواره برگزار کند.

پس از سخنان نماینده کمیته علمی و دانشگاهی جشنواره، حمید نیک طبع، گزارشی از روند فعالیت های کمیته صنعت ارائه داد.

وی ضمن اشاره به حضور پر رنگ صنعتگران مرتبط با صنعت پوشاک در جشنواره امسال عنوان کرد: قرار است در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر صنعتگران آخرین تکنولوژی صنعت پوشاک و دستگاه‌های نوین این صنعت را در معرض دید طراحان، اصناف مرتبط با پوشاک و هم‌چنین علاقمندان به این صنعت قرار دهند. مهم‌ترین نکته در این راستا حمایت از صنعتگران برای حضور در نمایشگاه است تا به حضور پر رنگ‌تر فعالان این عرصه امیدوار باشیم.

نیک طبع هم‌چنین از تغییر رویکرد بخش صنعت از سنتی به مدرن در کمیته صنعت خبر داد و گفت: پیش ازین کانون توجه به شیوه های سنتی بافت پارچه در جشنواره‌ها مد نظر بود و امروز تلاش داریم تا در زمینه محتوایی دستگاه‌های جدیدی با نگرشی نوگرا به جشنواره و ارد کنیم تا به این طریق نگاه سنتی را به صنعتی تغییر دهیم و این موضوع باعث دلگرمی طراحان و از سوی دیگر صنوف مرتبط با تولید از امکانات داخلی و توان صنعتگران بومی مطلع خواهند شد و زمینه های همکاری آن‌ها فراهم می‌آید. این رویکرد به یقین بزرگ‌ترین هدف کمیته صنعت از فعالیت در جشنواره امسال است.

طرح هایی برای لباس کودک

در ادامه نشست صدیقه پاک بین دبیر کمیته طراحی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر درباره محور عمده جلسات این کمیته توضیحاتی ارائه کرد.

وی در توضیح این تغییرات گفت: امسال جشنواره با تغیراتی روبه به رو بوده است حذف بخش لباس کودک از جشنواره مهم ترین تغییرات پنجمین جشنواره مد و لباس فجر است؛ از دلایل حذف این بخش می‌توان به برگزاری جشنواره جداگانه و مستقل برای لباس کودک است. توجه به لباس کودک در جامعه ایرانی در حاشیه قرار دارد؛ به همین سبب خانواده‌‌های ایرانی برای تهیه لباس‌‌های کودک به سمت خرید کالاهای خارجی سوق پیدا می‌کنند که این موضوع هزینه‌های سنگینی را به سبد خانوار تحمیل می‌کند. به باور من پوشاک کودک از کانون توجه طراحان و تولیدکنندگان داخلی دور مانده است. برای برطرف کردن این نیاز طی جلساتی قرار شد جشنواره جداگانه‌ای مختص به لباس کودک بعد از پایان جشنواره مد و لباس فجر برگزار شود.

دبیر کمیته طراحی ادامه داد: برای برگزاری بهتر جشنواره برنامه‌هایی از جمله برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی و نشست‌‌های تخصصی در زمینه‌‌های مختلف با حضور اساتید حوزه‌‌های رواشناسی ، طراحی و بخش صنعت مد نظر قرار داده ایم.

پس از وی ابوالقاسم شیرازی دبیر کمیته اصناف جشنواره نیز از برگزاری جلسات متعددی با حضور ۲۲ صنف فعال در حوزه مد و لباس کشور گزارشی از روند جلسات ارائه کرد و از حضور پر رنگ اصناف در این دوره اظهار خشنودی کرد.

وی با بیان این که اصناف مرتبط با پوشاک هر هفته جلسات منظمی را برای برنامه ریزی بهتر حضور این کمیته در پنجمین جشنواره بین‌المللی فجر ترتیب داده‌اند، به مشکل اصناف مرتبط با تولید پوشاک اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از معضلات ما عدم اجرای درست قانون کپی رایت است که بیش از آن‌که زیان آن متوجه طراح باشد دامن تولید کننده را می‌گیرد. چراکه طراح در این مسیر از منفعت مالی طرح خود از یک سو آسیب می‌بیند و از سوی دیگر تولید کننده متحمل خسارت مالی و آسیب جدی می‌گردد.

