روز ۱۸ آذرماه امسال بود که معاون مسافری راه‌آهن از افزایش حداکثر ۱۵ درصدی و متوسط ۸ درصدی قیمت بلیت قطار از ۲۵ آذرماه امسال ‌‌خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بنا به گفته سید محمد راشدی با توجه به هزینه بالای قطارهای مسافری، هزینه سنگین تعمیر و نگهداری قطار‌ها،‌ احتساب ترددهای یک‌سر خالی و ضریب اشغال پایین صندلی‌ها در ایام غیرپیک، با این افزایش نرخ موافقت شد و قیمت بلیت قطارها به‌ طور متوسط ۸ درصد از ۲۵ آذرماه افزایش یافت.

البته طبق گفته معاون مسافری راه‌آهن‌ از ۱۳۷ قطار مسافری ۲۴ قطار حومه‌ای و محلی هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت، حدود ۹۰ قطار زیر ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت دارند و حدود ۱۰ قطار نیز تا سقف ۱۵ درصد افزایش قیمت بلیت قطار خواهند داشت و بیش از ۱۵ درصد افزایش قیمت نداریم.

‌راشدی در این‌باره گفت: در راستای مدیریت بهتر نرخ‌ها و ارتقای کیفیت خدمات و سن ناوگان ریلی مسافری کشور، از ۲۵ آذرماه نرخ‌های جدید در بلیت‌ها اعمال شده است.

بنابراین گزارش طبق تصمیم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌هایی که در ایام غیرپیک و کم‌تقاضا نسبت به تخفیف در نرخ‌های بلیت اقدام کنند، می‌توانند در ایام پرتقاضا (نظیر ایام نوروز) حداکثر تا سقف ۲۰ درصد افزایش قیمت دهند.‌

بررسی‌های خبرنگار فارس از آژانس‌‌های فروش بلیت قطار در سطح پایتخت، نشان از ارائه بلیت با نرخ‌های جدید و قیمت‌های مصوب (متوسط ۸ درصد افزایش) دارد‌.

* مدیرعامل راه‌آهن: افزایش قیمت بلیت قطار قانونی است

در این راستا امروز مدیرعامل راه‌آهن نیز درباره قیمت بلیت قطار گفت: مصوبه‌ای که راه‌آهن برای افزایش هشت درصدی قیمت بلیت قطار نهایی کرده براساس اختیارات قانونی بوده که طبق آن شرکت‌های ریلی را مجاز به تعیین نرخ بلیت کرده است؛ این مصوبه براساس متن صریح قانون و اختیاراتی است که شرکت راه‌آهن داشته و قطعا این موضوع برای اجرا هیچ مشکلی نخواهد داشت.

محسن پورسید آقایی درباره اعتراض سازمان حمایت به‌ مصوبه افزایش قیمت بلیت قطار، گفت:‌ این کار راه‌آهن قانونی بوده و سازمان حمایت نیز اگر با این مصوبه مشکلی دارد می‌تواند آن را در قالب پیگیری‌های قانونی دنبال کند.

* عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی: فروش بلیت نوروزی قطار با نرخ‌های مصوب راه‌آهن

بنابراین گزارش، محمد خان‌احمدی نیز روز گذشته بر فروش بلیت قطار‌های نوروزی با نرخ مصوب و ‌ متوسط ۸ درصد افزایش تأکید کرد و گفت: این افزایش برای بهترین‌ قطار‌های ما حداکثر ۱۰ هزار تومان در نرخ‌‌ بلیت است و در برخی قطار‌ها کمتر خواهد بود و در تعدادی از قطار‌ها هم اصلاً افزایش نرخ اعمال نشده است.

بنا به گفته این عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، براساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی که در سال ۸۴ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، شرکت‌های حمل و نقل ریلی اجازه دارند تا قیمت بلیت را تعیین کرده و به شرکت راه آهن پیشنهاد دهند، شرکت راه آهن هم آن را بررسی و تایید می‌کند.

خان‌احمدی گفت که شرکت‌ها در سال گذشته افزایش قیمت بلیت قطار را به راه آهن پیشنهاد دادند اما به دلیل شرایط اقتصادی با آن موافقت نشد، شرکت‌های ریلی مسافری توقع افزایش بیشتر قیمت بلیت قطار داشتند زیرا نرخ دستمزد و دیگر هزینه ها هرسال افزایش پیدا می‌کند و قطعات مورد نیاز برای قطارها اغلب از خارج کشور وارد می شود؛ ‌در سال گذشته ۱۷ درصد نرخ حقوق و دستمزد افزایش یافت، بنابراین شرکت‌ها توقع افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار را داشتند.

بنا به گفته خان‌احمدی نرخ‌های جدید بلیت قطار از تاریخ ۲۵ آذر اجرایی شده است و هم‌اکنون در سامانه‌های فروش بلیت، به فروش می‌رسد، البته شرکت‌های مسافری بر روی قیمت‌های مصوب تخفیف‌های مناسبی حتی تا ۳۰ درصد برای نوروز گذاشته‌اند که بیش از رقم تعیین شده بوده است.

به گزارش‌ فارس روز گذشته سازمان حمایت بار دیگر اعلام کرد که اجازه افزایش قیمت بلیت قطار را به شرکت‌های ریلی نخواهد داد و اگر برخی شرکت‌ها در طول هفته‌های گذشته اقدام به افزایش قیمت بلیت قطار کرده باشند طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.‌

بنا به گفته وحید منایی ‌‌هرگونه افزایش قیمت بلیت قطار همچنان ممنوع است، براساس اعلام نظر صریح معاون حقوقی رئیس‌جمهور، نرخ خدمات حمل و نقل ریلی مشمول قیمت‌گذاری بوده و همه شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ریلی در این بخش، موظف به رعایت مصوبات ابلاغی هستند، بر این اساس، هرگونه افزایش قیمت بلیت قطار ممنوع است و با متخلفان و شرکت‌های ریلی که نسبت به این موضوع بی‌توجه باشند، بدون مماشات برخورد خواهد شد.

معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این را هم گفته است که براساس بخشنامه‌های معاون اول رئیس‌جمهور، همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذاری موظف هستند از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت خودداری کرده و در صورت لزوم، قبل از هرگونه اقدام، مراتب را با کارگروه تنظیم بازار هماهنگ کنند.

این در حالی است که طبق اعلام شرکت راه‌آهن برابر با ماده ۹ قانون دسترسی آزاد مصوب مجلس شورای اسلامی، قیمت بلیت قطار از سوی شرکت‌های بخش خصوصی تعیین و پس از تأیید شرکت راه‌آهن به عنوان نهاد تخصصی و مسئول توسعه حمل و نقل ریلی کشور به مرحله اجرا گذاشته می‌شود؛ در همین راستا قیمت‌های جدید‌ نه تنها منع قانونی ندارد بلکه کاملاً مطابق با مفاد قانون صورت گرفته است‌.

بنابراین گزارش براساس برنامه‌ریزی شرکت راه‌آهن، در تاریخ‌های پنجم، ششم و هفتم بهمن‌ماه امسال به صورت محوری فروش اینترنتی بلیت و در تاریخ‌های ششم، هفتم و هشتم بهمن‌ماه فروش آنلاین از طریق سامانه‌ یکپارچه فروش بلیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و دفاتر فروش بلیت انجام می‌شود.

‌پیش‌فروش بلیت اینترنتی قطار برای محورهای آذربایجان، شمال غرب، شمال و قطارهای کمربندی این محورها از ساعت ۱۹ روز پنجم بهمن ماه ۹۴ از سایت www.raja.ir در حال انجام است ضمن آنکه پیش‌فروش بلیت این محورها از طریق مراکز فروش روز سه‌شنبه ششم بهمن ماه ۹۴ ساعت ۷ صبح آغاز شد.

‌پیش‌فروش اینترنتی بلیت قطار در محورهای جنوب، جنوب شرق، شامل بندرعباس، کرمان، یزد، اصفهان، شیراز و زاهدان و نیز قطارهای کمربندی این محورها از روز سه‌شنبه ۶ بهمن‌ماه امسال ساعت ۱۹ آغاز شد و پیش‌فروش بلیت این محورها از طریق مراکز فروش از امروز چهارشنبه ۷ بهمن ساعت ۷ صبح آغاز‌ شد.

پیش‌فروش بلیت قطار برای محور خراسان شامل تهران - مشهد، تهران - شاهرود، تهران - سمنان، سمنان - مشهد، شاهرود - مشهد، نیشابور - مشهد، تهران - نیشابور، تهران - خواف، تهران - طبس، آزادور- مشهد، طبس - مشهد، سرخس - مشهد و بالعکس نیز از روز ۸ بهمن‌ماه ساعت ۷ صبح آغاز خواهد شد؛ پیش‌فروش اینترنتی مسیرهای مذکور نیز از تاریخ ۷ بهمن‌ماه سال جاری ساعت ۱۹ انجام خواهد شد.

طبق اعلام شرکت راه‌آهن‌، برای نوروز امسال تعداد ۹۲ هزار و ۲۸۵ صندلی به صورت روزانه و یک میلیون ۸۴۵ هزار ۷۰۰ صندلی در همه مسیرها برای ۲۰ روز نوروز در نظر گرفته شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.