وی هم چنین به دوری از استانداردهای طراحی در پوشاک کشور اشاره کرد و گفت:شرط بالندگی استفاده از طرح های ایرانی با طراحی درست و استاندارد است.

علی اصغر زیلایی دبیر کمیته استانها نیز به ایجاد زمینه همکاری بین ادارات کل ارشاد استان‌ها با اتاقهای اصناف مراکز اسنانها اشاره کرد و افزود: آثار استانی از دو طریق اتاق‌ها و ارشاد برای شرکت در پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر قابل دریافت خواهد بود. نحوه حضور استان‌ها به شکل های مختلف اتفاق می‌افتد و هدف از حضور استان‌ها نمایش توانمندی‌های استانی در صنعت پوشاک است.

هم‌چنین علی مرادی دبیر کمیته نمایشگاهی جشنواره نیز با ارایه گزارشی از وضعیت سالنها و اماده سازی نقشه‌های غرفه‌ها بر طراحی متفاوت غرفه ها در نمایشگاه امسال تاکید کرد. وی با اشاره به ارسال فراخوان مشارکت به صاحبان صنوف و صنایع مرتبت با پوشاک درباره نحوه تخصیص غرفه‌های نمایشگاهی توضیحاتی ارائه کرد و از آغاز جانمایی غرفه ها از شنبه آینده خبر داد و تأکید کرد؛ به صاحبان صنوف و صنایع مرتبط در این زمینه از طریق کمیته ها اطلاع رسانی صورت گیرد تا عملیات جانمایی به خوبی و در زمان مناسب اتفاق افتد.

در ادامه نشست کامبیز زاهدپور مشاور دبیر و مدیر روابط عمومی جشنواره گزارشی از عملکرد روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ارائه کرد. وی با اشاره به این نکته که شورایی به نام «شورای سیاست‌گذاری رسانه ای» تشکیل شده تا از کمک فکری رسانه ها استفاده کنیم عنوان کرد: ستاد خبری امسال علاوه بر سرویس فرهنگ و هنر و اجتماعی از سرویس اقتصادی رسانه ها هم کمک گرفته تا به نحوی درست و در قالب برنامه ای منظم به اطلاع رسانی جشنواره کمک کند. علاوه بر این با طراحی مسابقه‌ای در زمینه اطلاع رسانی جشنواره و ایجاد فضایی رقابتی تلاش می‌کنیم جشنواره را در سطح رسانه‌ها پر رنگ‌تر کنیم.

در ادامه این نشست حمید قبادی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تأکید بر این حقیقت که بخش طراحی لباس کودک در سه سال گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است؛ عنوان کرد: جدا شدن بخش طراحی پوشاک کودک از جشنواره و برگزاری جشنواره‌ای به طور جداگانه‌ از نقاط حایز اهمیت این دوره از جشنواره است. همچنین قصد داریم در سال ۹۵ به سمت برگزاری جشنواره‌های تخصصی حرکت کنیم .

قبادی با تاکید بر عدم توقف فعالیت‌های جشنواره گفت: باید فکری برای جنبه کاربردی آثار کرد ،به نظر می رسد لازم است تا از جشنواره ارزیابی کلی داشته باشیم تا به این صورت بتوانیم با پایان جشنواره خروجی خوبی ارائه کنیم. هم چنین باید شرایطی فراهم آورد تا اثر برگزیده را برای تولید و ارد بازار کنیم.

در انتهای این نشست سید محسن هاشمی مدیر دبیرخانه جشنواره گزارشی از روند کار دبیرخانه ارائه کرد. وی در این باره گفت: از ابتدا که فراخوان پنجمین جشنواره مد و لباس فجر اعلام شد؛ تصمیم گرفتیم به طور جدی با طراحان و مردم ارتباط برقرار کنیم به همین منظور دو گنجینه کلی و نهایی تشکیل دادیم به این طریق که در پایان جشنواره خروجی آن را بررسی کنیم.

در زمینه تحویل آثار و داوری‌‌ها برنامه ریزی‌هایی انجام شده است. هم چنین ثبت نام آثار برای شرکت در جشنواره به صورت اینترنتی امکان‌پذیر شده است.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به دبیری منصور حسینی و به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران از هجدهم تا بیست و دوم اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویدادها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: http://icfg.ir مراجعه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.